Základy finanční správy II Petr Mrkývka 2013 Z charakteristiky finanční správy 1.Veřejná správa součást metody regulace ve finančním právu 2.Realizace finančního práva prostřednictvím metod a forem veřejné správy 3.Součást veřejné finanční činnosti 4.Různorodost segmentů veřejné finanční činnosti vyžaduje rozmanitost v implantaci prvků veřejné správy Vhodnost veřejné správy •Moderní veřejná správa je chápána jako veřejná služba = •Lidská aktivita, pro kterou jsou charakteristické čtyři základní rysy: 1. Společensky užitečná a všeobecně potřebná aktivita •Při existenci podmínky trvalé veřejné potřeby a veřejného zájmu nedává charakter veřejné finanční činnosti možnost privátní iniciativě a realizaci, a to z důvodu: a)Nezájmu či neschopnosti soukromého sektoru, nebo b)Škodlivosti (dosažení privátního profitu) – homo oekonomicus x régime égalitaire •Výdělek – výsledek činnosti, NE cíl/účel 2. Stálost, trvalost, nepřerušitelnost •Veřejná finanční činnost je nezbytná pro zajištění plnění funkcí státu •Není možné ji jakkoliv přerušit, ani v případě krizí velkého rozsahu •VS garant stálého, trvalého, nepřerušitelného poskytování veřejné služby 3. Obligatorní poskytování •Veřejná finanční činnost vykazuje znaky obligatorní činnosti uvalené na konkrétní instituce a osoby, a to včetně státu, ústavním pořádkem a zákony •Veřejná správa je veřejnou službou povinně vykonávanou příslušnými orgány veřejné moci, kdy stát garantuje naplnění parametrů služby – formální a materiální základ veřejné správy •Privilegium spravovat → povinnost sloužit 4. Garance správnosti •Veřejná finanční činnost je složitým konglomerátem činností realizovaných v zákonném rámci •Veřejná správa – zásada legality, legitimity, zásada legitimního očekávání etc. •Veřejná správa je podrobena veřejné kontrole •Veřejná správa je materiálně závislá na „čistých“ penězích Řetězení realizace veřejné správy (Průcha) • •Cíle •(účel) •↓ •Úkoly •(postuláty) •↓ •Funkce •↓ •Metody •↓ •Formy realizace Cíl finanční správy •Ideální stát – maximální sociální užitečnost pro občany •H. Dalton, Základy veřejných financí (1930): stát, který umí hospodařit, není držgrešle, ale není prostopášný, nemyslí jen na současnost, ale i na budoucnost, zajistí občanům bezpečí, svobodu vlastního rozvoje a sociální jistotu zejména v nemohoucnosti a stáří … Cíl 2 •Koresponduje s účelem existence veřejné finanční činnosti: 1.Zabezpečení odpovídajícího materiálního základu k plnění funkcí státu a veřejné samosprávy 2.Zabezpečení funkcí státního intervencionalizmu – redistribuční, stabilizační, adaptační, alokační, koordinační •3. Zajištění stability měny a peněžního systému •4. Zajištění hospodářských funkcí státu Funkce finanční správy •Obecné fce VS : organizační, •Speciální fce FS: •Plánovací, •Rozhodovací, •Přikazovací, •Kontrolní, •Koordinační, •Kooperační, • • •regulační, ochranná •Stimulační, edukační, servisní, •Konzultační, •Informační, •Depozitní, •Evidenčně-účetní •hospodářská • Metody FS •Metody VS = způsoby činností, které realizují úkoly uložené veřejné správě •Obecné metody VS – m. řízení, regulace, přesvědčování a donucení •Metoda veřejné služby •Specifické metody – m. administrativní, ekonomické, organizační •Metody finančního působení veřejné správy •Metody správy veřejných financí Finanční správa ve funkčním smyslu a v organizačním smyslu •Ve funkčním smyslu: veřejná finanční činnost vykonávaná s použitím metod a forem veřejné správy •V organizačním smyslu: soustava realizátorů finanční správy ve funkčním smyslu Typologie 1.Správa vrchnostenská x nevrchnostenská 2.Správa vázaná x volná (diskrece) 3.Státní (vládní) správa x samospráva 4.Členění podle úkolů 5.Rezortní správa 6.Primární x sekundární správa Primární a sekundární finanční správa •Primární finanční správa: MF, ČNB, NKÚ, FSČR, CSČR, státní fondy •Sektor veřejných financí: P+S •Sekundární finanční správa: 1.Primární předmět činnosti – ne realizace VFČ 2.Návaznost VFČ na primární předmět 3.Nerespektuje dělbu moci (orgán veřejné moci) – soudy 4.Veřejná kontrola - … rezortní, FSČR, MF … 5.Netvoří obecnou strategii VFČ