Nástroje právní regulace na ochranu území se zaměřením na ochranu přírody Ilona Jančářová 2020 MEZINÁRODNÍ PRÁVNÍ ÚPRAVA  Úmluva o mokřadech s mezinárodní důležitostí (Ramsar 1971)  Úmluva o ochraně světového kulturního a přírodního dědictví (Paříž 1972)  Úmluva o ochraně evropských volně žijících druhů a přírodních stanovišť (Berne 1979)  Úmluva o zachování stěhovavých druhů volně žijících živočichů (Bonn 1979)  Úmluva o biologické rozmanitosti (Rio de Janeiro 1992)  Evropská úmluva o krajině (Florencie 2001) PRÁVNÍ ÚPRAVA EU  Směrnice Rady 92/43/EHS ze dne 21. května 1992 o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin.  Směrnice Rady 79/409/EHS ze dne 2. dubna 1979 o ochraně volně žijících ptáků.  Natura 20001g) je celistvá evropská soustava území se stanoveným stupněm ochrany, která umožňuje zachovat typy evropských stanovišť1d) a stanoviště evropsky významných druhů1f) v jejich přirozeném areálu rozšíření ve stavu příznivém z hlediska ochrany nebo popřípadě umožní tento stav obnovit. Na území České republiky je Natura 2000 tvořena vymezenými ptačími oblastmi a vyhlášenými evropsky významnými lokalitami, SYSTÉM OCHRANY ÚZEMÍ V PRÁVU SYSTÉM OCHRANY ÚZEMÍ V PRÁVU  Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny ve znění pozdějších předpisů  Z Zákon č. 289/1995 Sb., o lesích Zákon č. 282/1991Sb., o ČIŽP Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách Zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně ZPF Zákon č. 183/2006 Sb.,o územním plánování a stavebním řádu OBJEKTY OCHRANY PŘÍRODY Ochranou přírody a krajiny se rozumí péče státu a fyzických i právnických osob o:  volně žijící živočichy,  planě rostoucí rostliny a jejich společenstva,  nerosty a horniny,  paleontologické nálezy a geologické celky,  ekologické systémy a krajinné celky,  vzhled a přístupnost krajiny. ZÁKLADNÍ VÝCHODISKA  Účelem zákona je za účasti příslušných krajů, obcí, vlastníků a správců pozemků přispět k udržení a obnově přírodní rovnováhy v krajině, k ochraně rozmanitostí forem života, přírodních hodnot a krás, k šetrnému hospodaření s přírodními zdroji a vytvořit v souladu s právem Evropských společenství v České republice soustavu Natura 2000. Přitom je nutno zohlednit hospodářské, sociální a kulturní potřeby obyvatel a regionální a místní poměry.  Ochrana přírody a krajiny je veřejným zájmem.  Každý je povinen při užívání přírody a krajiny strpět omezení vyplývající z tohoto zákona (§ 58) VÝCHOZÍ REGULATORNÍ PŘÍSTUPY K OCHRANĚ PŘÍRODY OCHRANA PŘÍRODY ÚZEMNÍ OBECNÁ OCHRANA - objekty:  Územní systémy ekologické stability (ÚSES)  Významné krajinné prvky (VKP)  Krajinný ráz  Jeskyně  Přechodně chráněné plochy ZVLÁŠTNÍ OCHRANA - objekty:  Zvláště chráněná území  Území NATURA 2000 OBECNÁ OCHRANA - ÚSES ÚSES - vzájemně propojený soubor přirozených i pozměněných , avšak přírodě blízkých ekosystémů, které udržují přírodní rovnováhu  místní, regionální a nadregionální systém  na vytváření ÚSES se podílejí vlastníci, obce i stát  vytváření ÚSES je veřejným zájmem právní důsledky  propojení tvorby ÚSES s procesem územního plánování  ochrana ÚSES je povinností vlastníků VÝZNAMNÝ KRAJINNÝ PRVEK (VKP) Významný krajinný prvek jako ekologicky, geomorfologicky nebo esteticky hodnotná část krajiny utváří její typický vzhled nebo přispívá k udržení její stability.  