OTÁZKY PRO FYZIATRY 1. Kognitivní vývoj dle J. Piageta. 2. Fáze vývoje dle E. Ericsona. 3. Charakteristiky vývoje plodu a jeho projevy v prenatálním období. 4. Vývoj dítěte v období novorozence. 5. Vývoj dítěte v období kojence - charakteristiky jednotlivých trimenonů. 6. Vývoj dítěte v období mladšího batolete . 7. Vývoj dítěte ve věku staršího batelete. 8. Charakterizuj vývoj dítěte předškolního věku. 9. Vývoj dítěte v mladším školním věku. 10. Charakteristické znaky vývoje pubescence. 11. Charakteristika období adolescence. 12. Raná dospělost. 13. Střední dospělost. 14. Pozdní dospělost. 15. Stáří a jeho problémy. 16. Somatický aspekt nemoci a jeho subjektivní obraz. 17. Psychický aspekt nemoci, emoční a rozumové hodnocení. 18. Sociální aspekt somatické nemoci - společnost, role nemocného a jeho rodina. 19. Vyrovnávání se s nemocí v čase. 20. Nemocné dítě - vnímání a prožívání nemoci, jeho potřeby. 21. Rodina dětského pacienta. 22. Organické postižení CNS jejich odraz v kognitivních a emočních procesech a jednání dospělých pacientů. 23. Zvláštnosti vývoje dítěte s organickým postižením CNS. 24. Infekce CNS, jejich vývoj a následky v kognitivních a emočních funkcích, osobnosti a jednání pacientů. 25. Nádory CNS je jejich vliv na kognitivní a emoční projevy, osobnost a jednání pacientů. 26. Úrazy hlavy a změny v emocích, kognitivních funkcích, osobnosti a jednání poúrazových stavů. 27. Epilepsie - etiologie a typy epi. záchvatů. 28. Krátkodobé a trvalejší změny v psychice pacientů s epilepsií v kognitivních a emočních projevech, osobnosti a chování. 29. Dětská mozková obrna - etiologie a typy DMO a doprovodné poruchy. 30. Zvláštnosti vývoje dětí s DMO v oblasti myšlení, emocí a chování a osobnosti. 31. Tělesné postižení a jeho vliv na psychiku postižených 32. Problémy kognitivního a emočního vývoje, chování a osobnosti. 33. Tělesné deformity a jejich odraz v kognitivním, emočním, osobnostním vývoji postiženého a jeho chování. 34. Zdravotní postižení, definice a typy. 35. Psychické zvláštnosti kognitivních, emočních a dalších projevů a osobnosti. 36. Rodina postiženého dítěte - co ovlivňuje jeho přijetí do rodiny. 37. Fáze vyrovnávání se rodiny s postižením dítěte jakéhokoliv typu. 38. Zvláštnosti vývoje dítěte se zdravotním postižením v oblasti kognitivní, emoční, osobnostní a jednání. 39. Dospělost postižených a jejich sociální postavení. 40. Získané postižení a jeho odraz v psychických procesech a projevech postiženého člověka. 41. Zrakové postižení, jeho etiologie a typy. 42. Zvláštnosti vývoje dítěte se zrakovým postižením v různých oblastech jeho projevů. 43. Sluchové postižení, jejich etiologie, typy a komunikační bariery. 44. Zvláštnosti vývoje člověka se sluchovým postižením od útlého dětství. 45. Typy komunikace osob se sluchovým postižením a možnosti kompenzace. 46. Typy postižení řeči a jazyka. 47. Vývojové poruchy artikulace. 48. Vývojové dysfázie a afázie. 49. Poruchy plynulosti řeči. 50. Vývoj dítěte s poruchou řeči. 51. Podprůměrná inteligence a slaboduchost. 52. Lehká mentální retardace. 53. Středně těžká mentální retardace. 54. Těžká a hluboká mentální retardace. 55. Bolest - definice a typy bolesti. 56. Bolest u dětí a názory na dětskou bolest. 57. Typy zvládání bolesti. 58. Terminálně nemocný pacient a jak se s tím vyrovnává. 59. Rodina umírajícího a typy vyrovnávání se s tím. 60. Vývoj pojmu smrti u dětí. 61. Smrt a umírání - definice, fáze, doprovázení. 62. Frustrace, frustrační tolerance a reakce na frustraci. 63. Stres - typy, reakce na stres. 64. Trauma - definice a následky traumat. 65. Krize - definice, vliv na osoby v krizi. 66. Deprivace - definice, typy deprivovaných dětí, 67. Vědomé obranné reakce. 68. Nevědomé obranné reakce. 69. Adaptivní a maladaptivní strategie zvládání zátěžových situací. 70. Úzkost a strach - definice, rozdíly.