Hygiena zdravotnických zařízení Specifikaprovozu, provoznídokumentace MUDr. Bohdana Rezková, Ph.D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Proces šíření nákazy ve zdravotnickém zařízení ZDROJ PŘENOS VNÍMAVÝ JEDINEC Proces šíření nákazy ve zdravotnickém zařízení Zdroje nákazy Kdo? Jiná osoba Zdravotník- Pacient Záchyt infekcí u „zdravých“ dárců krve Pozitivita HIV SVRAB!  infestace roztočem – zákožka svrabová  vysoce nakažlivé onemocnění (samička se rychle přesouvá)  přenos kontaktem nebo prádlem, předměty (potahy, matrace,..)  nejčastější profesionální nákaza zdravotníků!  počet případů narůstá zvláště v zimním období  netypické projevy - děti, ležící pacienti, svrab čistotných,… Proces šíření nákazy ve zdravotnickém zařízení Zdroje nákazy Kdy?  s infekčním onemocněním: - chybná diagnóza - v inkubační době - abortivní či latentní průběh - podcenění rizika onemocnění  Nosič (MRSA,TBC,VHB,VHC,…) Každý pacient je potenciálně infekční!!! Proces šíření nákazy ve zdravotnickém zařízení Přenos Ve zdravotnickém zařízení převažuje přenos nepřímý!  není přítomen zdroj  původce má schopnost přežít mimo tělo hostitele  nutná je existence vhodného prostředku přenosu – vehikula Základním principem prevence je nekřížení čistého a špinavého procesu! Proces šíření nákazy ve zdravotnickém zařízení ? Proces šíření nákazy ve zdravotnickém zařízení Vehikula nepřímého přenosu NESPECIFICKÉ prostředky  Ovzduší  Voda  Strava  Prádlo  Plochy, předměty  Odpady  Hmyz SPECIFICKÉ prostředky  Invazivní zákroky  Nefyziologické vstupy (cévní, močové katetry,…)  Diagnostické přístroje (endoskopy)  Léčiva (infuzní roztoky)  Instalace cizích těles  Lékařské nástroje Hygienické požadavky na výstavbu a provoz zdravotnických zařízení Cíle 1. Ochrana pacienta před vznikem a šířením infekcí. 2. Ochrana pacienta před nežádoucími událostmi a vlivy (např. pády, poranění,..) včetně vhodné světelné a hlukové pohody a vhodných mikroklimatických podmínek. 3. Ochrana zdraví pracovníků i dalších vstupujících osob. Provozní řád  Účelem je stanovení hygienických a protiepidemických požadavků jejichž dodržování tvoří základ bezpečného provozu zdravotnického zařízení (pacientů, zaměstnanců i dalších přítomných osob).  Schválený provozní řád orgánem ochrany veřejného zdraví je podmínkou zahájení provozu.  Základní interní dokument pro všechny zaměstnance. Každý musí být prokazatelně seznámen!  Jednotlivá pracoviště často zapracovávají vlastní specifické postupy a vytváří provozní řády pro vlastní účely (operační sály, JIP, ….)  Pro některé oblasti může být zpracován zvláštní dokument, stává se tak součástí provozního řádu (např. manipulace s odpady, s prádlem, klimatizace, izolační opatření…) Provozní řád (hygienicko – epidemiologický řád) Obsah 1. popis organizace provozu zařízení a spektrum poskytovaných služeb 2. provozně – technické podmínky provozu 3. dezinfekce a sterilizace 4. manipulace s prádlem 5. stravování pacientů 6. úklid a malování 7. likvidace odpadů 8. vodní hospodářství 9. obecné zásady minimalizace rizika infekce, příjem pacientů 10. režim zaměstnanců 11. ošetřovací režim 12. zajištění Programu prevence a kontroly infekcí Provozně – technické podmínky provozu  Výstavba a rekonstrukce objektů, při které došlo ke změně účelu užívání místností pracovišť, vychází z projektové dokumentace, která musí být předem dle platné legislativy posouzena podle předpokládaného účelu užívání a schválena KHS.  