Specifické skupiny edukantů Beharková Natália Ústav zdravotnických věd Nejdůležitější zásady pomoci rodině s nemocným/ postiženým dítětem (Fendrychová, Klimovič, 2005) Napomáhat tomu, aby rodiče pozitivně přijali skutečnost ✓rodiče mají vědět o svém dítěti více než kdokoliv z jejich laických (nezdrav.) příbuzných, kteří budou dávat „své“ rady. ✓mají mít plnou možnost poznat realitu – proto je nutné vysvětlovat příčiny a mechanizmus nemoci; vysvětlení přizpůsobit vnímavosti a vzdělání rodičů. Získat spolupráci širší rodiny ➢ postoje širší rodiny mohou významně ovlivňovat celou atmosféru, kvalitu péče a prožívání nemoci ➢mohou přispívat k uklidnění a vyrovnání se rodičů s realitou / provokovat a posilovat neužitečné postoje rodičů (hledání viníka) Nejdůležitější zásady pomoci rodině s nemocným/ postiženým dítětem (Fendrychová, Klimovič, 2005) Postupovat účelně Zajistit šťastné dětství ➢ nelze všem zajistit zdraví, ale můžeme pomáhat ke šťastnému dětství ➢ musíme být obětaví, ale ne se obětovat (frustrace rodiče, a dítěti neprospějeme) – dítě potřebuje zdravé, spokojené, zdatné, odolné a radostné rodiče = těžký úkol, ale pokud jsme si uvedeného požadavku vědomi, je to snazší splnit Hrdinství ✓dát rodičům najevo že si vážíme jejich výchovné, pečovatelské role, jejich odhodlání, výdrž, zdolávání překážek… Psychologická pomoc v krizové situaci u dětí může být lépe zvládnutá s pomocí hračky http://www.krystufek- zachranar.cz/krystufek-se-predstavuje/ https://storage.pozary.cz/article/5/2/5277cee6f3622/1ehz5wwar0 .1400.jpg − odvedení pozornosti − přiblížení se zasahující osoby k dítěti (vystrašené nebo stydlivé děti snadněji odpovídají dospělým, kteří prostřednictvím hračky sdělují důležité informace, než dospělým, kteří žádnou pomůcku nepoužívají) − ↓ stresu a dopadu traumatické situace Nadační fond Kryštůfek (krystufek.cz) Defík – pejsek záchranář ̶ maskot ZZS JmK Zdroj obrázků https://www.zzsjmk.cz/defik-pejsek-zachranar Specifika edukace – faktor VĚK Zásady: výběr a uplatnění vhodných ✓ prostředků, pomůcek, forem a metod edukace (z hlediska věku, zájmu, typu nemoci a specifik dítěte) ✓ učení v bloku, střídaní činností, zajímavá forma podání ✓ vysvětlení (má splnit jejich očekávání – mají ho pochopit) ✓ motivovat a ocenit snahu dítěte dělat věci správně ✓ vhodný přístup ✓ komunikace ✓ důvěra ✓ informovanost a spolupráce rodičů/zákonných zástupců • Zdůvodnit zákrok • Popis průběhu, očekávané subjektivní pocity s tím spojené • Důsledky výkonu včetně očekávaných prožitků • Způsoby zvládnutí bolesti a další ošetření • Vhodné prostředí (obrázky, barvy, tepelný komfort..) https://www.fnbrno.cz/fn-brno-zakoupila-vesele-zasterky-pro- zdravotnicke-pracovniky/t5859 https://ct24.ceskatelevize.cz/regiony/mora vskoslezsky-kraj/3041303-vibrujici- beruska-celi-strachu-bezbolestny-odber- krve-u-deti Specifika edukAce – faktor VĚK Andragogika – obecně - cílové skupiny lze dělit z mnoha hledisek (věk, profese, sociální status, ohrožené skupiny na trhu práce…); Principy andragogiky uplatňovány při Ed. ve zdravotnictví: − dospělost je přechod od závislosti k