Inovované výukové materiály oboru OPTO a ORTO (BKLT011) Slovotvorba A) LATINSKÉ A ŘECKÉ PŘEDPONY 1. Prostudujte si výklady ve skriptech o latinských a řeckých předponách (viz 10. lekce, str. 61-63 a 12. lekce str. 74-76) 2. Vyhledejte k uvedeným latinským předponám významově ekvivalentní řecké prefixy. U jedné latinské předpony a) nenaleznete žádný řecký ekvivalent, b) naleznete dva řecké ekvivalenty, c) k jednomu řeckému prefixu existují dva latinské ekvivalenty. re- de- a-/ab- in- ad- sub- post- contra- super- extra- meta- en- epi- hypo- anti- hyper- apo- a-/an- cata- ana- 3. U následujících termínů podtrhněte předpony a uveďte výraz s opačným významem: margo infraorbitalis _______________ dystrophia corneae _______________ hyperplasia _______________ antepositio _______________ graviditas extrauterina _______________ pars immobilis _______________ cholestasis intrahepatica _______________ regio epigastrica _______________ 4. Vysvětlete význam odvozených slov s pomocí nápovědy: cid-/cis- (caedere „řezat“) excisio _______________ incisio________________ contraincisio _________________ circumcisio _________________ transcisio _________________ fus- (fundere „lít“) infusio _________________ effusio _________________ transfusio _________________ aesthes- (aisthanesthai „cítit, vnímat“) anaesthesia ________________________________ dysaesthesia ______________________________ hyperaesthesia _______________________________ hypoaesthesia _____________________________ B) LATINSKÉ A ŘECKÉ PŘÍPONY 1. Prostudujte si výklady ve skriptech o latinských a řeckých příponám (viz lekce 11, str. 68-70 a především lekce 12, str. 76). 2. a. Uveďte, od jakých substantiv pochází tato latinská deminutiva: auricula _________________ denticulus _________________ ossiculum _________________ vasculum _________________ capitulum _________________ cuticula _________________ corpusculum _________________ fossula _________________ lobulus _________________ cerebellum _________________ arteriola _________________ b. Srovnejte gramatický rod latinského deminutiva a substantiva, od něhož je tento tvar odvozen. 3. Podtrhněte příponu a vysvětlete význam následujících slov: spinalis _________________ spinatus_________________ spinosus _________________ mobilis _________________ mobilitas _________________ amotio _________________ ulcerosus _________________ ulceratus _________________ ulceratio _________________ 4. Termíny uvedené v rámečku roztřiďte do příslušných kategorií a přeložte do češtiny: myoma ̴ arthrosis deformans ̴ gastritis stenosis duodeni ̴ hypothyreosis ̴ melanoma retinitis diabetica ̴ fibroma ̴ otitis media appendicitis ̴ cirrhosis hepatis ̴ lipoma ̴ tonsillitis acuta a. zánětlivá onemocnění _________________ __________________________________ _________________ __________________________________ _________________ __________________________________ _________________ __________________________________ _________________ __________________________________ b. onemocnění, pro něž není charakteristický zánět _________________ __________________________________ _________________ __________________________________ _________________ __________________________________ _________________ __________________________________ c. nádorová onemocnění _________________ __________________________________ _________________ __________________________________ _________________ __________________________________ _________________ __________________________________ C) SKLÁDÁNÍ SLOV 1. Pročtěte si výklad ve skriptech na str. 82 (13. lekce) a 86-89 (14. lekce). Ujasněte si významy nejběžnějších řeckých slovních základů (14. lekce) 2. Z daných slov utvořte kompozita s požadovaným významem: cerebrum – spina __________________________________ mozkomíšní nasus – lacrima __________________________________ nososlzní aqua – ductus __________________________________ mokovod dexter – positio __________________________________ uložení (orgánu) vpravo malus – forma __________________________________ znetvoření secundus – gravis __________________________________ podruhé těhotná (žena) surdus – mutus __________________________________ hluchoněmost polys – arthron __________________________________ zánět několika kloubů (současně) gaster – stenosis __________________________________ zúžení žaludku us (ot-) – rhis (rhin-) – larynx – logos_________________________ ORL - obor zabývající se chorobami ušními, nosními a krčními 3. Z daných výrazů utvořte přidáním vhodných sufixů/prefixů, popř. složek termíny požadovaného významu: rete: __________________________________ sítnice __________________________________ onemocnění sítnice __________________________________ zánět sítnice __________________________________ fotografický obraz očního pozadí __________________________________ vyšetření sítnice myo-: __________________________________ zánět svalu __________________________________ svalový nádor __________________________________ srdeční svalovina __________________________________ děložní svalovina __________________________________ svalová bolest __________________________________ porucha metabolismu svalu __________________________________ svalová křeč neur-: __________________________________ zánět nervu __________________________________ bolest nervového původu __________________________________ zánět mnoha (všech) nervů irid- __________________________________ duhovkový __________________________________ ochrnutí duhovky __________________________________ změknutí duhovky __________________________________ chirurgické protětí duhovky ot- __________________________________ zánět ucha __________________________________ zánět příušní žlázy __________________________________ bolest v uchu __________________________________ krvácení z ucha __________________________________ vyšetření ucha