Uvolnění prostor k provozování je podmíněno souhlasným rozhodnutím KHS (vyžaduje měření hlučnosti, odběry vody, měření prašnosti atd.)  Provoz musí splňovat vyhlášku č. 92/2012 Sb. o požadavcích na minimální technické a věcné vybavení zdravotnických zařízení a kontaktních pracovišť domácí péče.  Při přípravě stavby nebo rekonstrukce a v jejich průběhu je nutné uplatňovat protiepidemická opatření v souvislosti s rizikem kontaminace provozu (protiprašné zábrany, určení komunikačních cest, navýšení úklidu,…).  2012 Sb. Základníhygienicképožadavky a Nespecificképrostředkypřenosu Nespecifické prostředky přenosu infekcí  Ovzduší  Voda  Strava  Prádlo  Plochy, předměty + problematika dezinfekce a sterilizace  Odpady OVZDUŠÍ a mikroklimatické podmínky  Pobytové místnosti musí mít zajištěno přímé (přirozené) nebo nucené větrání (klimatizace).  Nucené větrání se použije tam, kde přímé větrání je nedostačující k odvodu vznikajících škodlivin a tepelně-vlhkostní zátěže prostoru a v prostorách s řízenou kvalitou ovzduší (čisté prostory).  Kvalitu ovzduší a mikroklimatické podmínky řešíVyhláška č. 6/2003 Sb. , kterou se stanoví hygienické limity chemických, fyzikálních a biologických ukazatelů pro vnitřní prostředí pobytových místností některých staveb (netýká se operačních sálů a dalších prostor vyžadujících zvýšené nároky na čistotu). - čistota prostředí: limit bakterií - 500 KTJ/m³ limit plísní – 500 KTJ/m³ - teplotní limity - léto: 24°C ± 2°C - zima: 22°C ± 2°C OVZDUŠÍ Vzduchotechnika ve zdravotnictví  Zajišťuje dodržení předepsaných parametrů vzduchu (koncentraci mikroorganismů, prašnost, teplotu, vlhkost)  např. ochranu otevřené operační rány proudem filtrovaného vzduchu a ochranu operačního týmu před narkotizačními plyny.  Nežádoucí částice z rozváděného vzduchu se odstraňují filtrací.  Pro tzv. „čisté prostory“ se volí třístupňová filtrace. níží se tím zanášení následujících, dražších filtračních vložek a současně se dosáhne jistoty v zamezení průniku částic do čistého prostoru.  Zvlhčování vzduchu ve farmacii a zdravotnictví se uskutečňuje výhradně parou. OVZDUŠÍ Čisté prostory  je ohraničený prostor, v němž je koncentrace prachových částic a mikroorganismů řízena. Je konstruován a využíván takovým způsobem, aby se minimalizoval vstup, vytváření a usazování částic uvnitř prostoru a v němž jsou řízeny i ostatní relevantní parametry, např. teplota, vlhkost a tlak, OVZDUŠÍ Čisté prostory ve zdravotnictví I Stanoveny „dohodou“ mezi OOVZ, projektanty a uživateli (legislativa definující požadavky na čisté prostory v ČR je zaměřena pouze na výrobní prostory a zacházení s léčivy!!!). OVZDUŠÍ Čisté prostory ve zdravotnictví II  Pro čisté prostory ve zdravotnictví jsou dodávány klimatizační jednotky s třístupňovou filtrací (hrubý filtr, jemný filtr, koncový HEPA filtr – „high efficiency particulate arrestance“).  Musí být zajištěno jednosměrné proudění vzduchu udržováním trvalého přetlaku (15 kPa).  Tlak musí být nejvyšší v prostoru nejvyšší třídy čistoty.  Pro ochranu operační rány využívány panely pro laminární proudění: OVZDUŠÍ Čisté prostory a Třídy čistoty PRÁDLO Manipulace s prádlem I (Vyhláška č. 306/2012Sb.) Prádlo čisté  Prádlo má obdobný charakter jako zdravotnický materiál určený pro opakované použití.Výsledkem pracího postupu a procesu musí být prádlo prosté chemické a bakteriální kontaminace.  