nezávislosti − dospělý jedinec čerpá z předchozí zkušenosti − pohotovost získávat nové informace souvisí s aktuálním úkolem/problémem a potřebou jejich uplatnění do budoucna Zásady: ✓ obecné didaktické přístupy s ohledem na individualitu jedince/rodiny (věk, bio-psycho-sociální stav, pohotovost, motivace, předchozí zkušenost…) a jeho/jejich specifické potřeby v edukační oblasti Specifika edukace – faktor VĚK ̶ Starší dospělí ❖ touha udržet zdraví a soběstačnost (! ti, kt. preferují péči o sebe od jiných, stěží přijmou snahu osvojit si nové návyky posilující soběstačnost) Biologické stárnutí − involuční změny systémů těla − nedoslýchavost, hluk a zvuky v pozadí (ventilátor, TV…) mohou zhoršit sluchový vněm − ↓ zrakové ostrosti, problémová diferenciace barev – žlutá, oranžová, červená, světle zelená a modrá (zejména v textu na papíře), patkové písmo (lépe čitelné) − smyslová involuce - čuch, chuť, hmat, vnímání tlaku a teploty Psychické stárnutí − zpomalení psychické činnosti (únava, ↓ smyslová výkonnost, zpomalení psychomotorického tempa, delší reakční čas, ale důraz na přesnost, ztráta flexibilnosti), deficit v smyslovém vnímaní, změny v motorice, postižení paměti (dlouhodobá  krátkodobá, horší výbavnost a vštípivost), ↓ schopnosti učit se, schopnosti řešit nové situace, porucha kognitivních složek osobnosti − změna emocí - labilnejší, zraniteľnejší, obava z nemocí, obavy z budoucnosti, samota, nesoběstačnost, smrt − povahové změny (ne/důvěřivost…) − změny v motivaci Sociální stárnutí – sociální status (změny), sociální izolace (dobrovolná, nucená) Ageismus ̶ 60 léta 20. stol. v Americe ̶ různé definice ̶ proces systematického stereotypizování a diskriminace lidí pro jejich stáří, kt. je manifestováno širokým spektrem fenoménů (otevřená averze, vyhýbání se kontaktu) a stává se jednou účelnou metodou společnosti propagovat tento pohled na starší osoby s cílem setřást část vlastní odpovědnosti vůči nim. (Butlerová) Nekritické představy o stáří (Tošnerová, 2002) ̶ Staří lidé jsou všichni stejní. ̶ Stáří mužů a žen je stejné. ̶ Staří nemají čím společnosti přispět. ̶ Stáří je křehké, potřebují péči. ̶ Stáří je ekonomickou zátěží společnosti. Zásady: ✓ logické seřazení obsahu výuky (v jednotlivých lekcích i celém Ed. plánu) ✓ orientace na aktuální potřeby ✓ četnější opakování látky, shrnutí základních myšlenek, opakovaně zdůrazňovat podstatné myšlenky, důležité informace napsat na papír (odpovídající velikost a čitelnost písma) !Ne elderspeak! ✓ aktivizace a participace edukanta - co nejčastější zapojovat ✓ neustálé zpětná vazba formou diskuse ✓ nepřetržitá motivace ✓ pomoc při zdolávání nedůvěry ve schopnost učit se ✓ vhodná volba metod a forem z ohledem na smyslové funkce Specifika edukace – faktor senzorické poruchy Sluchově postižený − eliminovat rušivé faktory, udržovat oční kontakt, P/K má vidět edukátor. na ústa, přiměřené osvětlení obličeje − kongruence ne/verbální komunikace − upozornit P/K, že na něj mluvíme - upozornit lehkým dotykem na rameno, paži nebo předloktí − pomalejší tempo řeči bez zvyšování hlasu, stručně, bez zdrobnělin, cizích