Významné krajinné prvky přímo ze zákona jsou: lesy, rašeliniště, vodní toky, rybníky, jezera, údolní nivy.  Významné krajinné prvky na základě registrace jsou: jiné části krajiny, které zaregistruje podle § 6 orgán ochrany přírody jako významný krajinný prvek, zejména mokřady, stepní trávníky, remízy, meze, trvalé travní plochy, naleziště nerostů a zkamenělin, umělé i přirozené skalní útvary, výchozy a odkryvy. Mohou jimi být i cenné plochy porostů sídelních útvarů včetně historických zahrad a parků.  Zvláště chráněná část přírody je z této definice vyňata. VÝZNAMNÝ KRAJINNÝ PRVEK (VKP) Řízení o registraci VKP (§ 6)  správní řízení správní rozhodnutí  účastníci řízení: - vlastník dotčeného pozemku - nájemci pozemku a obci se rozhodnutí pouze oznamuje  rozhodnutí :  obecné náležitosti dle správního řádu  vymezení VKP  poučení o následcích registrace (§ 4 odst. 2)  lze zrušit pouze v případě veřejného zájmu VÝZNAMNÝ KRAJINNÝ PRVEK (VKP) Významné krajinné prvky jsou chráněny před poškozováním a ničením. Využívají se pouze tak, aby nebyla narušena jejich obnova a nedošlo k ohrožení nebo oslabení jejich stabilizační funkce. K zásahům, které by mohly vést k poškození nebo zničení významného krajinného prvku nebo ohrožení či oslabení jeho ekologicko-stabilizační funkce, si musí ten, kdo takové zásahy zamýšlí, opatřit závazné stanovisko orgánu ochrany přírody. Mezi takové zásahy patří zejména umisťování staveb, pozemkové úpravy, změny kultur pozemků, odvodňování pozemků, úpravy vodních toků a nádrží a těžba nerostů. ZOPK § 4(2) VKP - PŘÍKLADY 1. Projekt zatrubnění části potoka za provozovnou z důvodu rozšíření manipulační plochy. Investor zažádal o vydání územní rozhodnutí a stavebního povolení, o nichž bylo rozhodnuto kladně. 1. Kdo o žádostech rozhodoval? 2. Je v tomto případě třeba získat závazné stanovisko k zásahu do VKP a pokud ano, v jaké fázi řízení by mělo být vydáno? 2. Kácení stromů na březích řeky - je břeh řeky VKP? Vymezte související pojmy. (VZ § 43, 44; ZOPK § 3(1)) VKP - PŘÍKLADY Úprava koryta vodního toku, při kterém je třeba zpevnit břehy a dno koryta a odstranit dřeviny. V nich a v celém korytě sídlí řada volně žijících druhů rostlin a živočichů. 1. Je úprava koryta vodním dílem? (§ 55) 2. Proveďte analýzu právních požadavků pro realizaci projektu a rolí zúčastněných subjektů. Jaké zájmy budou chránit, jaká mají oprávnění a povinnosti? 1. správce vodního toku (VZ § 47-49; ZOPK § 67) 2. projektant 3. vodoprávní úřad (VZ § 15) 4. orgán ochrany přírody OÚORP (ZOPK § 4, 5, 7-9, 65, 67) 5. stavební úřad (SZ 6. vlastníci dotčených pozemků (VZ § 50-51) KRAJINNÝ RÁZ  Krajinný ráz, kterým je zejména přírodní, kulturní a historická charakteristika určitého místa či oblasti, je chráněn před činností snižující jeho estetickou a přírodní hodnotu. Zásahy do krajinného rázu, zejména umisťování a povolování staveb, mohou být prováděny pouze s ohledem na zachování významných krajinných prvků, zvláště chráněných území, kulturních dominant krajiny, harmonické měřítko a vztahy v krajině.  