Materiály, které přicházejí do přímého styku s operační ránou, se nesmí klasifikovat jako prádlo.  Čisté prádlo se při přepravě chrání před znečištěním a druhotnou kontaminací vhodným obalem. Použít lze obaly vhodné k praní nebo obaly na jedno použití.  Čisté prádlo se skladuje v čistých a pravidelně dezinfikovaných skříních nebo regálech v uzavřených skladech čistého prádla. PRÁDLO Manipulace s prádlem II (Vyhláška č. 306/2012Sb.) Prádlo použité:  Prádlo se třídí v místě použití a nepočítá se.  Před uložením do obalů na odděleních se prádlo neroztřepává.  Odkládá se do pytlů podle stupně znečištění, druhu prádla a zbarvení.  Počítání prádla je možné ve vyčleněném prostoru za použití osobních ochranných pracovních pomůcek. PRÁDLO Manipulace s prádlem III (Vyhláška č. 306/2012Sb.)  Personál manipulující s použitým prádlem používá ochranný oděv, rukavice a ústenku a dodržuje zásady hygieny.  Při manipulaci s prádlem u lůžka pacienta se používají pouze základní ochranné pomůcky, a to ochranný oděv a rukavice. Po skončení práce provede hygienickou dezinfekci rukou.  Prádlo, které bylo v kontaktu s tělními parazity, se ošetří vhodným insekticidem a po 24 hodinách se předá do prádelny. K ošetření je možné použít dezinfekční komoru. PRÁDLO Praní nemocničního prádla (Vyhláška č. 306/2012Sb.)  Prádlo se pere procesem termodezinfekce nebo chemotermodezinfekce podle návodu výrobce. U chemotermodezinfekce se koncentrace, teplota a doba působení řídí návodem k použití dezinfekčního prostředku.  Prádlo v mokrém stavu se dále bezprostředně tepelně zpracovává postupy na principu fyzikální dezinfekce, a to sušení, mandlování, tvarování.  Operační roušky, pláště a operační oděvy do čistých prostor, používané jako zdravotnické prostředky pro pacienty, personál a zařízení musí splňovat všechna kritéria zaručující sterilitu zdravotnických prostředků. PRÁDLO Lůžko a lůžkoviny (Vyhláška č.306/2012 Sb.) (  Ve zdravotnických zařízeních se na pokrytí vyšetřovacích stolů a lehátek, kde dochází ke styku s obnaženou částí těla pacienta, používá jednorázový materiál, který je měněn po každém pacientovi.  Výměna osobního prádla a lůžkovin pacienta ve zdravotnických zařízeních se provádí podle potřeby, nejméně však jednou týdně, vždy po kontaminaci a po operačním výkonu, popřípadě převazu a vždy po propuštění nebo přeložení pacienta.  Při výměně lůžkovin se po propuštění nebo úmrtí pacienta dezinfikuje lůžko a matrace. Nevypratelné, hrubě znečistěné a poškozené matrace a lůžkoviny se vyřadí z používání.  Použitá lůžka a matrace jsou dezinfikovány buď v pokoji omytím dezinfekčním prostředkem nebo v centrální úpravně lůžek po každém propuštění pacienta.  Lůžko se po provedené dezinfekci a kompletaci lůžkovin přikryje čistým prostěradlem nebo obalem do příchodu dalšího pacienta. PRÁDLO Lůžkoviny a lůžko infekční Zvláštní hygienický režim u infekčních pacientů (včetně rezistentních bakteriálních kmenů,…)  Ložní prádlo  Lůžkoviny  Lůžko  volba dezinfekce dle typu patogena, zvláštní režim manipulace při přesunu lůžka, ochranné prostředky, atd. STRAVA Příprava a transport stravy  Výrobu a distribuci obvykle zajišťuje ústavní kuchyně  Provoz ústavní kuchyně podléhá běžné legislativě v oblasti stravování  Vyšší důraz kladen na minimalizaci rizika kontaminace stravy  Strava je dodávána nejčastěji tabletovým systémem  Tablety s pokrmem se otevírají až u pacienta  Teplota teplých hotových jídel nesmí do doby konzumace klesnout pod 60°C!!! POVRCHY Úklid I  Úklid všech prostor zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče se provádí denně na vlhko, v případě potřeby i častěji.  