Učení Natália Beharková Ústav zdravotnických věd Osnova Učení: ̶ Definice ̶ Faktory ̶ Typy ̶ Způsoby Učení − univerzální jev − schopnost učení – vrozená, souvisí se zvládnutím mechanizmu řeči a funkci paměti „Znamená získávání zkušeností, utváření a pozměňování jedince v průběhu jeho života. Naučené je opakem vrozeného. …životní úloha lidského učení je v získávání předpokladů pro aktivní vyrovnávání se s přírodním a společenským životním prostředím.“ (Čáp, J. a Mareš J. Psychologie pro učitele, s. 80) v širším smyslu Učení v užším smyslu ̶ proces, v němž organizmus získává individuální zkušenosti, učí se přizpůsobovat novým životním podmínkám a učí se novým formám chování ̶ probíhá neustále, spontánně ̶ činnost edukanta záměrně navozená soustavou požadavků z vnějšku; Výsledkem je osvojení vědomostí, dovedností a návyků, ale také utváření postojů a získávání určité hierarchie hodnot. (Hartl, 1999) Faktory ovlivňující učení Faktory napomáhající učení ̶ Motivace (z lat. movere, hýbati, pohybovati) pohnutka, která podněcuje jednání člověka; usměrňuje naše chování a jednání pro dosažení určitého cíle; vnitřní (jedinec vnímá) a vnější (hrozba trestu, možnost odměny) ̶ Pohotovost (připravenost, ochota) učit se – projev motivace v určitém čase ̶ Zpětná vazba – pozitivní, negativní ̶ Sestavení poznatků – od jednoduchých k složitějším (individuální posouzení); začátek a konec poznatků (nejlépe zapamatovatelné) ̶ Rozsah učiva/poznatků – čím více poznatků – tím delší čas na osvojení a horší zapamatování ̶ Opakování – klíčových pojmů/faktů – pomáhá zapamatování si novo naučených věcí (interval mezi naučením se a využitím naučeného v praxi!) (▲aplikace inzulínu sám již v nemocnici/až doma) ̶ Smysl poznatků ̶ Optimální prostředí na učení (+ soukromí) Faktory brzdící učení ̶ úzkost P/K, emoce ̶ fyziologické překážky – akutní nemoc, bolest ̶ věk – involuce tkání, prognóza, biorytmus, ̶ kulturní bariéry (jazyk, žebříček/protichůdnost hodnot…) ̶ iatrogenní překážky (ZP – rychlé tempo, ignorace P/K poznámek, přílišný zájem aj.) Druhy učení I. ̶ Podmiňování – využívá mechanizmus podmíněných reflexů (asociací), kdy podnět spojíme s jeho posilňováním, čím se vytváří zpevněné dočasné spoje ➢klasické (▲ Ivan Petrovič Pavlov; strach z bolesti - syndrom bílého pláště) ➢operantní (instrumentální) - spojené s činností subjektu (odměna/trest; pokus/omyl) Watson – studie "malého Alberta ➢zástupné - subjekt se učí prostřednictvím zkušeností někoho jiného, učí se tedy zástupně. ̶ Senzomotorické – osvojení si pohybových dovedností (různé druhy sportovních, manipulačních a pracovních činností; únava, strach, delší pauza jsou negativa) (seznámit s dovedností, rozfázovat pracovní úkol, upozornit na nejdůležitější aspekty dovednosti, upozornění na chybu, důsledný nácvik; zpřesňování a zrychlování činnosti, motivace jedince▲ stomie Zdroj: http://www.20min.ch/diashow/151840/56E8A86567E13212768C0BF8BEB6FF0E.jpg Video https://www.youtube.com/watch?v=FMnhyGozLyE Druhy učení II. ̶ Verbální – výsledkem je VĚDOMOST; info – vhodná metoda, srozumitelný výklad obsahu, přizpůsobení věku a indiv. schopnostem jedince Postup při osvojování látky verbálního charakteru: 1. Seznámení s celým obsahem. 2. Rozdělení látky na celky. 3. Osvojování látky po částech. 4. Opakování látky vcelku, přičemž klást důraz na vztahy mezi prvky. 5. Vytváření návaznosti na dříve osvojené vědomosti. ̶ Pojmové – osvojení si pojmů a logických operací (rozvíjí myšlení jedince) Druhy učení III. ̶ Řešení problému – poznáme výsledek (cíl řešení), neznáme postup, jak se k němu dopracovat. s fixním koncem – pouze 1 řešení – konvergentní myšlení s volným koncem – více řešení - divergentní 1.Seznámit s problémem. 2.Rozbor problému (sbírání a třídění informací). 3.Vlastní řešení. 4.Nalezení řešení. 