K umisťování a povolování staveb i k jiným činnostem, které by mohly snížit nebo změnit krajinný ráz, je nezbytný souhlas orgánu ochrany přírody  Orgán ochrany přírody může k ochraně krajinného rázu zřídit obecně závazným právním předpisem přírodní park. OCHRANA KRAJINNÉHO RÁZU PŘÍRODNÍ PARK Zřizování přírodních parků:  obecně závazným předpisem (nařízení kraje)  území nesmí pokrývat zvláštní územní ochrana  lze stanovit omezení takového využití území, které by znamenalo zničení, poškození nebo rušení stavu tohoto území PŘECHODNĚ CHRÁNĚNÉ PLOCHY Přechodně chráněná plocha:  území s dočasným nebo nepředvídaným výskytem významných rostlinných nebo živočišných druhů, nerostů nebo paleontologických nálezů  vyhlašuje ji OOP rozhodnutím na předem stanovenou dobu nebo na opakované období  lze ji vyhlásit též z jiných vážných důvodů (vědeckých, studijních či informačních)  omezení využití území, které by znamenalo zničení, poškození nebo rušení vývoje předmětu ochrany  zavazuje pouze vlastníka pozemku, nájemce musí omezení respektovat  nárok na náhradu újmy nikoliv nepatrné, která vznikne vlastníku nebo nájemci v důsledku ochranných podmínek OBECNÁ OCHRANA - JESKYNĚ JESKYNĚ  podzemní prostory vzniklé působením přírodních sil, včetně jejich výplní a přírodních jevů v nich  chráněny i přírodní jevy na povrchu (např. krasové závrty, škrapy, ponory), které s jeskyněmi souvisejí Ochrana:  je zakázáno ničit, poškozovat nebo upravovat jeskyně nebo jinak měnit jejich  dochovaný stav,  výjimka v zájmu jeskyně nebo pokud jiný veřejný zájem výrazně převažuje  povolení k průzkumu a výzkumu  povinnost ohlásit OOP objevy jeskyní při geologické a těžební činnosti ZVLÁŠTNÍ OCHRANA ÚZEMNÍ KATEGORIE ZCHÚ VELKOPLOŠNÁ  národní parky  chráněné krajinné oblasti (CHKO) MALOPLOŠNÁ •národní přírodní rezervace •přírodní rezervace •národní přírodní památky •přírodní památky ZŘIZOVÁNÍ ZCHÚ - forma  Národní parky - zákonem;  vymezení a změny zón - MŽP vyhláškou;  CHKO - nařízením vlády;  Vymezení a změny zón - MŽP vyhláškou;  Národní přírodní rezervace - MŽP vyhláškou;  Přírodní rezervace - nařízením kraje;  MŽP vyhláškou na území NP a vybraných CHKO;  Národní přírodní památky - MŽP vyhláškou;  Přírodní památky - nařízením kraje.  Smluvní ochrana (§ 39) - veřejnoprávní smlouvou. V těchto dokumentech jsou zároveň vymezována ochranná pásma a stanoveny bližší ochranné podmínky. ZŘIZOVÁNÍ ZCHÚ - postup  záměr na vyhlášení s vyhodnocením dochovaného přírodního prostředí  projednání záměru s dotčenými obcemi, krajem a vlastníky nemovitostí  písemné námitky dotčených obcí, krajů, vlastníků  povinnost zdržet se zásahů, které by negativně měnily či poškozovaly dochovaný stav přírody území navrhovaného ke zvláštní ochraně, a to od doby zveřejnění záměru na vyhlášení až do vyhlášení, nejdéle však 2 roky. OCHRANNÁ PÁSMA ZCHÚ - s výjimkou CHKO Vymezení  individuálně  ze zákona50 m od hranic ZCHÚ. Ochrana ZCHÚ před rušivými vlivy z okolí určité stanovené činnosti a zásahy jsou vázány na předchozí souhlas orgánu ochrany přírody (stavební činnost, terénní a vodohospodářské úpravy, použití chemických prostředků a změny druhu pozemku aj. tyto činnosti jsou vymezeny: zákonem (§ 37) zřizovacím dokumentem. OCHRANNÉ PODMÍNKY ZCHÚ ZÁKLADNÍ  stanoveny zákonem jednotně pro každou kategorii ZCHÚ  omezení a zákazy pro vlastníky a další subjekty  způsob hospodaření na pozemcích,  stavební činnost,  rekreační aktivity a další.  