Na operačních a zákrokových sálech, kde jsou prováděny invazivní výkony, se úklid provádí vždy před začátkem operačního programu a vždy po každém pacientovi.  Na pracovištích akutní lůžkové péče intenzivní a v místnostech, kde je prováděn odběr biologického materiálu, se úklid provádí třikrát denně.  Na pracovištích akutní lůžkové péče intenzivní, na operačních a zákrokových sálech, na chirurgických a infekčních pracovištích, v laboratořích a tam, kde je prováděn odběr biologického materiálu a invazivní výkony, na záchodech a v koupelnách a na dalších pracovištích stanovených provozním řádem se používají běžné čisticí prostředky a dezinfekční přípravky s virucidním účinkem. POVRCHY Úklid II  Každé pracoviště má vyčleněny podle účelu použití vlastní úklidové prostředky nebo úklidové stroje, výjimkou jsou pouze standardní ambulantní a lůžková oddělení stejného typu a charakteru skladby fyzických osob.  Při kontaminaci ploch biologickým materiálem se provede okamžitá dekontaminace potřísněného místa zejména překrytím buničitou vatou, papírovou jednorázovou utěrkou navlhčenou virucidním dezinfekčním roztokem nebo zasypáním absorpčními granulemi s dezinfekčním účinkem. Kontaminované místo se očistí obvyklým způsobem. ODPADY ze zdravotnictví  odpad z nemocnic a ostatních typů zdravotnických nebo jim podobných zařízení  zahrnuje komponenty různého fyzikálního, chemického a biologického materiálu  vyžaduje zvláštní nakládání a zvláštní způsob odstranění vzhledem ke specifickému zdravotnímu riziku ODPAD ze zdravotnictví Rizika? ODPAD ze zdravotnictví Rizika  infekční agens  genotoxické a karcinogenní látky  toxické chemické látky  nepoužitelná léčiva  radioaktivní látky  ostré předměty  specifické zdravotnické odpady – části těla, orgány,… ODPADY ze zdravotnických zařízení (Vyhláška č. 306/2012Sb.)  Odpad se třídí v místě vzniku, nebezpečný odpad se ukládá do označených, oddělených, krytých, uzavíratelných, nepropustných a mechanicky odolných obalů, podle možnosti spalitelných bez nutnosti další manipulace s odpadem.  Ostrý odpad se ukládá do označených, spalitelných, pevnostěnných, nepropíchnutelných a nepropustných obalů.  Nebezpečný odpad vznikající u lůžek pacientů se odstraňuje bezprostředně, z pracoviště se odstraňuje průběžně, nejméně jednou za 24 hodin.  Shromáždění odpadu před jeho konečným odstraněním ve vyhrazeném uzavřeném prostoru je možné nejdéle 3 dny. Skladování nebezpečného odpadu (anatomického a infekčního) je možné po dobu 1 měsíce v mrazicím nebo chlazeném prostoru při teplotě maximálně 8 °C. ODPAD Epidemiologicky nejvýznamnější 1. INFEKČNÍODPADY - jsou kontaminovány biologickými činiteli (bakterie, viry, plísně, paraziti apod.), krví, močí, hnisem a dalšími tělními tekutinami. 2. OSTRÝ ODPAD – kombinuje nebezpečnou vlastnost : infekčnost a ostrost! ODPADY ze zdravotnických zařízení Provozní řád A. NAKLÁDÁNÍ S JEDNOTLIVÝMI DRUHY HUMÁNNÍCH MATERIÁLŮ A ODPADŮ PODLÉHAJÍCÍCH REŽIMU PODLE ZVLÁŠTNÍCH ZÁKONŮ 1. nakládání s humánním materiálem 2. nakládání s nepoužitelnými léky, léčivými přípravky, návykovými látkami 3. nakládání s radioaktivními odpady B. NAKLÁDÁNÍ S ODPADYV REŽIMU ZÁKONA O ODPADECH SPECIFICKÉ ODPADY ZE ZDRAVOTNICKÝCH ÚTVARŮ 1. Ostré předměty, katalogové číslo 18 01 01 2. Odpady, na jejichž sběr a odstraňování jsou kladeny zvláštní požadavky s ohledem na prevenci infekce (infekční odpad), katalogové číslo 18 01 03* 3. Chemikálie, které jsou nebo obsahují nebezpečné látky, katalogové číslo 18 01 06* 4. Chemikálie neuvedené pod číslem 18 01 06*, katalogové číslo 18 01 07 5. Odpadní amalgám ze stomatologické péče, katalogové číslo 18 01 10* VODA Voda pro zdravotnictví?  