předmět VÝŽIVA V OCHRANĚ A PODPOŘE VEŘEJNÉHO ZDRAVÍ dříve KOMUNITNÍ VÝŽIVA NÁPLŇ l v užším pojetí Práce zabývající se vztahem mezi lidmi a jejich potravou tj. shromažďování informací o konzumaci potravin a nutričním stavu, analýza příjmu potravin, změna stravovacích návyků, poradenství a nutriční výchova a vzdělávání, léčba nemocí aj. l širší definice Práce spojená s plánováním, zaváděním a hodnocením projektů a programů; poradenství a konzultace institucím, skupinám a jednotlivcům ; v oblasti výživy, potravin a souvisejících zdravotních otázek. l zaměřená na místní komunitu (její skupiny nebo individuálně). ÚSPĚŠNÝ ZAČÁTEK...? lznát svou náplň práce lpoznat příslušnou komunitu lstanovit si cíle a postupy k jejich dosažení lprůběžné i závěrečné hodnocení své práce výživová politika = komplex výchovných, ekonomických, technických a legislativních opatření cílených ke zlepšení výživy obyvatelstva ve smyslu aktualizovaných vědeckých poznatků neboli = převedení odborných a vědeckých poznatků o výživě do praktických opatření ke zlepšení nutriční úrovně obyvatelstva zdroj: (Perlín, C. Výživová a potravinová politika. In Potravinářství 94 [Benešová, L. et al.]. Praha: ÚZPI, 1996.) 1. POPIS PRÁCE v oblasti výživy v ochraně a podpoře veřejného zdraví l sestavení popisu vlastní práce (rutinní i mimořádné), funkcí, organizační diagram l definovat nutriční problémy dané komunity l podílet se na formulaci vhodné nutriční politiky vč. výběru metod na různých úrovních (místní, oblastní, národní) l plánovat, realizovat a hodnotit programy podporující zdraví zaměřené na výživu a potraviny, dohlížet na podobné programy organizované jinými činiteli (+ nezbytná administrativa) l poskytovat poradenskou činnost l zabezpečit návaznost nutričních intervencí na ostatní oblasti komunitního života (zdravotnictví, sociální péče, ekonomika, politika atd.) l účastnit se, příp. vést, výzkumnou činnost v oblasti potravin, výživy a zdraví l poskytovat nutriční vzdělání různým odborníkům, institucím a veřejnosti (např. zdravotním sestrám, lékařům, porodním asistentkám, učitelům, kuchařům, malo- i velkoprodejcům potravin, provozovatelům společného stravování aj.) l připravovat edukační materiály s tématem zdraví (informační bulletiny, příručky, brožurky, letáky, audiovizuální materiál, internetové stránky aj.) l provádět sebehodnocení a zvyšovat svoji odbornou kvalifikaci 2. KOMUNITA A JEJÍ PROBLÉM... l seznámit se s komunitou; její charakteristika, specifika, potřeby l popsat faktory, které ovlivňují potravinovou a výživovou situaci v komunitě (nejlépe s pomocí potravinového řetězce v dané komunitě) l definovat nutriční problémy v komunitě, stanovit jejich pořadí závažnosti, analyzovat jejich příčiny l stanovit různé cílové skupiny (např. podle zdravotního stavu, věku, pohlaví, socioekonomické úrovně, kultury, etniky, povolání, vzdělání aj.) l sestavit diagram znázorňující funkční SYSTÉM podporující práci v komunitní výživě vč. všech jeho aktérů (účastníků, uživatelů). Zvážit cíle aktérů, jejich strategie, priority, způsob přemýšlení. Odhadnout možné konflikty mezi zájmy aktéra a komunitního nutricionisty. l ...CÍL... lPři stanovování cílů je nutné vzít v úvahu: - adekvátnost (živiny, energie) a bezpečnost (mikroorganismy, aditiva, rezidua) stravy - kulturní přijatelnost a sociální význam stravy - ostatní (nevýživové) životní potřeby – materiální či nemateriální - dostupnost doporučovaných potravin Seznam faktorů, které ovlivňují definici nutričních cílů l nutriční politika l potřeby komunity v oblasti potravin, výživy a zdraví l profil cílové skupiny l dovednosti a zájmy komunitního nutricionisty l aktéři, jejich zájmy, možné konflikty l podpůrné systémy l dostupné a potencionální zdroje (materiální a finanční) l lidské zdroje l časová omezení l požadavky na minimální výsledky Příklad specifických cílů > STRATEGIE mohou být zaměřeny na: l formulaci potravinové a výživové politiky l potravinářskou legislativu, regulaci a kontrolu l dostupnost potravin l zpracování potravin, potravinářský průmysl l training, edukace a komunikace ??? l S kým budu komunikovat? l Jaký je jeho dnešní postoj? l Jaký postoj chci, aby měl? l Jakými argumenty vyplním mezeru mezi 2. a 3. bodem? Nepředpokládej, že každého bude zajímat, co chceš říct! Neříkej více než 1 věc najednou! Nelži (ale dramatizuj pravdu)! Nepřeceňuj sílu edukace! > ČASOVÝ ROZVRH příklad HODNOCENÍ - nezbytné!!! lV každé etapě lPředem naplánovat, spojit s analýzou a interpretaci l„formativní“ (průběžné) a „sumativní“ (konečné) lEvaluátoři: interní/externí, profesionální/laičtí