PrF:MP904Z Právo životního prostředí II – seminář– podzim 2017 2. SEMINÁŘ - ZADÁNÍ Posuzování vlivů na životní prostředí 1. Přečtěte si zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí). Pozor, musí být v aktuálním znění, přinejmenším ve znění novely provedené zákonem č. 39/2015 Sb. (účinnost od 1. 4. 2015). Zákon není příliš rozsáhlý, ovšem vyžaduje pozorné čtení. Hlavu II zákona, která upravuje mezistátní posuzování, číst nemusíte. (požadovaný čas: 20 minut) 2. Vyhledejte rozhodnutí NSS k problematice posuzování vlivů na životní prostředí. Vložte jej do odevzdávárny podle vzoru „1_As_123_2014_Jméno_Příjmení“. Každý judikát v rámci jedné skupiny musí být odlišný; názvy vložených souborů Vašich kolegů uvidíte. Tohoto rozsudku se bude týkat i písemné plnění (viz dále). (požadovaný čas: 10 minut) 3. Vypracujte níže uvedené příklady. Řešení vložte do odevzdávárny pro seminární skupinu, ve které jste zaregistrováni, a to nejpozději den před konáním semináře (pokud jsme se z výjimečných důvodů domluvili jinak, platí odlišný režim). A. TEORETICKÁ ČÁST Stručně odpovězte na následující otázky: · Jaký je postup posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (EIA)? - Nejprve se daný záměr oznámí příslušnému úřadu (nejčastěji krajský úřad) -> krajský úřad rozhodne, zda daný záměr podléhá zjišťovacímu řízení -> pokud ano, úřad zašle kopii oznámení s žádostí o vyjádření dotčeným správním úřadům a dotčeným územním samosprávným celkům a zahájí zjišťovací řízení -> cílem zjišťovacího řízení je specifikace nejdůležitějších informací o připravovaném záměru ve vztahu jeho vlivu na životní prostředí a veřejné zdraví -> do 30 dnů po obdržení oznámení příslušný úřad zjišťovací řízení ukončí a jeho odůvodněný závěr zašle oznamovateli -> ve svém rozhodnutí může úřad vznést požadavek vypracování kompletní dokumentace EIA -> dokumentaci úřad zveřejní a po dobu 30 dní se k ní může každý písemně vyjádřit -> další fází je zpracování odborného posudku, který zajišťuje příslušný kompetentní úřad prostřednictvím tzv. zpracovatele posudku (na zpracování posudku je daná lhůta 60 dní) -> po zpracování posudku ho zpracovatel zašle příslušnému úřadu, který ho do 10 dnů odešle oznamovateli, dotčeným správním orgánům a územním samosprávným celkům a také ho zpřístupní veřejnosti, která je pak oprávněna k němu zasílat po dobu 30 dnů připomínky -> v další fázi procesu úřad nařídí veřejné projednání, kde se projednají veškeré připomínky -> poslední fází procesu je vydání stanoviska k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí (lhůta 30 dnů ode dne uplynutí lhůty pro vyjádření k posudku · Vymezte jednotlivé fáze tohoto procesu a stručně napište, co se v nich děje. - Viz. předchozí otázka · Co je výstupem zjišťovacího řízení a jak je možné se proti němu bránit? Zvažte možné varianty. - Výstupem je rozhodnutí, zda je nebo není nutné záměr dále posuzovat v procesu EIA. Proti negativnímu rozhodnutí je možná podat odvolání popř. i žalobu ve správním soudnictví. · Co je výstupem procesu EIA (pokud dojde k posouzení vlivů) a jak je možné se proti němu bránit? - Výstupem je závazné stanovisko proti kterému se lze odvolat, popř. podat žalobu ve správním soudnictví. · Jaký je rozdíl/vztah mezi procesy EIA/SEA a tzv. naturovým hodnocením či posuzováním (viz jarní semestr)? - Jestliže orgán ochrany přírody svým stanoviskem nevyloučí významný vliv koncepce či záměru na EVL nebo PO, musí být koncepce předmětem posouzení podle § 45i zákona č. 114/1992 Sb. v rámci zákona č. 100/2001 Sb. · Uveďte 3 konkrétní koncepce, které podléhají posouzení v procesu SEA. Pokud Vám zákon nepřijde dostatečně návodný, najděte na internetu databázi EIA/SEA a posuzované koncepce zde najdete. - https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/SEA_PLK010K - https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/SEA_KVK011K - https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/SEA_JHC021K (požadovaný čas: 60 minut) B.PRÁCE S JUDIKATUROU · Krátce shrňte právní otázky, které Vámi vybraný judikát řeší. Podle složitosti postačují 3 – 4 věty ke skutkovému stavu a stejný rozsah k zásadním závěrům soudu. - Jednalo se o posuzování záměru nového jaderného zařízení v Temelíně v procesu EIA. Občanské sdružení podalo žalobu proti stanovisku k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí vydaného Ministerstvem životního prostředí, kterou Městský soud v Praze odmítl pro její nepřípustnost, jelikož dané stanovisko není rozhodnutím, jež by zasahovalo do právní sféry žalobce. Toto usnesení Městského soudu v Praze napadl žalobce kasační stížností, kterou NSS shledal nedůvodnou a zamítl ji. · Vedle toho podřaďte záměr nebo koncepci, kterých se judikát týká, ustanovením zákona o posuzování vlivů (tj. např. „Jednalo se o záměr zařízení k výrobě surového železa - příl. 1 zákona, kategorie I, 4.2“). - Jaderné elektrárny a jiné jaderné reaktory – příl. 1, kategorie I 3.2 · Posuďte, zda závěry soudu obstojí i dle současného znění zákona. Opět stačí i jen 3 – 4 věty, ale mělo by být jasné, co by se změnilo, pokud by byl případ posuzován podle současné úpravy. Pozor, nejde o jednoduchý úkol, zvláště u starší judikatury. Proto si na něm dejte záležet – pro mě jde o indicii, že se orientujete v základních institutech zákona. (požadovaný čas: 30 minut) C. PRAKTICKÁ ČÁST Obec Mokřice (okr. Příbram) plánuje výstavbu pěti větrných elektráren na pozemcích, které jsou v majetku obce a nacházejí se na okraji jejího katastrálního území. Větrné elektrárny mají mít výšku 50 metrů (příloha č. 1, kategorie II, bod 3.2 zákona EIA). Dojde k posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) s pozitivním výsledkem pro investora (obec). · Co se bude dít, pokud Mokřice předloží k žádosti o vydání rozhodnutí o umístění stavby projektovou dokumentaci k větrné elektrárně vysoké 70 metrů (stejné zařazení podle zákona)? Je třeba provést nové posuzování vlivů? - Jedná se o změnu již existujícího záměru, tudíž je nutné nové posouzení vlivů. Lidé z malé sousední obce Radešín (113 obyvatel) s výstavbou nesouhlasí. Založí proto spolek na ochranu přírody a krajiny a přihlásí se do územního řízení podle § 70 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Stavební úřad je však odmítne zařadit mezi účastníky řízení, protože jim citované ustanovení účast v daném územním řízení neumožňuje. · Je takový postup stavebního úřadu správný? - Dle § 9c odst. 1 má veřejnost právo uplatňovat k záměru připomínky, se kterými se úřad musí ve svém odůvodnění vypořádat. Etablovaný ekologický spolek z Prahy Zelený list, který se o plánované výstavbě dozví až po ukončení územního řízení, podá proti rozhodnutí o umístění elektráren odvolání. Neuspěje však z důvodu, že se neúčastnil územního řízení. · Je takový postup odvolacího orgánu správný? - Dle § 9c odst. 4 může podat odvolání dotčená veřejnost i v případě, že nebyla účastníkem řízení v prvním stupni. (požadovaný čas: 30 minut) Doporučené právní předpisy: · Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí). · Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Doporučená literatura: · JANČÁŘOVÁ, Ilona, Jana DUDOVÁ, Jakub HANÁK, Milan PEKÁREK, Ivana PRŮCHOVÁ, Vojtěch VOMÁČKA a Dominik ŽIDEK. Právo životního prostředí: obecná část. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016. 716 s. Učebnice Právnické fakulty MU, č. 531. · HUMLÍČKOVÁ, P., VOMÁČKA, V., ZAHUMENSKÁ, V. Novela procesu EIA – více otázek než odpovědí. České právo životního prostředí, 2015, roč. 15, č. 37, s. 7-36. · BAHÝĽOVÁ, L., KOCOUREK, T., VOMÁČKA, V.Zákon o posuzování vlivů na životní prostředí. Komentář. Praha: C.H.BECK, 2015. 306 s. ISBN 978-80-7400-589-3. · VOMÁČKA, V. Judikatura Nejvyššího správního soudu: Posuzování vlivů na životní prostředí. Soudní rozhledy, Praha : C.H. Beck., 2012, roč. 18, č. 3, s. 81 - 86. ISSN 1211-4405.