Pitná voda – odpovědnost za vnitřní vodovod  Teplá voda - možný zdroj infekce  Upravené vody – pro laboratorní provozy, sterilizaci, dialýzu,… VODA Teplá voda Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví, část 1., §3  Teplá voda musí splňovat hygienické limity mikrobiologických, biologických, fyzikálních, chemických a organoleptických ukazatelů jakosti.  Za splnění této povinnosti odpovídá výrobce teplé vody.  Teplou vodu dodávanou potrubím užitkové vody nebo vnitřním vodovodem6a), které jsou konstrukčně propojeny směšovací baterií s vodovodním potrubím pitné vody, může výrobce vyrobit jen z vody pitné. … VODA Zdravotní rizika teplé vody Legionelóza  Je-li teplá voda vyráběná z vody pitné, hlavní zdravotní riziko představují patogenní a podmíněně patogenní bakterie schopné pomnožování v teplé vodě, tedy především LEGIONELY.  Legionela má vyšší odolnost vůči chlóru, vytváří sliz (biofimy)  Legionelóza - u oslabených jedinců (Legionářská nemoc, Pontiacká horečka)  Nejčastější mechanismus nákazy: - vdechnutím kontaminovaného aerosolu - aspirace po požití kontaminované vody, nápojů  Riziková místa: - sprchy, fontány, zvlhčovače, inhalátory, … VODA Teplá voda - hygienické limity  2. Limit jako mezní hodnota platí pro zdravotnická a ubytovací zařízení, pro teplou vodu dodávanou do sprch umělých nebo přírodních koupališť a pro pitnou vodu použitou pro výrobu teplé vody; pro ostatní objekty platí jako doporučená hodnota, o kterou je nutné pomocí technických opatření usilovat.  3. Limit jako nejvyšší mezní hodnota platí pro oddělení nemocnic, kde jsou umístěni imunokompromitovaní pacienti, jako jsou například oddělení transplantační, nedonošenecká, anestezioresuscitační, dialyzační, onkologie, hematoonkologie, jednotky intenzivní péče. Režim návštěv a květiny (Vyhláška č. 306/2012Sb.)  Návštěvy u pacientů musí být řízeny s ohledem na provoz, zaměření pracoviště a stav pacienta v době, kterou určí lékař.  Návštěvy používají ochranný oděv při vstupu na pracoviště akutní lůžkové péče intenzivní;  Na pracovištích akutní lůžkové péče intenzivní a operačních oborů se neumisťují žádné květiny a jiné rostliny; Omezování přenosu infekcí při poskytování zdravotní péče Specificképrostředkypřenosu MOŽNOSTI Standardní (preventivní) opatření základní úroveň prevence a kontroly infekcí používána u všech pacientů i zdravotníků z principu potenciální infekčnosti každého pacienta Isolační (represivní) opatření při specifických situacích cílená opatření při infekci nebo kolonizaci pro přenos kontaktní, vzduchem, kapénkami, smíšený Standardní opatření dleWHO  Organizačně – režimová opatření (stanovení odpovědnosti, režim návštěv,…)  Hygiena rukou a používání rukavic  Používání ochranných pracovních pomůcek  Respirační etiketa  Bezpečná manipulace s předměty a pomůckami používanými při poskytování péče  Úklid  Prevence poranění ostrým kontaminovaným předmětem Obecné zásady minimalizace rizika infekce, příjem pacientů I Vyhláška č. 306/2012Sb.  