Katedra právní teorie Školní rok 2018/2019 S o c i o l o g i e p r á v a magisterský studijní program Přednášky Přednášející: prof. JUDr. PhDr. Miloš Večeřa, CSc. doc. PhDr. Martina Urbanová, Ph.D. 26. 9. Sociologie práva - východiska a přístupy (prof. Večeřa) 3. 10. Sociální realita a způsob jejího poznání I. (doc. Urbanová) 10.10. Biologické základy soc. života, etologie a sociologie (prof. Večeřa) 17.10. Sociální realita a způsob jejího poznání II. (doc. Urbanová) 24.10. Společnost strukturovaná a stratifikovaná (doc. Urbanová ) 31.10 Biologické a sociální faktory v sociálním chování I.( prof. Večeřa) 7. 11. Biologické a sociální faktory v sociálním chování II.( prof. Večeřa) 21.11. Sociální deviace a protiprávní jednání (doc. Urbanová 28.11. Sociální chování, sociální jednání, spol. a právní vztahy (prof. Večeřa) 5. 12. Sociální kontrola a právo (doc. Urbanová) 12.12. Právo a asociální společenské skupiny (prof. Girtler - Rakousko) 19.12. Základní dimenze společenských vztahů (prof. Večeřa) Literatura: VEČEŘA, M., URBANOVÁ, M. Sociologie práva. Plzeň: A. Čeněk, 2011. URBANOVÁ, M. Systémy sociální kontroly a právo. Plzeň: A. Čeněk, 2006. VEČEŘA, M., Urbanová, M. Sociologie práva v textech. Brno: MU, 1998. VEČEŘA, M. Teorie sociálního státu. Brno: MU, 1995. GIRTLER, R. Okrajové sociální kultury. Brno: MU, 2001. KELLER, J. Úvod do sociologie. Praha: Slon, 2002. PŘIBÁŇ, J. Sociologie práva. Praha: Slon, 1997. Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1996. Sociologický časopis S e m i n á ř e ze sociologie práva Seminarizující: prof. JUDr. PhDr. Miloš Večeřa, CSc. doc. PhDr. Martina Urbanová, Ph.D. JUDr. Markéta Štěpáníková, Ph.D. Program seminářů: 1. Úvod, vybrané sociologické pojmy 2.- 5. Prezentace a rozprava k zadaným tématům 6. Shrnutí, zápočtový test s kolokviem Program seminářů bude podrobněji specifikován seminarizujícím pedagogem Podmínky udělení zápočtu: 1. Aktivní účast na seminářích maximálně s jednou absencí. 2. Pravidelná příprava na semináře prostudováním zadané literatury k aktivnímu zapojení se do rozpravy k danému tématu. 3. Přednesení zadaného tématu nebo zpracování zadaného úkolu podle zadání seminarizujícího pedagoga.