20.11.2013 KOLMA VS+PA+ZACHR. 1 Hygienické zabezpečení nemocničních provozů 20.11.2013 2 PROCES ŠÍŘENÍ NÁKAZY V NEMOCNIČNÍM PROSTŘEDÍ ZDROJ NÁKAZY PŘENOS VNÍMAVÝ JEDINEC MYTÍ , DEZINFEKCE RUKOU, DEZINFEKCE, STERILIZACE, STRAVOVÁNÍ, MANIPULACE S PRÁDLEM, ÚKLID, NAKLÁDÁNÍ S ODPADY …………. KOLMA VS+PA+ZACHR. 20.11.2013 3 PACIENT PRANÍ, MYTÍ NÁDOBÍ, DEZINFEKCE, STERILIZACE Pomůcky pro opakované použití JEDNORÁZOVÉ POMŮCKY KOLMA VS+PA+ZACHR. 20.11.2013 4 Stravování Stravu přebírá na oddělení pověřený zaměstnanec a další manipulace probíhá v souladu se SOP. Zaměstnanec, který dále manipuluje se stravou musí použít vyčleněný ochranný oděv přes pracovní oděv a umýt si ruce KOLMA VS+PA+ZACHR. 20.11.2013 5 Strava se podává zpravidla 5x- 6x denně v době stanovené provozním řádem oddělení nebo kliniky. Teplý pokrm musí mít v době jeho podání pacientovi/klientovi ke konzumaci teplotu nejméně + 63 st. C a musí být vydán do 3 hod od dohotovení v SP. KOLMA VS+PA+ZACHR. 20.11.2013 KOLMA, Oš+PA 6 Studené pokrmy a nápoje musí být neprodleně po dodání na oddělení uloženy ve vyčleněné chladničce v kuchyňce. Pečivo je transportováno v ochranném obalu, personál používá při manipulaci s pečivem igelitové rukavice. 20.11.2013 7 Na klinikách nebo odděleních musí být k dispozici dostatek čaje nebo jiného nápoje pro pacienty/klienty. Zbytky jídel nesmí zůstávat na pokojích ani na odděleních; jsou ukládány bez další manipulace zpět do transportních nádob a odváženy neprodleně z oddělení. KOLMA VS+PA+ZACHR. 20.11.2013 8 Hygienický režim v čajových kuchyňkách. Použité nádobí je umýváno v myčkách nebo ručně. Při ručním mytí je použit detergent s následným oplachem pod tekoucí vodou. Umyté nádobí se nechá okapat, nesmí se utírat. Houbičky na mytí nádobí je třeba po použití naložit do dezinfekčního přípravku. Před použitím musí být propláchnuty vodou. Hadříky na nádobí se vyměňují denně, během dne mezi použitím se nechávají prosychat. KOLMA VS+PA+ZACHR. 20.11.2013 9 Pracovní plochy je třeba udržovat v čistotě, dekontaminace se provádí 3 x denně po každém výdeji. Pacientům/klientům je vstup do kuchyněk zakázán. Jídlo přinesené návštěvami, které podléhá zkáze, je uloženo ve vyhrazených ledničkách. KOLMA VS+PA+ZACHR. 20.11.2013 10 Péče o lůžko Použité lůžko, matrace i lůžkoviny je třeba považovat za potenciálně kontaminované a všechny součásti musí být bezpečně ošetřené před použitím u dalšího pacienta/klienta. Použité potenciálně kontaminované prádlo se třídí hned přímo u lůžka na oddělení bez zbytečného roztřepávání a víření a je denně z oddělení odváženo. KOLMA VS+PA+ZACHR. 20.11.2013 11 Čisté prádlo se ukládá na odděleních ve vyčleněných skříních a skladovacích prostorách, uklizených a dezinfikovaných 1 x týdně. KOLMA VS+PA+ZACHR. 20.11.2013 12 Na úklid se používají se vyčleněné pomůcky, které musí být po skončení práce očištěné, vymáchané a vysušené. Úklid podle harmonogramu se provádí na vlhko s použitím běžných detergentů a dezinfekčních přípravků s virucidním účinkem. Dezinfekční přípravky je třeba střídat podle základní chemické báze. KOLMA VS+PA+ZACHR. 20.11.2013 13 Při kontaminaci prostor, ploch nebo předmětů biologickým materiálem (krev, zvratky, stolice apod.) je třeba provézt okamžitou dekontaminaci potřísněného místa překrytím mulem nebo papírovou vatou namočenou v dezinfekčním roztoku s virucidním účinkem. Po uplynutí výrobcem stanovené expoziční doby následuje mechanická očista buničitou vatou. Dokončení a konečný úklid zajistí pracovnice úklidové firmy . KOLMA VS+PA+ZACHR. 20.11.2013 14 Nakládání s odpady. Odpady, které vznikají na oddělení při diagnosticko-ošetřovatelské péči o pacienta, mohou být nebezpečné pro osoby při následném nakládání. Jsou různě znečištěné (nejčastěji potenciálně infekčním biologickým materiálem pacientů) a nebezpečné (např. ostrý odpad, obsahují cytostatika apod) a proto je nutné vytřídit je z bezpečnostních důvodů podle druhu přímo v místě vzniku. KOLMA VS+PA+ZACHR. 