Pokud je s ohledem na zdravotní stav fyzické osoby přijetí nezbytné i při podezření na počínající infekční onemocnění, je třeba provést izolační a bariérová opatření, popřípadě přijímající lékař zajistí přeložení na příslušné oddělení. Obdobná povinnost platí i pro praktického lékaře, odborného lékaře a lékaře v poradně ambulantního zařízení. Obecné zásady minimalizace rizika infekce, příjem pacientů II Vyhláška č. 306/2012Sb.  Fyzické osoby se umisťují do péče poskytovatele zdravotních služeb lůžkové péče především podle zdravotního stavu a způsobu nebo rozsahu zdravotní péče při zvážení a realizaci epidemiologických hledisek, zejména při riziku přenosu infekce, kolonizaci multirezistentními mikroorganismy, nosičství patogenních mikroorganizmů nebo pobytu v ohnisku nákazy.  Při zjištění infekce nebo kolonizace multirezistentními mikroorganismy se toto zjištění vyznačí ve zdravotnické dokumentaci pacienta a do propouštěcí zprávy. Kolonizace pacienta multirezistentními mikroorganismy není důvodem k odmítnutí hospitalizace pacienta nebo přijetí do ústavu sociální péče. Režim zaměstnanců I Vyhláška č. 306/2012Sb.  Zdravotničtí pracovníci poskytovatelů zdravotních služeb jednodenní nebo lůžkové péče včetně pracovníků laboratoří musí nosit čisté osobní ochranné pracovní prostředky vyčleněné pouze pro vlastní oddělení.  Vyčleněnou pracovní obuv lze použít i pro další pracoviště obdobného charakteru.  Při práci na jiném pracovišti používají jen osobní ochranné pracovní prostředky tohoto pracoviště.  Zdravotnický pracovník nesmí v osobních ochranných pracovních prostředcích opustit areál poskytovatele zdravotních služeb. Režim zaměstnanců II Vyhláška č. 306/2012Sb.  Pro operační výkony musí zdravotničtí pracovníci používat sterilní ochranný oděv a sterilní rukavice, masku, čepici (ochranná ústní rouška a čepice musí být používána tak, aby zakryla vlasy, vousy, bradu, nos a ústa), obuv vyčleněnou pouze pro dané pracoviště;  Na operačních sálech nesmí být používány a volně ukládány šperky, hodinky a jiné osobní předměty, mobilní telefony lze používat pouze ve vyhrazených prostorech operačních sálů;  U ostatních výkonů, při kterých je porušována nebo již porušena integrita kůže a sliznic nebo provedena komunikace s tělesnými dutinami, popřípadě nefyziologický vstup do organizmu, se ochranné pomůcky volí ve vztahu k výkonu, zátěži a riziku pro pacienta;  Ochranné pomůcky musí být individualizovány pro každou osobu a je nutno je odkládat ihned po výkonu;  Na pracovištích, kde je prováděna chirurgická nebo hygienická dezinfekce rukou, nesmí zdravotničtí pracovníci nosit na rukou žádné šperky. Zdravotničtí pracovníci v operačních provozech nesmí nosit na rukou hodinky. . 306/2012 Sb. Ošetřovací režim I Vyhláška č. 306/2012Sb.  Při ošetřování pacientů musí zdravotničtí pracovníci využívat bariérové ošetřovací techniky na všech pracovištích, musí být používány pouze dekontaminované pomůcky.  Pracovní plochy na všech pracovištích zdravotnických zařízení musí být vyčleněny podle charakteru vykonávané činnosti.  Bariérová ošetřovací technika musí být používána i při překladu a převozu pacientů a při výkonech na společných vyšetřovacích a léčebných pracovištích.  K parenterálním zákrokům včetně drenáže ran a tělních dutin, zavádění močových katetrů musí zdravotničtí pracovníci používat pouze sterilní zdravotnické prostředky a dodržovat při každém parenterálním zákroku zásady asepse.  