DIDAKTICKÉ ZÁSADY EDUKAČNÍHO PROCESU Beharková Natália DIDAKTICKÉ ZÁSADY EDUKAČNÍHO PROCESU  názornosti  spojení teorie s praxí  vědeckosti  přiměřenosti  aktuálnosti  zpětné vazby  uvědomělosti a aktivity  individuálního přístupu  soustavnosti  trvalosti  kulturního kontextu ZÁSADA NÁZORNOSTI Propojení všech smyslů (zrakový, sluchový, čichový, chuťový, hmatový či pohybový)  volba vhodných metod a forem výuky i didaktických pomůcek - usnadní edukantovi proces učení …“Proto budiž zlatým pravidlem, aby všechno bylo předváděno všem smyslům, kolika možno, totiž věci viditelné zraku, slyšitelné sluchu … a může-li být něco vnímáno více smysly, budiž předváděno více smyslům“. Co slyším, to zapomenu. Co vidím, si pamatuji. Co si vyzkouším, tomu rozumím. Konfucius ZÁSADA SPOJENÍ TEORIE S PRAXÍ (APLIKABILITY)  edukant již má určité vědomosti, dovednosti, zkušenosti, postoje (edukátor na základě posouzení zná jejich úroveň) Prohloubit Upevnit Odbourat nesprávné Uplatnění v praxi je vhodný motivační prvek ZÁSADA VĚDECKOSTI  respektovat nové poznatky, EBM/EBN/EBP – potřeba celoživotního vzdělávání ZP  odborné poznatky sdělit srozumitelným způsobem pro laika ZÁSADA PŘIMĚŘENOSTI rozsah, obsah a obtížnost učiva + zvolené metody a formy edukace v souladu s vědomostmi, schopnostmi a zdravotním stavem edukanta  individuální přístup, holistické pojetí  od jednoduššího ke složitějšímu ZÁSADA AKTUÁLNOSTI Doplnění, korekce vědomosti, dovednosti, zkušenosti, návyků, postoje v prospěch zdraví a jeho upevnění, zlepšení Q života Identifikace edukačních potřeb Posouzení sběr informací ZÁSADA ZPĚTNÉ VAZBY Edukátor získá: informace o postupu edukanta k stanovenému edukačnímu cíli, kvalitě výuky a její výsledcích, detekuje: chyby (přirozená část procesu učení), vysvětlí, kde se chyba stala dle potřeby znovu provede výklad nepochopeného učiva. Ověření zda předkládaná fakta chápe, rozumí jim, pamatuje si je a umí je uplatnit při praktických činnostech ZÁSADA UVĚDOMĚLOSTI A AKTIVITY = požadavek, aby edukant cítil vlastní potřebu aktivně se zapojit do edukace  Vychází z teorií motivace  motivace edukanta (vnitřní a vnější)  prostor a příležitost být aktivním (samostatní úkol, diskuse, rozhovor…)  participace v edukačním procesu  zpětná vazba – kontrola výsledků své práce ZÁSADA INDIVIDUÁLNÍHO PŘÍSTUPU  zdravotní stav (akutní/chronická nemoc; bolest; zdraví)  psychický stav (emocionální stav, obava, strach, úzkost)  individuální potřeby  osobní zkušenosti  osobnost  zvláštnosti/specifika sociálního prostředí  kulturní kontext (odlišnosti, specifika…) www.ceskatelevize.cz ZÁSADA SOUSTAVNOSTI  uspořádání učiva do logických a na sebe navazujících celků  rozlišení – hlavních (podstatných částí) a vedlejších (doplňkových) východisek učiva; znalost a pochopení vztahu mezi nimi Na úvod - obeznámit s cílem a obsahem učiva V průběhu a na konci Ed. - prostor pro dotazování; - ověření, zda bylo učivo pochopené Závěrečné shrnutí nejpodstatnějšího ZÁSADA TRVALOSTI Uchování v dlouhodobé paměti, vybavení si osvojených poznatků s odstupem času Potřeba – motivace, aktivního přístupu, opakování a procvičování… http://www.spektrumzdravi.cz/w/spektrumzdravi/cache/fot olia_103844177_xs_400x.jpg https://static01.nyt.com/images/2017/12/04/sports/04xp- tattoo/merlin_130841822_c863bf7d-a40d-4561-ae4a-10d2d3ea5c35-master768.jpg ZÁSADA EMOCIONÁLNOSTI  nejsme stroje  edukátor a edukant = vzájemně se ovlivňují i v emocionální sféře  vyučování probíhá lépe v pozitivní atmosféře  Edukátor = nejen zdroj znalostí, ale také důvěrník a rádce http://www.eduxe.cz/resize/domain/prezent ace/files/lee/45018_3.png?w=640&h=480 ZÁSADA KULTURNÍHO KONTEXTU  kulturní kompetence ZP  respekt specifických zvláštností kultur, etnik, náboženství, komunit, skupin, pohlaví, věku LITERATURA:  Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010 ISBN 978-80-247-2171-2  Petlák, E., Všeobecná didaktika, Bratislava: Iris, 2004, s. 270 ISBN 8089018645  Průcha Jan Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s. 936, ISBN 978-80- 7367-546-2.  Průcha, J. Moderní pedagogika, 5. aktualiz. a doplněné vydání, Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0456-5.