Didaktické prostředky Natália Beharková Ústav zdravotnických věd Nemateriální Didaktické prostředky (Geschwinder a kol, 1995) Materiální ̶ Metody ̶ Organizační formy výuky ̶ Vyučovací zásady ̶ Vyučovací pomůcky ̶ Žákovské pomůcky (potřeby) ̶ Učebny a jejich vybavení ̶ Didaktická technika + vědomosti edukátora, edukanta Didaktický prostředek ̶ různé definice „označuje všechny předměty a jevy, které zajišťují, podmiňují a zefektivňují výuku a s použitím odpovídajících výukových metod a organizačních forem napomáhají při dosahování výchovně-vzdělávacích cílů.“ Průcha, 2009, s. 258 ❑ různé klasifikace (Juřeníková, 2010 – pomůcky: textové, vizuální, auditivní, audiovizuální, počítačové edukační programy a internet) Předměty a jevy sloužící k dosažení vytýčených cílů, zahrnují vše, co vede ke splnění výchovněvzdělávacích cílů (Maňák, Švec, 2003) Učební pomůcky (Průcha, 2009, s. 259) ̶ skutečné předměty (přírodniny, výtvory, výrobky, preparáty) pomůcky v odborné učebně – léky… ̶ modely- dynamické, statické ̶ přístroje, technická zařízení, stroje ̶ zobrazení: • přímá zobrazení (obrazy, mapy, fotografie, poster, nástěnka, náčrty, kresby…) • statická projekce (diaprojekce, zpětná projekce) a dynamická projekce (TV, video, film, počítačová projekce) ̶ zvukové záznamy (hudební nástroje, gramofonové desky, magnetofonové pásky, CD-ROM) ̶ dotykové obrazové pomůcky (reliéfové obrazy, Braillovo písmo) ̶ textové pomůcky ve zdravotnictví + letáky, brožury • učebnice; • pracovní materiál (pracovní sešity, studijní návody, tabulky, atlasy, sbírky úloh); • doplňková a pomocná literatura (časopisy, encyklopedie) ̶ nosiče informací pro PC ̶ Speciální pomůcky (experimentální soupravy, pomůcky pro tělesnou výchovu…) pro výuku PP, oše. intervencí pozitiva/výhody negativa/nevýhody Technické výukové prostředky ̶ Auditivní technika – magnetofony, rozhlas, reproduktorová soustava, CD, MP3 přehrávač ̶ Vizuální technika – diaprojektory, zpětné projektory, dataprojektory, interaktivní tabule ̶ Audiovizuální – videorekordéry, PC multimediální systémy ̶ https://www.youtube.com/watch?v=tE2EsXjISjQ video o Cukrovce pro děti, ̶ https://www.youtube.com/watch?v=uEM2iDT-VAk video o Celiakii ̶ Technika řídící a hodnotící – výukové PC systémy, simulační trenažery ̶ http://my-diabetic.cz/ ; http://my-diabetic.cz/hra-o-cukrovce.html#about ̶ Informační a komunikační technologie pozitiva/výhody negativa/nevýhody Didaktická pomůcka (Juřeníková, 2010, s. 48) má plnit funkce: ➢ motivační ➢ názorná ➢ aktivizační ➢ rozšiřující, navazující a doplňující ➢ propojující teorie a praxe ➢ informační, logická Výběr vhodné pomůcky Funkčnost techniky Efektivnost a smysluplnost využití techniky - jednoduchost použití pomůcky - nerozptylovat pozornost edukantů množstvím pomůcek - působení pomůcky/techniky po nezbytně nutnou dobu Funkce didaktických prostředků (Průcha, 2009, s. 260) Funkce Popis Gnozeologická přináší nové informace, spojuje konkrétní reality s jejím abstraktním zpracováním Intelektuální rozvíjí vnímání, pozorování, myšlení, obrazotvornost, imaginaci, tvořivost Komunikativnost a sociabilita navozuje komunikaci, rozvíjí vztahy, motivuje k diskusi Ergonomická urychluje vnímání a usnadňuje pochopení učiva Organizačně řídící strukturuje poznatky, řídí myšlenkové operace, umožňuje zpětnou vazbu Estetická rozvíjí vizuální kulturu a estetické cítění Výchovná má podíl na celkové harmonické kultivaci osobnosti Literatura: ̶ Průcha J. Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s. 936. ISBN 978-80-7367-546-2. ̶ Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010, s. 80. ISBN 978-80-247- 2171-2 ̶ Průcha, J. Moderní pedagogika, 5. aktualiz. a doplněné vydání, Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262- 0456-5. ̶ Zormanová L. Obecná didaktika Praha: Grada, 2014, s. 240. ISBN 978-80-247-4590-9