BLIŽŠÍ  stanoveny zřizovacím předpisem  mohou vymezit činnosti, k nimž je/není třeba souhlas OOPaK. VÝJIMKY ZE ZÁKAZŮ VE ZCHÚ Z důvodů:  veřejný zájem převažuje nad zájmem ochrany přírody,  v zájmu ochrany přírody,  povolovaná činnost významně neovlivní zachování stavu předmětu ochrany ZCHÚ Forma:  rozhodnutí OOPaK  opatření obecné povahy pro neurčený okruh osob ZÁVAZNÁ STANOVISKA K ČINNOSTEM VE ZCHÚ Bez závazného stanoviska orgánu ochrany přírody nelze:  učinit ohlášení stavby,  vydat územní rozhodnutí, územní souhlas, stavební povolení, rozhodnutí o změně užívání stavby, kolaudační souhlas, je-li spojen se změnou stavby,  povolení k odstranění stavby či k provedení terénních úprav podle stavebního zákona,  povolení k nakládání s vodami a k vodním dílům, povolení k některým činnostem,  udělit souhlas podle vodního zákona na území národního parku nebo chráněné krajinné oblasti. Výjimky, kdy se závazné stanovisko nevydává (§ 44 odst. 2) VLASTNICKÝ REŽIM ZCHÚ Preference státního pozemkového vlastnictví  nelze zcizit žádné státní pozemky v národním parku  národní přírodní rezervace a památky: nezastavěné + lesy + pozemky vodních ploch a toků nelze zcizit  přírodní rezervace a památky: nezastavěné zcizovat se souhlasem MŽP Předkupní právo k pozemkům (§61)  nezastavěné pozemky ležící mimo sídelní útvary na území NP, NPR, NPP a pozemky související s jeskyněmi  povinnost nabídnout tyto pozemky ke koupi orgánu ochrany přírody v případě jejich zamýšleného prodeje EVIDENCE A ZNAČENÍ ZCHÚ Ústřední seznam ochrany přírody  zvláště chráněná území včetně smluvně chráněných území  území tvořící soustavu Natura 2000  památné stromy  veřejně přístupný  vazba na katastr nemovitostí  způsob ochrany nemovitosti  označení ZCHÚ v terénu: velký státní znak (NP, CHKO, NPR, NPP) malý státní znak (PR a PP) PŘÍKLAD Světově unikátní přírodní rezervace nacházející se v Brně - Novém Lískovci. Zjistěte způsob jejího vyhlášení a její ochranné podmínky ZVLÁŠTNÍ OCHRANNÝ REŽIM NÁRODNÍCH PARKŮ  Základní i bližší podmínky jednotlivých NP v ZOPK  Zonace:  přírodní;  přírodě blízká;  soustředěné péče o přírodu;  kulturní krajiny;  území NP nezařazené do zón ( § 18 odst. 7)  Klidová území  Zásady péče o NP - koncepční odborné dokumenty (§ 38a)  obdobně plány péče o NPR, PR, NPP a PP (§ 38) KLIDOVÁ ÚZEMÍ  území s omezeným pohybem osob z důvodu umožnění nerušeného vývoje ekosystémů nebo jejich složek  je v nich zakázáno pohybovat se mimo cesty nebo trasy vyhrazené orgánem ochrany přírody výjimky mj. pro vlastníky pozemků či správce technické infrastruktury  stanoví MŽP opatřením obecné povahy  vyznačeno v terénu: tj. na cestách NATURA 2000  Celistvá evropská soustava území se stanoveným stupněm ochrany, která umožňuje zachovat typy evropských stanovišť a stanoviště evropsky významných druhů v jejich přirozeném areálu rozšíření ve stavu příznivém z hlediska ochrany nebo popřípadě umožní tento stav obnovit.  