slov, nekřičet − přiměřeně používat gesta, mimiku − výběr formy komunikace neslyšícím (orální řeč, odezírání, daktylotika … papír-tužka méně efektní), vhodná metoda edukace – demonstrace, obrázky (+piktogramy, výměnné karty…) související předměty, ed. materiál (tištěný, v elektron. verzi…) − zpětná vazba – průběžná, vždy po každém důležitém sdělení P/K má sdělit, co nám rozuměl (neptáme se, zda nám rozuměl) − při skupinové komunikaci, obeznámit s tématem nejdřív neslyšícího (prevence izolace) − spolupráce s podpůrnými osobami (rodina, pečovatel/asistent…) Video https://www.youtube.com/watch?v=lHN5TEI-x8I Specifika edukace – faktor senzorické poruchy – Zrakové postižení − chovat se nenuceně, přirozeně − zjistit stav zraku (zbytky zraku, úplná nevidomost) − pomáhat taktně, zbytečně s nevidomým nemanipulovat (narušení prostorového vnímání a schopnosti orientace) − komunikovat s nevidomým, s průvodcem dle potřeby − zvuky, hluk, hlasy, kt. nevidomý nerozumí vysvětlit − ticho - tichý pohyb působí nepříjemně, stísňujíce, s pocitem nejistoty − detailnější popis činnosti, kterou realizujeme u P/K − použití vhodných pomůcek - umožnit ohmatat předměty, kt. bude/me používat (aktivace smyslů), informovat kde budou uloženy; (technické pomůcky – PC programy, auditivní technika...) − trpělivost, prostor a dostatek času pro „nácvik činnosti“, dotazy P/K a rodiny + obecné edukační přístupy; upřednostnit ed. v menších skupinách nebo individuální − spolupráce s podpůrnými osobami (rodina, pečovatel/asistent…) Výlet bez bariér Lukáš Lacina https://www.youtube.com/watch?v=afk2J2BBSPw Pomůcky pro zrakově postižené osoby v dentální hygieně Zdroj: Zálešáková G, 2018 Přemýšlet nad doporučením pro výběr pomůcek Péče o chrup a dutinu ústní - pomůcky Nevhodné pro nevidomé Vhodné pro nevidomé Zdroj: Zálešáková G, 2018 KNFB Reader a je to automat, který dokáže nápisy rychle přečíst a rozpoznat Video https://www.novinky.cz/internet-a-pc/software/430119- nevidomym-usnadnuji-zivot-mobilni-aplikace-prectou-jim-treba-napisy-v- obchode.html https://cdr.cz/clanek/zarizeni-fingerreader-predcita-nevidomym-tisteny-text https://4c448342d6996fb20913- fd1f9dc15ff616aa7fa94219cb721c9c.ssl.cf3.rackcdn.com/ab/70/378063_a63bfd528f6a4aa29739134fdfee5304.jpg Specifika edukace – faktor psychicky nemocný edukant Edukace: ̶ jako součást komplexu léčby psychického onemocnění v součinností s reedukačními, resocializačními, rehabilitační programy, které zlepšují kvalitu P/K a umožňují mu návrat do „běžného“ života nebo ̶ se zaměřením na zdravotní problém jiné diagnózy s ohledem na specifické přístupy k psychicky nemocnému P/K Zásady: ✓ obecné didaktické přístupy s ohledem na individualitu jedince/rodiny (věk, biopsycho-sociální stav, pohotovost, motivace, předchozí zkušenost…) a jeho/jejich specifické potřeby v edukační oblasti ✓ vhodná volba metod a forem Ed. z hlediska nemoci, bezpečnosti pomůcek, výukové strategie, preference P/K… ✓ individualita ✓ respekt a důvěra ✓ bezpečí a jistota ✓ motivace ✓ komunikace ✓ informovanost a spolupráce rodičů/zákonných zástupců/rodiny/pečovatele/asistenta