Záznam o edukaci Beharková Natália Ústav zdravotnických věd Význam dokumentace − potvrzení vykonané intervence − kooperace mezi zdravotnickými pracovníky − kontinuita edukace a péče − legislativní aspekt poskytnuté péče − kvalita poskytované péče (standardy, audit) V rámci edukace poskytne zpětnou vazbu o tom: ✓ co P/K umí, ✓ co může dělat, ✓ co se ještě potřebuje naučit ✓ revize edukační strategie Dokumentace edukačního záznamu (Magurová, Majerníková, 2009, s. 99) Funkce: ✓ informativní ✓ odborná ✓ kvalitativní ✓ ekonomická ✓ právní Dokumentace edukačního záznamu obsahuje: ✓ formulář na posouzení edukanta ✓ edukační plán ✓ vyhodnocení edukace Požadavky na záznam o edukaci ✓ srozumitelnost ✓ přehlednost ✓ přesnost ✓ úplnost ✓ stručnost ✓ čitelnost ✓ dostupnost Záznam o edukaci (Juřeníková, 2010, s. 63) – náležitosti, které má obsahovat − úroveň znalostí edukanta na počátku a na konci edukace − cíl edukace − použité metody a formy edukace − obsah edukace (osnova; odkaz na číslo edukačního standardu) − učební pomůcky − bariéry edukace − odezva na edukaci (hodnocení cílů) − kdo, kdy, kde, koho edukoval − podpis edukátora − podpis edukanta Záznam o edukaci Typ záznamu pro edukaci: − specifické pro určitá onemocnění (předpřipraveny z hlediska vytýčených cílů, zvolené metody a formy práce ❑výhoda – ↓ administrativní zátěže ❑nevýhoda – možné opomenutí individuality P/K, proto nutno vymezit prostor pro individuální záznam daného P/K zohledňující jeho specifika a potřeby ̶ „univerzální“ bez ohledu na typ onemocnění Edukační záznam (Juřeníková, 2010, s. 63) Edukační záznam (Juřeníková, 2010, s. 65) Záznamový edukační list Magurová, Majerníková Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve 2009, s. 100 Záznamový edukační list Magurová, Majerníková Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve 2009, s. 100 Odmítnutí edukace − P/K má právo (ze strany ZP nutno podat veškeré informace, vhodně motivovat P/K, zjistit důvody odmítnutí…) − ZP provede záznam do dokumentace (zdravotnické, ošetřovatelské, denního záznamu sester) – odmítnutí edukace + důvod odmítnutí, pokud ho P/K uvedl Datum, hodina, jakému lékaři/sestře P/K sdělil informaci o odmítnutí edukace, jakým způsobem a podpis. Literatura: Juřeníková P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010, s. 80. ISBN 978-80-247-2171-2 Magurová D., Majerníková Ľ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2009, s. 155, ISBN 978-80-8063-326-4 Nemcová J., Hlinková E. Moderná edukácia v ošetrovateľstve, Martin. Osveta, 2010, s. 259, ISBN 978-80- 8063-321-9