Dorothea Elisabeth Orem Konceptuální rámec (teorie sebepéče, teorie deficitu sebepéče, teorie ošetřovatelských systémů) Teorie deficitu sebepéče 1973 začlenění modelu do praxe, 1983 publikována kapitola Rodinné zdraví: Teoretický přístup ošetřovatelské péče Model sebepéče – Dorothea E. Orem „Dáte-li člověku rybu nasytí se jednou. Dáte-li mu udici a naučíte ho chytat ryby, postará se o stravu sám.“ • Ošetřovatelství je poskytnutí péče lidem s deficitem sebepéče • humanistický model • vznik polovina 60 let Předpoklady (asumpce) • lidé mají vrozenou schopnost starat se o sebe, mají schopnost sebekorekce a nezávislosti • Schopnost sebepéče je odrazem potřeb jedince a jejím cílem je zachování rovnováhy organizmu • Nároky na péči – mění se v průběhu života, jsou ovlivněny různými faktory: věk, pohlaví, zdr. stav, dostupnost zdravotní péče … • v životě člověka vznikají situace, které sebou přinášejí nároky na péči (péči si zajistí sám V jen částečně V vůbec ne → vstup oše. péče) • specifický zájem ošetřovatelství je uspokojování potřeb jedinců mobilizováním sebepéče na základě lidské přirozenosti • ošetřovatelství poskytuje profesionální pomoc jedincům, kteří si nedokáží uspokojovat vlastní základní potřeby V v nich nejsou soběstační Hlavní jednotky: Cíl ošetřovatelství taková úroveň sebepéče P/K , aby si udržel optimální zdravotní stav P/K jedinec s projevy deficitu sebepéče Role sestry poskytnutí pomoci pro dosažení optimální úrovně sebepéče Zdroj potíží překážky sebepéče Ohnisko zásahu oblast deficitu sebepéče Způsob zásahu prostřednictvím 5 způsobů zásahu: činnosti za V pro P/K, vedení, podpora, poskytnutí podnětného prostředí, učení Důsledky optimální úroveň sebepéče Metaparadigmatické koncepce dle D. E. Orem Osoba (O) • funkčně integrovaný celek, motivovaný postarat se sám o sebe a udržet si homeostázu procesů v organizme Schopnost pečovat o sebe sám (nezávislá péče) – ovlivněno: výchovou, učením, prostředím, mentální úrovní, kulturou, sociálním prostředím • má potenciál osvojit si znalosti a dovednosti sebepéče (nezávislé péče) a péče o závislé členy rodiny, která je podobná sebepéči • chová se záměrně (naučené chování) ve vztahu k cíli učení ← věkem, mentálním schopnostem, kulturou, společností a vlastním citovým stavem. Prostředí specificky nedefinovala Chápe jeho význam pro zvyšování soběstačnosti (fyzikální prostředí, psychické a sociální) Zdraví dle WHO Ošetřovatelství • specifická služba profesionální pomoci osobám s deficitem sebepéči (aktuálním/potenciálním) = nejsou schopni splnit si požadavky sebepéče potřebné pro zdravou existenci • Deficit může, ale nemusí být spojen s nemocí/handicapem • Cíl: zajistit schopnost pečovat o sebe v co největší míře, zachovat optimální stav zdraví, předcházet nemocem a poraněním 1 Teorie sebepéče Sebepéče • soubor činností, kt. si jedinec zabezpečuje sám za účelem zachování života, zdraví a pohody • schopnosti sebepéče jsou ovlivněné – věkem, schopnostmi jedince, zdr. stavem, sociokulturním prostředím, systémem péče, dg., th., prostředky k dosažení sebepéče, zaměstnání… • filozofie zdravého způsobu života, je konkrétním chováním jedince ve prospěch vlastní existence Požadavky sebepéče • aktivity nebo opatření využívané na zabezpečení vlastní sebepéče nebo péče o jiné závislé osoby. • důležité v regulaci lidského bytí a vývoji, • určují úroveň péče Tři kategorie: 1. Univerzální požadavky sebepéče 2. Vývojové požadavky sebepéče 3. Terapeutické požadavky sebepéče Požadavky sebepéče 3 druhy sebepéče dle Orem: 1. Univerzální požadavky sebepéče - požadavky souvisejí se základními životními procesy a funkcemi: ❖ dostatečný příjem vzduchu, potravy a tekutin, ❖ správná funkce vylučování ❖ rovnováha mezi aktivitami a odpočinkem ❖ rovnováha mezi sociálními interakcemi a samotou ❖ rovnováha mezi bezpečím a rizikovými činnostmi, kt. ohrožují život a zdraví ❖ podpora fyziologicky optimálního stavu Požadavky sebepéče 3 druhy sebepéče dle Orem: 2. Vývojové požadavky sebepéče - spojené s růstem, vývojem a životními etapami či obdobím jedince: ❖ nynější životní fáze (a její změny při přechodu do následující fáze) ❖ krizové a zátěžové situace a události (narušují růst a vývoj jedince) Požadavky sebepéče 3 druhy sebepéče dle Orem: 3. Terapeutické požadavky sebepéče - požadavky při poruchách zdraví či odchylkách od