aj. Specifika edukace – faktor cizinec, etnikum − jazyková bariéra, hierarchie hodnot, víra a náboženství, zkušenosti, socioekonomický status, předsudky aj. − kulturní kompetentnost zdrav. pracovníků − vyhnout se předsudkům a zažitým stereotypům Zásady: ✓ obecné didaktické přístupy s ohledem na individualitu jedince/rodiny (věk, bio-psychosociální stav, pohotovost, motivace, předchozí zkušenost, jazyková vybavenost, kulturní specifika…) a jeho/jejich specifické potřeby v edukační oblasti ✓ vhodná volba metod a forem Ed. z hlediska nemoci, výukové strategie, dorozumění… ✓ individuální přístup ✓ respekt a důvěra ✓ komunikace (ne/verbální, využití alternativní komunikace – piktogramy/fotky/obrázky, výměnné karty, slovník, názorné pomůcky aj.) ✓ tlumočení (oficiální, laické tlumočení) Specifika edukace u Romského etnika − individuální přístup, vyhnout se předsudkům a zažitým stereotypům, negeneralizovat a nesoudit V edukaci dle potřeby zohlednit: − sociální determinanty edukanta a jeho rodinné zázemí − sociální specifika – jazyková bariéra, nedostatečně osvojený úřední jazyk, ↓ slovní zásoba, nedostatečná sebekázeň a disciplína, ovlivnitelnost prostředím − psychické specifika – nižší mentální zdatnost, těžší osvojování vědomostí, snížená schopnost koncentrace, logického úsudku, motivace − motivace a volba ed. metody mají zásadní význam pro efekt edukace Typ edukantů z hlediska motivace (Kromerová, 2005) ̶ Typ A + projevující zvýšený zájem, spolupracující, kladoucí otázky - není v časových možnostech ed. sestry věnovat P/K tolik pozornosti, kolik by si přál. ̶ Typ B pokládá za zbytečné hovořit o něčem, co již stejně zná, vše odkývne; komunikovat začne po delší době (povede-li se vzbudit zájem), pak někdy neodbytný a najednou více zvídavý „Vidíte, to jsem si ani neuvědomil…“ ̶ Typ C zdravotní potíže P/K zcela neodpovídají výsledkům vyšetření → edukace problematická, doporučit sledování, ed. v obecní rovině ̶ Typ D P/K spěchající, bez otázek, dávající najevo, že je zdržován → jakákoliv edukace nemá velký efekt, evidentní je, že P/K nechce být zdržován nějakým „tlacháním“ o tom, co má, či nemá dělat. Literatura: ̶ Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010 ISBN 978-80-247-2171-2 ̶ Kozierová B., Erbová G., Olivieriová R. Ošetrovateľstvo, Martin: Osveta, 1995, s. 278-295 ISBN: 8021705280 ̶ Kromerová, M. Spolupráce sestry a nemocného – edukace, online dostupné http://zdravi.euro.cz/clanek/sestra/spoluprace-sestry-a-nemocneho-edukace-298063 ̶ Magurová D., Majerníková Ľ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2009, s. 155, ISBN 978-80- 8063-326-4 ̶ Nemcová J., Hlinková E. Moderná edukácia v ošetrovateľstve, Martin. Osveta, 2010, s. 259, ISBN 978-80-8063-321-9 ̶ Petlák, E., Všeobecná didaktika, Bratislava: Iris, 2004, s. 270 ISBN 8089018645 Literatura a webové stránky: − www.tyfloservis.cz − www.lorm.cz − http://www.sancedetem.cz/cs/hledam-pomoc/deti-se-zdravotnim- postizenim/d/specifika-komunikace-s-ditetem-s-hluchoslepotou.shtml − http://zdravi.doktorka.cz/pristup-k-cloveku-postizenemu-hluchoslepotou-jako-k- partnerovi-v-komunikaci/