5.Kontrola – evaluace řešení, zdokonalení řešení. Druhy učení IV. ̶ Sociální učení – psychologický mechanismus socializace; sociální posilňování (odměna/trest); nápodoba=imitace chování (▲ BOBO panenka http://ipsychologie.blog.cz/1410/bobo-doll-experiment-a-bandura) identifikace (▲ být jako on“ a nebo naopak „jen nebýt jako on) Oblasti učení (dle Blooma,1956) ̶ Kognitivní (mentální) – zahrnuje intelektové schopnosti (myšlení, poznání, porozumění). Uplatnění při vzdělávání ̶ Afektivní – zážitky, emoce, zájmy, postoje a hodnoty, sociálně-komunikační dovednosti Uplatnění při výchově ̶ Psychomotorické – (zručnosti a návykové dovednosti) motorická zručnost, používání pomůcek a zařízení, obsluha přístrojů. Uplatnění při praktickém cvičení Doporučení při učení ̶ motivace ̶ poznat cíl ̶ kontinuálnost učení, opakování nabitých poznatků a zkušeností ̶ střídání činností ̶ vhodné prostředí (architektonické, ergonomické, akustické, hygienické – osvětlení, vytápění, větrání; atmosféra, klima) Učební styl ̶ postup při učení, kt. člověk v daném období preferuje ̶ závisí na aktuálním obsahu učení ̶ postup, kt. vnímáme jako optimální (vyhovuje nám) ̶ změna stylu je možná, ale nesnadná ̶ souvisí se strategií a taktikou učení Učební styl – dělení podle motivace a záměru Povrchový styl učení kdo se učí tímto stylem: ̶ učení ho nebaví, ̶ učí se, protože musí a protože chce mít učení brzo za sebou, ̶ text se snaží naučit nazpaměť. ̶ Výsledek – malé/žádné porozumění učiva a to, co se naučí, zanedlouho zapomene. Zdroj Mareš, J. „Styly učení žáků a studentů“, 1998 Učební styl – dělení podle motivace a záměru Hloubkový styl učení ̶ motivací je zájem o něco nového, učení je baví a mají o něj zájem z vlastního popudu, ̶ dané učivo se snaží pochopit a porozumět mu, probíranou látku si dobře pamatují. Zdroj Mareš, J. „Styly učení žáků a studentů“, 1998 Učební styl – dělení podle motivace a záměru Strategický styl učení ̶ jedinec se snaží získat co nejlepší známky, další motivací pro ně je soutěž s ostatními, snaží se využívat své „vychytralosti,“ učení je ale nezajímá, ̶ na učivo se připravují podle nároků učitele, u kt. ke zkoušení dochází – pokud jde o benevolentního učitele, učí se povrchním stylem učení, u náročného učitele se učí do hloubky. Zdroj Mareš, J. „Styly učení žáků a studentů“, 1998 Resumé dle motivace a záměru Úspěšní jedinci: ̶ kombinují hloubkový a na výkon zaměřený (strategický) přístup, ̶ jsou vysoce motivovaní a dokáží účelně využívat plánovací strategie. Neúspěšní: ̶ s nízkou motivací, inklinují k povrchovému přístupu Typ učení ̶ Vizuální ̶ Auditivní ̶ Kinestetický Vizuální typ ̶ lépe si pamatují věci, které vidí, než ty které slyší ̶ nejlépe se učí očima, vhodné jsou diagramy, grafy, sledování videa ̶ během hodiny sledují tváře ostatních (mimiku) ̶ raději si čte sám, než aby mu někdo předčítal Auditivní typ ̶ lépe si pamatuji věci, které slyší ̶ má rád audionahrávky a rád poslouchá příjemné hlasy druhých lidí ̶ libuje si v diskuzích ̶ rád si pročítává poznámky nahlas (i když čtou potichu, vždy se vnitřně slyší, jako by četli nahlas) ̶ většinou jsou dobří řečníci ̶ ruší ho zvuky (mlaskání, smrkání, kašlání, hlasité dýchání) Kinestetický typ ̶ nejlépe se učí, když něco dělá ̶ aby něco pochopil, musí si na to „šáhnout“ a vyzkoušet si to ̶ rádi s něčím manipulují, skládají ̶ píšou a mluví pomaleji ̶ často se lidí během konverzace dotýkají, hodně gestikulují Zdroj: http://englishquickies.com/wp-content/uploads/2014/10/sty-uceni-anglictiny.jpg Vzdělávání ̶ Kojenec, batole - (rodič/učitel, bezpečí), pravidelný režim – pocit jistoty; důležité zapojení všech smyslů; sebeprosazení (Ne) ̶ Předškolní věk – A proč? – odpovědi stručné, přiměřené ̶ Školní věk – učení v bloku, střídaní činností, vysvětlení (má splnit jejich očekávání – mají ho pochopit), snaha dělat věci správně ̶ Adolescenti – nejlépe chápou tehdy, pokud z toho plynou výhody ̶ Mladí lidé a střední věk – zdraví samozřejmost; dospělí – již vnímají problémy, kt. mohou plynout z nevhodného životního stylu ̶ Starší dospělí – touha udržet zdraví a soběstačnost(ti, kt. preferují péči o sebe od jiných, stěží přijmou snahu osvojit si nové návyky posilující soběstačnost reakční čas delší, přesnost, hluk, vidění, smyslová involuce (čuch, chuť, hmat a jemná motorika), výbavnost, vštípivost