Na území ČR je Natura 2000 tvořena vymezenými ptačími oblastmi a vyhlášenými evropsky významnými lokalitami (§3 odst. 1 písm. r) ZOPK)  Směrnice EP a Rady č. 2009/147/ES o ochraně volně žijících ptáků  Směrnice Rady č. 92/43/EHS o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin NATURA 2000 Národní seznam EVL s odlišením  lokalit s výskytem prioritních typů přírodních stanovišť  lokalit s výskytem prioritních druhů  stanoví/la vláda nařízením č. 318/2013 Sb.  je předložen Komisi  do rozhodnutí Komise - předběžná ochrana EVL Ptačí oblasti  vymezí/la vláda jednotlivě nařízeními NATURA 2000 - OCHRANNÝ REŽIM  Povolení, souhlas, kladné stanovisko nebo výjimku ze zákazu (podle ZOPK) pro evropsky významnou lokalitu nebo ptačí oblast může udělit orgán ochrany přírody pouze v případě, že bude vyloučeno závažné nebo nevratné poškozování přírodních stanovišť a biotopů druhů, k jejichž ochraně je evropsky významná lokalita nebo ptačí oblast určena, ani nedojde k soustavnému nebo dlouhodobému vyrušování druhů, k jejichž ochraně jsou tato území určena, pokud by takové vyrušování mohlo být významné z hlediska účelu tohoto zákona, nestanoví-li § 45i jinak.  Bližší podmínky ochrany (ZOPK § 45c a násl.) NATURA 2000 A ROZVOJOVÉ PROJEKTY  Jakákoliv koncepce nebo záměr, který může samostatně nebo ve spojení s jinými významně ovlivnit předmět ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti, podléhá hodnocení jeho důsledků na toto území a stav jeho ochrany z uvedených hledisek. To se nevztahuje na plány péče zpracované orgánem ochrany přírody pro toto území;  odůvodněné stanovisko OOPaK;  jestliže orgán ochrany přírody svým stanoviskem významný vliv nevyloučí, musí být daná koncepce nebo záměr předmětem posouzení vlivů (EIA) NATURA 2000 A ROZVOJOVÉ PROJEKTY A/ Projekt nemá významný vliv na soustavu NATURA lze schválit B/ Projekt, který má významný vliv na soustavu NATURA lze schválit, pouze z naléhavých důvodů převažujícího veřejného zájmu a až po uložení kompenzačních opatření; Lokality s prioritními typy stanovišť nebo prioritními druhy jen z důvodů týkajících se veřejného zdraví, veřejné bezpečnosti nebo příznivých důsledků pro životní prostředí. Jiné naléhavé důvody převažujícího veřejného zájmu mohou být důvodem ke schválení jen v souladu se stanoviskem Komise. VZTAH K JINÝM PŘEDPISŮM  ochrana krajinného rázu v ÚP (StZ)  stanovisko OOPaK ke schválení LHP či LHO  stanovisko OOPaK k odlesňování/zalesňování  lesy zvláštního určení (LesZ) v NP a NPR, fakultativně v PR a PP či CHKO (I. zóna)  vyšší odvod za zábor zemědělské půdy v ZCHÚ (ZoZPF)  OOPaK coby dotčený orgán v řízeních dotýkajících se zájmů ochrany přírody a krajiny (§65)  povinnost investorů zajistit na svůj náklad provedení hodnocení vlivu zamýšleného zásahu na zájmy chráněné ZOPK, které je součástí žádosti o vydání povolení, souhlasu či závazného stanoviska podle tohoto zákona. POUŽITÉ ZDROJE  Právní režim ochrany přírody: územní ochrana; ochrana volně rostoucích stromů a rostlin. Jakub HANÁK , PŘEDNÁŠKA jaro 2020, https://is.muni.cz/auth/el/law/jaro2020/MP805Z/um/P9_Uzemni_ochrana_p rirody_a_rostlin_-_2020.pdf