EDUKACE OPAKOVÁNÍ PODNADPIS TERMINOLOGIE Edukátor/ka – ten, kdo někoho edukuje = ten, kdo někoho učí Edukant/ka – ten, kdo se od někoho učí = subjekt učení Edukační potřeby – „deficit v oblasti vědomostí, dovedností, návyků a pozitivních postojů edukanta ke zdraví, kdy tyto nedostatky mohou negativně ovlivnit zdraví edukanta v současnosti nebo budoucnosti“ (Juřeníková, 2011) Edukační prostředí - prostředí, v kterém probíhají edukační procesy Edukační konstrukty (vše co usnadňuje, podporuje učení) - všechny teorie, modely, plány, scénáře, prognózy, zákony, předpisy i jiné teoretické výtvory, které nějakým způsobem určují či ovlivňují reálné edukační procesy (osnovy předmětů, učebnice, výukové filmy, monografie, publikace, kuchařky, rady P/K od zdravotníků, pokyny Ústřední volební komise pro občany jak hlasovat…); - ovlivňují kvalitu učení Průcha, J. Moderní pedagogika, 2013, s. 70 schéma INTERAKČNÍ MODEL EDUKAČNÍHO PROCESU Determinanty vstupů Edukační proces (průběh, obsah, vlastnosti) Výstupy Výsledky Efekty (bezprostřední) (dlouhodobé) Edukační prostředí Geografické, sociální, ekonomické, politické prostředí Průcha, J. Moderní pedagogika, 2013, s. 84 PODMÍNKY A VZTAHY V DIDAKTICKÉM PROCESU V OŠETŘOVATELSTVÍ (KUBEROVÁ, 2010) Cíl Obsah Metody, formy Prostředky Subjekt sestra/ lektor/instruktor Objekt P/K Sociostruktura (vzájemné vztahy) Psychostruktura (osobnost edukátora a edukovaného) EDUKACE VE ZDRAVOTNICTVÍ ▪ předcházení nemoci ▪ udržení V navrácení zdraví ▪ zkvalitnění života P/K Uplatnění Ed. v rámci prevence: ▪ Primární - Ed. → zdraví jedinci Prevence nemoci, zdraví prospěšná opatření ▪ Sekundární - Ed. → již nemocní P/K Ovlivnění vědomostí, dovedností, postojů – pro zlepšení stavu + zabránění komplikací (odvykání kouření…) Dodržování th. režimu, udržení soběstačnosti, prevence recidivy nemoci ▪ Terciární – Ed → jedinci, kt. mají již trvalé a ireverzibilní změny zdr. stavu Zlepšení Q života a zabránění zhoršení Typy edukace ▪ Základní ▪ Komplexní ▪ reedukace Závodná, V. 2005 Pedagogika v ošetrovateľstve Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi, s. 11-12. EDUKACE A OŠETŘOVATELSKÝ PROCES Fáze/kroky/etapy Edukace Oše. proces Počáteční pedagogická diagnostika – odhad úrovně dovedn., věd., návyků, postojů Ed. a zjištění ed. potřeby – důležité pro vytýčení cílů Posouzení Projektování (plánování a příprava) – naplánování cílů, volba metod, formy, obsahu Ed., pomůcek, časový horizont, způsob evaluace Stanovení oše. dg. Plánování oše. péče Realizace - motivace ed., expozice (sdělení nových poznatků), fixace (procvičování, opakování), průběžná dg. (ověření pochopení učiva a zájem edukanta), aplikace (využití získaných vědomostí a dovedností) Realizace oše. plánu Upevňování a prohlubování učiva Fáze zpětné vazby (evaluace edukanta i edukátora) Hodnocení Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi, 21-22. POSUZOVÁNÍ ▪ … ▪ Určení potřeby P/K učit se:  od P/K,  chování P/K,  odborníci ve zdravotnictví ▪ Důležité info o P/K:  pohotovost P/K, schopnost (předpoklady) P/K učit se  motivace  spoločensko-ekonomické faktory  styl učení  názory na zdraví a jejich praktikování  věk  vzdělání  postoj P/K k sobě samému/ nemoci/životu, hodnotový žebříček  psychický stav (vnímání, paměť, myšlení), zdrav. stav (charakter a fáze nemoci, poruchy smysl. vnímání INFO Primární Sekundární Subjektivní Objektivní přesné komplexní systematické Ověřit si: • platnost, • úplnost, • pravdivost • správné pochopení Spolupráce v týmu DIAGNOSTIKA ▪ stanovení