Při výměně sběrných vaků musí používat uzavřený systém odvodu a sběru tekutin se zabezpečením před možným zpětným tokem. Ošetřovací režim II Bariérová ošetřovací technika  soubor opatření a postupů, které jsou cíleny na minimalizaci rizika přenosu mikroorganismů  tyto postupy zabraňují nežádoucí kontaminaci rukou personálu, pomůcek, prostředí, pacientů a dalších lokalit.  jednotlivé postupy mohou být rozpracovány v interní dokumentaci firmy – „standardní ošetřovatelské postupy - SOP“  Například: oProtiepidemické zásady ošetřování pacientů s parenterálně přenosnými onemocněními oPříprava pacienta k operačnímu výkonu oKatetrizace močového měchýře atd. Ošetřovací režim III Vyhláška č. 306/2012Sb.  Pro každého pacienta je nutno používat vždy samostatnou sterilní jehlu a sterilní stříkačku; u insulinových per se postupuje podle návodu výrobce.  Jednorázové stříkačky a jehly se likvidují bez ručního oddělování; k oddělení jehly od stříkačky může sloužit pouze speciální pomůcka nebo přístroj.Vracení krytů na použité jehly je s výjimkou inzulínových per nepřípustné.  U osob v péči poskytovatelů zdravotních služeb lůžkové péče a ústavech sociální péče musí být zajištěn dohled nad dodržováním zásad osobní hygieny; před výkony a operacemi a i po nich musí být zajištěna řádná hygienická očista. Odběr biologického materiálu (Vyhláška č. 306/2012Sb.)  odběry biologického materiálu u poskytovatele zdravotních služeb lze provádět v místnostech nebo prostorech, určených pro manipulaci s biologickým materiálem, splňujících základní hygienické požadavky pro odběr biologického materiálu,  k odběru biologického materiálu se používají sterilní zdravotnické prostředky včetně jednorázových rukavic, a to vždy pouze pro jednu ošetřovanou fyzickou osobu; prostupnost rukavic musí odpovídat jejich použití a míře rizika biologických činitelů,  biologický materiál je nutno ukládat do standardizovaných nádob a do dekontaminovatelných přepravek, s vyloučením rizika kontaminace žádanek,  biologický materiál se transportuje tak, aby nedošlo k jeho znehodnocení fyzikálními vlivy a k ohrožení fyzických osob. Poranění ostrým kontaminovaným předmětem Povinnosti poskytovatele Postup při poranění ostrým kontaminovaným předmětem nebo nástrojem  Poskytovatel zdravotních služeb a poskytovatel sociálních služeb je povinen bezodkladně oznámit příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví každé poranění zdravotnického nebo jiného odborného pracovníka, které vzniklo při manipulaci s ostrým kontaminovaným předmětem nebo nástrojem použitým k provádění zdravotních výkonů během poskytování zdravotní péče nebo sociálních služeb, v jehož důsledku by mohlo dojít ke vzniku infekčního onemocnění přenosného krví. Příslušný orgán ochrany veřejného zdraví rozhodne o nařízení lékařského dohledu nad poraněným pracovníkem.  Poskytovatel zdravotních služeb je povinen postupovat při laboratorní diagnostice u poraněného pracovníka v souladu se systémem epidemiologické bdělosti pro vybrané infekce. Postup při poranění ostrým kontaminovaným předmětem  Sundání rukavic a omytí rukou vodou a mýdlem  Desinfekce poranění přípravkem s virucidním účinkem  Ponechání spontánního krvácení po dobu několika minut, pak zopakování desinfekce  Nahlášení úrazu, zápis do knihy / databáze úrazů  Do 72 hod od poranění návštěva lékaře pracovnělékařských služeb Poranění