20.11.2013 KOLMA, Oš+PA 15 Zásady třídění odpadů v místě jeho vzniku: a) podle dalšího způsobu nakládání b) podle typu odpadů a jejich vlastností:  samostatné oddělení ostrých neznečištěných předmětů (kat. číslo 180101 „O“)  samostatné oddělení infekčního odpadu určeného výhradně ke spálení ve spalovně nebezpečných odpadů (kat. číslo 18 01 03* N včetně použitých a biologicky kontaminovaných jehel a obdobných předmětů) samostatné oddělení komunálního odpadu samostatné oddělení nepoužitelných léčiv  samostatné oddělení humánního materiálu a odpadu určeného ke spálení  samostatné oddělení infekčního odpadu určeného k dekontaminaci 20.11.2013 16 OSTRÝ INFEKČNÍ ODPAD Obsahuje všechny ostré předměty – včetně vyprázdněných ampulí (i nekontaminovaných). Sběrné nádoby musí být pevnostěnné, nepropíchnutelné, uzavíratelné a spalitelné. Na použité injekční jehly se nesmí nikdy nasazovat krytka (po sejmutí z jehly se ihned odkládá do komunálního odpadu) ! Použité jehly je možné oddělit od stříkačky pouze ve speciální pomůcce, která eliminuje riziko, pro které je zákaz ručního oddělování důvodný (riziko poranění a kontaminace pracovníka infekčním agens). V ostatních případech je nutné vkládat použitou jehlu i se stříkačkou do pevné nepropíchnutelné nádoby v celku bez ručního oddělování. Odpad je odstraňován denně, nádoby se nezalévají žádným roztokem. Po naplnění zdravotnický zaměstnanec nádobu pevně uzavře, a uloží do pytle s infekčním odpadem. KOLMA VS+PA+ZACHR. 20.11.2013 17 Je třeba oddělit a na vnější sběrné nádobě či konstrukci na viditelném místě pro každého uživatele zřetelně označit nápisem: INFEKČNÍ ODPAD Obsahuje všechny materiály a předměty znečištěné biologickým materiálem pacientů s výjimkou ostrých předmětů. Vnější sběrná nádoba musí být pevná a uzavíratelná a krycí víko nejlépe s nožním ovládáním. Po naplnění pracovnice pytel pevně uzavře, označí červeným identifikačním štítkem, doplní datum a převeze na stanovené sběrné místo. Pytle musí být odstraňovány z oddělení denně (po ukončení pracovní směny, u nepřetržitých provozů 1 x 24 hodin). KOLMA VS+PA+ZACHR. 20.11.2013 18 SMĚSNÝ KOMUNÁLNÍ ODPAD Do nádob se ukládají použité předměty a materiály, které nebyly v kontaktu s biologickým materiálem pacientů (odstraňované obaly ze zdravotnických prostředků před jejich znečištěním a kontaminací biologickým materiálem), odpady z administrativy a odpady podobné odpadu z domácností. Na vnější sběrné nádoby nejsou kladeny žádné specifické požadavky. Po naplnění pracovník pytel pevně uzavře, označí bílým identifikačním štítkem, doplní datum a převeze na stanovené sběrné místo. Pytle musí být odstraňovány z oddělení denně (po ukončení pracovní směny, u nepřetržitých provozů 1 x 24 hodin). KOLMA VS+PA+ZACHR. 20.11.2013 19 SKLO Vyčleněné sběrné obaly jsou určené pro vyprázdněné skleněné infúzní láhve a jiné skleněné nerozbité předměty. Nesmí obsahovat vyprázdněné ampule od léků; tyto a event. další ostrý skleněný odpad je třeba vytřídit do nádob na „Ostrý infekční odpad“ KOLMA VS+PA+ZACHR. 20.11.2013 KOLMA, Oš+PA 20 Zdravotní stav zdravotníků Zaměstnanec je povinen evidovat se před uzavřením pracovní smlouvy u určeného závodního lékaře a podrobit se vstupní lékařské prohlídce. 20.11.2013 KOLMA, Oš+PA 21 Zaměstnanci vykonávající rizikové práce se podrobují periodické preventivní prohlídce ve lhůtách stanovených rozhodnutím KHS. Zaměstnanci nevykonávající rizikové práce absolvují řadové prohlídky u závodního lékaře (ZL). 20.11.2013 KOLMA, Oš+PA 22 Při bezprostřední péči o nemocného musí zaměstnanci vždy dodržovat tyto hygienické požadavky: K vyšetřování a léčení mohou zdravotničtí pracovníci přistupovat až po omytí rukou, bez šperků, s krátce střiženými nehty a bez výrazných laků. Dezinfekci rukou musí provést vždy po zdravotnických výkonech u osob s infekčním onemocněním, po manipulaci s biologickým materiálem a použitým prádlem. K utírání rukou se musí používat jednorázový materiál.