edukační diagnózy (vymezení problému a potřeb jedince, stanovení dle priorit) Primární prevence → na zdraví a změněné zdravotní návyky Sekundární prevence → dg. ve vztahu k P/K potřebám něco se naučit Cíle kognitivní - vzdělanostní afektivní - změna postojů psychomotorické - osvojení zručnostní dovednosti Nejčastější dg. Nedostatečné znalosti (00126) Snaha zlepšit znalosti (00161) Doména 5 Percepce/kognice Třída: Kognice Edukační potřeba = deficit v oblasti vědomostí, dovedností, návyků a pozitivních postojů edukanta ke svému zdraví, kdy tyto nedostatky mohou negativně ovlivnit zdraví edukanta v současnosti i v budoucnosti. Oše. Dg. - zahrnuje potřebu poznání a učení P/K/rodiny, lze jej formulovat jako primární problém, příčinu problému, nebo součást jiné oše. Dg. PROJEKTOVÁNÍ EDUKACE ZAHRNUJE PROCES PLÁNOVÁNÍ A PŘÍPRAVY Proč? Zamyšlení nad Ed. potřebami edukanta, k jaké změně a v jaké oblasti by mělo dojít; vymezení cílů Ed. Koho? Koho do Ed. zahrneme. Všímáme si charakteristiky edukanta (k pohlaví, věku, vzděl., motivaci, zdrav. a psych. stavu, kognit. schopnostem, život. stylu, socio-kult. a ekonom. podmínkám Co? Co bude obsahem Ed. ve vztahu k potřebám edukanta (základní Ed.? nebo reedukace?) Jak? Volba vhodných forem a metod Ed., kt. jsou pro daného edukanta vhodné a budou odpovídat jeho potřebám Kdo a kdy? Který člen z týmu vzhledem ke své profesi a obsahu Ed. poskytne ve správný čas vhodnou Ed. – potřeba posloupnosti a časového rozsahu Ed., nutnost spolupráce v týmu Kde a za jakých podmínek? V jakém prostředí bude Ed. probíhat, zda využijeme při Ed. podpůrné materiály a z jakých prostředků bude Ed. financována S jakým výsledkem? Promyslet způsob hodnocení jednotlivých změn a jaké nástroje se pro hodnocení zvolí. ? NÁLEŽITOSTI ED. PLÁNU ▪ Stanovení priorit v Ed. – sestavení pořadí ed. témat dle důležitosti ▪ Stanovení cílů v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické ▪ Počet předpokládaných lekcí vzhledem k ed. potřebě (1 lekce=1 téma) ▪ Zodpovědná/é osoba/y v jednotlivých lekcích ▪ U jednotlivých lekcí vytýčení krátkodobých cílů ▪ Stanovení vhodných edukačních metod ▪ Stanovení obsahu v jednotlivých lekcích (osnova) ▪ Harmonogram ▪ Organizace a pomůcky ▪ Způsob hodnocení výsledků v jednotlivých lekcích a na závěr edukačního procesu ▪ Písemná forma plánu součást dokumentace P/K • plán ed. upravovat dle individ. potřeb P/K, délka a čas jsou flexibilní • předem si promyslet a připravit pomůcky • vhodné prostředí a soukromí • spolupráce s P/K zvýší jeho motivaci REALIZACE I. Fáze: ▪ Příprava ZP ▪ Příprava edukanta ▪ Příprava prostředí, materiálního zabezpečení REALIZACE Příprava ZP - dlouhodobá z hlediska vytýčených dlouhodobých cílů Ed. u P/K, - bezprostřední – příprava na konkrétní lekci) ▪ způsob přípravy – ovlivněn charakterem konkrétní edukační lekci, formě edukace, materiálních didaktických prostředků, organizačních podmínkách zařízení ▪ písemné zpracování – téma, cíl, metoda, forma a obsah edukace, použití pomůcek a způsob hodnocení edukační lekce REALIZACE Příprava edukanta ▪ P/K zná důvod Ed. a edukační cíle akutní fáze nemoci – bariéra Ed. - poskytnutí nezbytných info, týkající se aktuální situace/problémů P/K - při stabilizaci stavu – P/K vyčerpán předchozí akutní fází = čas, trpělivost, postupné předávání info. chronické onemocnění – vleklé symptomy, střídající se fáze kompenzace/ dekompenzace nemoci - pocity strachu, obav, negativizmus …- častokrát neochota, snížená motivace k Ed., po stabilizaci stavu, přijetí nemoci (naučí se sní žít) – ochota ke spolupráci - střídání období pro dodržování doporučení HODNOCENÍ ED. PROCESU ▪ Individuální, bez komparace s dalšími edukanty Cíl: ▪ ověření aktuálních znalostí, dovedností, pokroku edukanta ▪ detekce nedostatků/chyb/ slabých míst/aktivity v průběhu Ed. procesu ▪ zpětná vazba pro zúčastněné ▪ motivace pro dosažení vytýčených cílů ▪ na závěr Ed. procesu, před propuštěním P/K ▪ Odpověď na dotaz: „Co se P/K naučil?