Základy teorie finanční správy Finanční správa lPrastaré pojítko mezi financemi a veřejnou správou, správním právem a finančním právem. lMerkl: pomocná funkce - slouží realizaci ostatních činností státu, negoval její samostatnost (Merkl, A. Obecné právo správní. Díl II. Praha – Brno: Orbis 1932) lX Pošvář: samostatný díl veřejné správy lSiblík: nástroj zajišťování dostatku peněžních prostředků pro státní správu, ale také jako bankovní dohled, dohled nad spořitelnami a pojišťovnami, správu majetku státu … (1947) Pojetí finanční správy lStejně je možné pojímat celou veřejnou správu i jednotlivé její díly lFinanční správa je specifickým a výjimečným dílem veřejné správy – v čem? ► Specifika a výjimečnost finanční správy lFinanční správa je nástrojem realizace finančního práva za podmínky, že zákonodárce předpokládá pro uskutečnění finančního práva formy a metody vlastní veřejné správě. lFinanční správa je výjimečná svým předmětem, svojí právní regulací a tím, …. že je všude! ► Předmět finanční správy lObecný: široká škála společenských vztahů, do kterých veřejná moc ingeruje s užitím forem a metod vlastních veřejné správě lFS: společenské vztahy regulované normami finančního práva, do kterých veřejná moc ingeruje s užitím forem a metod vlastních veřejné správě lPředmět finančního práva l> lPředmět finanční správy lNe všechny společenské vztahy tvořící předmět finančního práva jsou přímo vystaveny působení veřejné správy. Ne všechny normy finančního práva jsou realizovány formami a metodami veřejné správy. Předmět finančního práva lSpolečenské vztahy, které vznikají, realizují se a zanikají: lV procesu tvorby, rozdělování a užití veřejných peněžních fondů, lV souvislosti s fungování peněžního systému, lV rámci veřejnoprávních ingerencí do finančního trhu. l(segmenty klasického pojetí finančního práva) lTyto společenské vztahy jsou regulovány normami finančního práva s využitím metody založené na administrativně právní metodě regulace: l lFormy, metody, cíle, instituty a instituce veřejné správy. Šíře předmětu finanční správy lJe dána šíří záběru finančního práva ► l►různorodost forem a metod správních ingerencí l►institucionální rozmanitost l►obtížná systematizace l►dekoncentrace vykonavatelů finanční správy. l l Prostředí realizace finanční správy Systém organizace finanční správy l lvěcné principy lteritoriální principy lkoncentrace x dekoncentrace lcentralizace x decentralizace lduální správa ldělená správa lorganizační x funkční l Věcný princip organizace finanční správy lSoučasná finanční správa v ČR není organizována na principu koncentrace a centralizace lRezortní správa financí lSpeciální finanční správa – institucionalizované veřejné peněžní fondy l Teritoriální principy lCentrální finanční správa – MF, ČNB lAdministrativní členění státu – obec, okres, kraj (1960) lObvody podle systému územních samosprávných celků – obec (typ), VÚSC lVlastní obvody podle potřeb FS lKombinovaný systém teritoriální a funkční (pobočky ČNB) l Koncentrace x dekoncentrace lRelativní lKoncentrace v systému národních výborů lDekoncentrace – vytváření speciálních orgánů k výkonu finanční správy lTendence dílčí koncentrace – příprava reformy finanční správy – návrh Centralizace x decentralizace lCentralizovaná finanční správa – pobočky lČNB lFondy lDecentralizace – fiskální federalismus lSpráva státních financí lSpráva financí územních samospráv lSpráva financí profesních (zájmových) veřejných korporací Duální správa lSpráva vykonávaná dvěma orgány finanční správy bez vzájemného vrchnostenského vztahu lUrčující kritérium působnosti/příslušnosti: charakter (statut) adresáta FS lPříklady: l devizové orgány – MF, ČNB lFSČR: obecné FÚ, Specializovaný FÚ Dělená správa – funkční princip l§§ 161-162 Daňového řádu lProcesně dělená správa lInstitucionálně dělená správa l lNalézací řízení l lInkasní správa l lVymáhání Podřazení segmentů finanční správy lPrimární FS: speciální dekoncentráty – FSČR, CSČR, ČNB lSekundární FS: svěřený výkon finanční správy v návaznosti na primární předmět správy, resp. primární účel existence instituce, nerespektuje se dělba moci. lPř.: výkon finanční správy soudy – správa veřejných financí, správa majetku … Věcné členění finanční správy lSpráva měny lDevizová správa lDohled nad finančním trhem l lSpráva veřejných financí l lPrimární Sekundární Primární správa veřejných financí lCelní správa České republiky lFinanční správa České republiky (od 1.1.2013) lÚzemní finanční orgány (do 31.12.2012) Finanční správa České republiky lZákon č. 456/2011 Sb. lSoustava správních orgánů pro výkon správy daní lNahrazuje Územní finanční orgány lNedochází ke sloučení s CSČR lCíl: JIM lFiskální centralizace Soustava orgánů FSČR GFŘ – věcná působnost lZe zákona – výlučná lZe zákona – společná lZ pověření MFČR l OFŘ – věcná působnost lMizerná úprava Finanční úřady – územní působnost lSprávní obvod – území VÚSC lSpecializovaný FÚ – území ČR FÚ – věcná působnost l§ 10 lSpráva daní lŘízení o správních deliktech lDistribuce výnosu daní mimo SR lStaré návratné výpomoci MZ lHazard lDělená správa lRegistry lKontrolní pravomoci lZ pověření MF: kontrola FH ÚSC, mezinárodní spolupráce Specializovaný FÚ – osobní působnost lPO s obratem více než 2 000 000 000 Kč lBanka lPobočka zahraniční banky lSpořitelní a úvěrové družstvo lPojišťovna, zajišťovna, pobočka zahr. lČlen skupiny DPH l lNegativní: DzN, transferové daně Potřeby finanční správy lJednotné zásady fungování finanční správy, zejména v případě správy veřejných financí lSplnění požadavků dobré správy lEfektivnost lHospodárnost lStabilita