ostrým kontaminovaným předmětem Vyšetření Do 72 hodin po poranění 90 dnů od poranění 180 dnů od poranění HBV Anti - HBs ANO ANO ANO HBs Ag (pouze u neočkovaných) ANO ANO ANO HCV Anti - HCV ANO ANO ANO HIV Anti – HIV 1,2 ANO ANO X Jaterní testy ALT, AST ANO ANO ANO Sledování zaměstnance po poranění  Prováděno výhradně příslušným lékařem pracovnělékařské služby (PLS), není možnost výběru lékaře ze strany zaměstnance  Sledováni všichni zdravotničtí a jiní odborní pracovníci i studenti na praxi, u nichž došlo k poranění kontaminovaným předmětem či nástrojem  Vyšetření a odběry dle stanoveného harmonogramu Izolační opatření  zavádí se při zjištění infekce nebo podezření na ni, je-li třeba vyloučit (izolovat) zdroj, případně jako ochranná  cíleně při známé etiologii nebo empiricky do prokázání původce  volí se postupy dle cesty přenosu ( jedna nebo i více): - přenos kontaktem - přenos kapénkami - přenos vzduchem  izolace musí být indikovaná uvážlivě s ohledem na: - možné negativní dopady na pacienta - nároky kladené na personál! Izolační opatření Zvláštní režim • Úklid - poslední v pořadí, vyčleněné úklidové pomůcky, osobní ochranné prostředky pro personál, cílená dezinfekce…. • Individualizované zdravotní pomůcky. • Vizity – omezení počtu osob, poslední v pořadí. • Návštěvy – omezení nebo zákaz návštěv, používání ochranný pomůcek, edukace. • Výuka – omezení nebo zákaz vstupu studentů. • Označení pokoje a informace pro vstupující personál (rehabilitace, konsiliáři,…). Izolační opatření u původců přenosných kontaktem Kdy: ihned při suspekci/potvrzení původce s touto cestou přenosu Indikace: multirezistentní bakterie, Clostridium difficile, průjmová onemocnění, infekce ran s hnisavou sekrecí Pokoj: jednolůžkový, příp. prostorové oddělení 1 metr Ochranné pomůcky: empír, rukavice Pacient: u průjmů –WC etiketa Izolační opatření u původců přenosných kapénkami Kdy: ihned při suspekci/potvrzení původce s touto cestou přenosu Indikace: Bordetella pertusis, virus chřipky, adenoviry, rinoviry, jiné respirační viry, meningokoky, streptokoky Pokoj: jednolůžkový, příp. prostorové oddělení 1, 5 metr a zástěna mezi lůžky Ochranné pomůcky: empír, rukavice, ústenka Pacient: mimo pokoj - respirační hygiena, ústenka Izolační opatření u původců přenosných vzduchem Kdy: ihned při suspekci/potvrzení původce s touto cestou přenosu Indikace: Mycobacterium tuberculosis, virus SARS, varicella,… Pokoj: jednolůžkový s podtlakovým ventilačním režimem, příp. překlad na plicní nebo infekční oddělení Ochranné pomůcky: respirátor FFP3 (ochrana proti původcům infekce), ostatní dle výše rizika (BLS – 3, BLS – 4) Pacient: minimalizace pohybu mimo pokoj (příp.respirátor FFP3) Výskyt mimořádně závažného infekčního onemocnění Úkoly zdravotnického zařízení  Provedení základního vyšetření a stanovení pracovní anamnézy příp. konzultace s infekcionistou (do 30 min).  Okamžitě po stanovení podezření naVN použít osobní ochranné pomůcky.  Ohlášení podezření naVNN orgánu ochrany veřejného zdraví KHS (do 30 min).  Izolace nemocného v samostatné místnosti + zajištění jeho základních životních funkcí.  Zabránit vstupu dalších osob do prostor ZZ, kde byla osoba podezřelá zVNN.  Zajištění kontaktů.  Vyčkat do příjezdu pracovníků KHS a dále se řídit jejich pokyny.  Po odjezdu pacienta provést ohniskovou dezinfekci dle pokynů KHS. Výskyt mimořádně závažného infekčního onemocnění Ochranné pomůcky