“ Má požadované vědomosti, zručnosti, postoje, které byli v cílech vytýčené? FORMATIVNÍ (PRŮBĚŽNÉ) SUMATIVNÍ (ZÁVĚREČNÉ) z hlediska stanovených cílů – krátkodobé, dlouhodobé Verbální (písemné, ústní), neverbální zejména u dětí (nálepky, razítka, smajlíky apod.) KONKRÉTNÍ ČINNOSTI SESTRY ▪ hodnotí P/K schopnosti ▪ dg. P/K problém, kt. je nutno edukací napravit ▪ poskytuje adekvátní informace ▪ zlepšuje P/K znalosti a dovednosti ▪ demonstruje konkrétní způsoby pro dosažení cílu ▪ průběžně hodnotí pokroky, kt. P/K dosahuje ▪ vyžaduje zpětnou vazbu PŘEDPOKLADY EDUKÁTORA ▪ teoretické znalosti ▪ praktické dovednosti ▪ komunikační schopnosti (verbální i neverbální) ▪ motivace, získání P/K pro spolupráci, důvěra ▪ ochota P/K pomoct, zájem o P/K ▪ schopnosti poradce a vlastnost předávat informace – Pg. vlohy (▲ dávkování info) ▪ osobnostní předpoklady sestry – odpovědnost, empatie, vlídné jednání, trpělivost ZÁSADY ED. NA PRACOVIŠTÍCH IP ▪ Individuální, holistický přístup ▪ Empatie, takt, trpělivost ▪ Adekvátnost aktuálnímu zdrav. stavu P/K ▪ Délku, čas a typ poskytovaných info řídit dle potřeby P/K ▪ Optimální prostředí ▪ Vhodné didaktické metody/strategie Ed. BARIÉRY - BRZDÍ/ZNESNADŇUJÍ ED. ZP ▪ absence empatie, lidskosti ▪ ignorace P/K potřeb ▪ neefektivní/neproduktivní K. ▪ osobnostní předpoklady ZP ▪ neschopnost týmové spolupráce ▪ podceňování významu Ed. ▪ nedostatečné vědomosti ▪ nedostatečná příprava/čas ▪ nevhodné prostředí (ztráta soukromí, důstojnosti, sebekontroly, soc. izolace) Ed. - nekoncepční, neadekvátní, roztříštěná ▪ stres/bolest v akut/chron. stadiu nemoci ▪ charakter nemoci (Alzheimer..), poruchy smyslového vnímání ▪ maladaptace na nemoc ▪ emoce, strach/obava/nejistota z budoucnosti/ prognóza nemoci ▪ věk ▪ celkový stav organizmu ▪ osobnost ▪ etnokulturní/jazykové bariéry Ed. - nedostatečná motivace - popření potřeby Ed. - neschopnost nést odpovědnost ZDR. SYSTÉM P/K LITERATURA: ▪ Bastable S., Essential of patient Education, Jones & Bartlett Learning, 2005, s. 502 ISBN-13: 978-0763748425 ▪ Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010, s. 80 ISBN 978-80-247-2171-2 ▪ Magurová D., Majerníková Ľ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2009, s. 155 ISBN 978-80-8063-326-4 ▪ Nemcová J., Hlinková E. Moderná edukácia v ošetrovateľstve, Martin. Osveta, 2010, s. 259 ISBN 978-80-8063- 321-9 ▪ Petlák, E., Všeobecná didaktika, Bratislava: Iris, 2004, s. 270 ISBN 8089018645 LITERATURA: ▪ Průcha Jan Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s. 936 ISBN 978-80-7367-546-2. ▪ Průcha, J. Moderní pedagogika, 5. aktualiz. a doplněné vydání, Praha: Portál, 2013 ISBN 978-80-262-0456-5. ▪ Raudenská J, Javůrková A. Lékařská psychologie ve zdravotnictví, Praha: Grada, 2011, s. 304 ISBN 978-80-247-2223-8. ▪ Závodná V. Pedagogika v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2005, s. 117 ISBN 808063193X ▪ NANDA International Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2015-2017, 10. vydání Ed. Herdman, H et Kamitsuru, S, Praha: Grada, s. 439 ISBN 978-80-247-5412-3.