normy, kt. souvisejí s: ❖ následky onemocnění, vědomostmi o patologickém stavu ❖ dg., th. a rhb. výkony ❖ dyskomfortem a negativními následky lékařské péče ❖ adaptací organizmu ❖ edukací při trvalých vlivech nemocí a při th. opatřeních Řízení sebepéče (činnosti zaměřené na aktivizaci sebepečovatelského chování) Jedinec musí: vědět PROČ se má o sebe starat umět rozhodnout JAK se bude péče vykonávat vědět CO pro to musí udělat Řízení sebepéče Potřeba, aby byl jedinec schopný: Odhadnout přiměřené aktivity Rozhodnout o těchto aktivitách Realizovat vybrané činnosti péče Řízení sebepéče • Výsledkem je selfmanagement (sebeřízení), ke kterému je potřeba Znát sebe a okolí Umět požádat o pomoc Umět reálně posoudit vlastní chování Péče o sebe sama • Projev: zaměření na vlastní optimální existenci, zdravý vývoj a zdraví • chování je výsledkem vztahu mezi požadavky na péči, řízením péče a jednáním jedince • vzniká tehdy, když se objeví požadavek, aby se jedinec začal chovat jinak (▲ nepřejídal se, změnil pohybový režim..) Teorie deficitu sebepéče • vysvětluje, v jakém případě je potřebná oše. péče. • projevuje se v situaci, kdy jsou neadekvátní vztahy mezi působením sebepéče a požadavky sebepéče (tzn. mezi nimi vznikne nerovnováha a požadavky jsou neuspokojené) • spojený s propuknutím nemoci V jiným narušením zdraví (tělesný handicap není vždy důvodem deficitu sebepéče) Deficit sebepéče → důvod pro poskytnutí oše. péče Zdroj: Marriner-Tomey, A. Pflegetheoretikerinnen und ihr Werk, 192 s. Teorie ošetřovatelských systémů - Používá k řešení deficitu sebepéče sérii činností produkovaných sestrou, kt. pomáhají jí nebo P/K regulovat potřeby sebepéče Tři ošetřovatelské systémy: • Podpůrně - výchovný oše. systém - když P/K potřebuje podporu a učí se ošetřovat sám sebe (sebepéči) • Částečně kompenzačný oše. systém ☺ a P/K spolu provádějí péči na určité úrovni (něco dělá sám, něco spolu se ☺) • Plně kompenzační oše. systém P/K není schopný vykonávat sebepéči = závislí na druhých a potřebuje plnou péči ☺ Pomáhat P/K je-li to nevyhnutelné Regulovat sebepéči Akceptovat péči a pomoc ošetřujících sester Dosáhnout maximální možnou sebepéči P/K Kompenzovat neschopnost provádět sebepéči P/K Podpora a výchova klienta Dosáhnout sebepéči Provádět sebepéči Kompenzovat omezení sebepéče P/K Regulovat sebepéči Podpůrně-výchovný systém: Částečně kompenzační systém: Plně kompenzační systém Činnosti P/K Činnosti P/K Činnosti sester Činnosti sester Činnosti sester Ošetřovatelské činnosti 5 způsobů pomoci jedincům s deficitem sebepéče, kt. ☺ používá jednotlivě V v kombinaci: • zastoupení V jednání za P/K • usměrňování V vedení P/K • fyzická V psychická pomoc a podpora P/K • zajištění podpůrného prostředí pro rozvoj schopností P/K • edukace P/K 1. Sebepéče Požadavky: ➢ univerzální ➢ vývojové ➢ terapeutické cíl, metody, činnosti Schopnost postarat se o sebe (řízená sebepéče) PROČ jednat. JAK rozhodnout. CO udělat. plánování - realizace - hodnocení 2. Deficit sebepéče 3. Ošetřovatelský systém • Podpůrně- výchovný • Částečně kompenzující • Celkově kompenzační Sebepéče + schopnost sebepéče Nevyrovnanost vztahů Vyrovnanost vztahů Sebepéče Cíl: Optimální bytí jedince Ošetřování Komplex schopností ošetřování, aktivovaný deficitem sebepéče aktivity řízení Model sebepéče – Dorothea E. Orem • Ošetřovatelství je poskytnutí péče lidem s deficitem sebepéče • Humanistický model • hlavní předpoklad je to, že člověk má vrozenou schopnost sebepéče • úkolem sestry je dosáhnout co největší úrovně sebepéče klienta • tři dílčí teorie (sebepéče, deficit sebepéče, teorie ose systému) Oše. proces v modelu D. Orem (Plevová a kol. 2011, s. 142-143) • 1. fáze oše. anamnéza: Sestra: zjišťuje požadavky, kt. jsou kladené na schopnosti jednotlivce postarat se sám o sebe, zhodnocení schopnosti jednotlivce plnit tyto požadavky dle info. → určuje potřebu oše. zásahu : zjišťuje deficit sebepéče – zda je důvodem – nedostatek vědomostí, zručností, motivace dosáhnou soběstačnost, zjišťuje zda zdr. a psychický stav P/K umožňuje, aby se o sebe sám postaral, určuje, zda se P/K v budoucnu bude schopen starat o sebe sám v plné míře Součástí je i stanovení oše.dg. 2. fáze: plánování oše. péče stanovení cílů a plánování intervencí 3. Hodnocení – zhodnocení pokroků P/K v jednotlivých oblastech sebepéče. Důraz je kladem na oše. dokumentaci.