Florence Nightingale 12 květen 1820 – 13 srpen 1910 Environmentální model Popis modelu ◼ nezamýšlela vytvořit model V teorii ◼ řešila problém: OŠETŘOVATELSTVÍ Co je Co není Oše. není vymezováno ani formulováno lékařským rozhodnutím Sestra jako odborník ne zcela závislí na Dr. Ošetřovatelství a ošetřovatelské aktivity ◼ Ošetřovatelství – šlechetná profese a povolání ◼ Odmítá konzervativní tradici: Žena ženská práce V práce „přiměřená ženám“ Ošetřovatelství a ošetřovatelské aktivity ◼ Vědecká stránka Nightingale ošetřovatelství spočívá ve: - využití statistiky, pozorování - cílené intervence (hygiena, logistika, komunikace) - administrativa a řízení - vliv na veřejné zdraví ◼ Základní cíl – zajištění nejlepších podmínek osobám pro podporu a posílení zdraví a prevence nemocí ◼ Důraz – na pozorování P/K Ošetřovatelská teorie ◼ zaměřena prostředí, kt. chápala z tělesného, emočního a sociálního aspektu ◼ zajímala se o zdravé prostředí, které je nezbytnou podmínkou účinné ošetřovatelské péče ◼ zdravé prostředí obsahuje 5 základních součástí: čistý vzduch, čistá voda, vyhovující kanalizace, čistota a světlo ◼ teorie prostředí je doplněna i o problematiku týkající se tepla, ticha a diety ◼ zaměřena na pacienta = osoba v prostředí, ve které se má uzdravovat ◼ doporučuje ošetřování, které má u pacienta podněcovat způsob, jak se má v případě, že je to možné, starat se o sebe, jak má sestra s pacientem spolupracovat při jeho uzdravování ◼ je zaměřena na zdraví (jako stav pohody a schopnosti využít možnosti pacienta) ◼ zdraví se má udržet prostřednictvím prevence onemocněním a kontroly prostředí Ošetřovatelství a ošetřovatelské aktivity ◼ Ošetřovatelství – především zaměřeno na manipulaci s prostředím P/K a na péči o psychickou podporu ◼ Popsala dva druhy ošetřovatelství: 1. vlastní oše. (sick nursing) – zabývající se problémy nemocného člověka a k tomu odpovídající péči 2. zaměřené na prevenci a zlepšování zdraví (health nursing) – báze pravidel života a zdraví Teoretická východiska ◼ humanistická idealistická náboženská filozofie ◼ matematika, statistika ◼ empirická analýza ◼ Dickensovy komentáře a informace o stavu společnosti, o potřebě sociálních a zdravotních reforem Asumpce Prostředí: ◼ je odrazem momentálního stavu společnosti ◼ fyzikální prostředí je hlavní zdroj infekce, nečistota a vlhkost jsou hlavní původci nemocí ◼ zdravé je nezbytné pro správné ošetřování Zdraví je to nejcennější, co každý člověk má. Nemoc je reparativní proces, kt. reaguje příroda na nesprávný způsob života jedince. Ošetřovatelství: ◼ zahrnuje úpravu prostředí, výživy a zachování energie nemocného ◼ není vymezeno ani formulováno lékařským rozhodnutím Sestra je vzdělaný, tvořivý a samostatný odborník, který není zcela závislý na lékaři Hlavní jednotky Cíl ošetřovatelství zajistit P/K přežití V alespoň zmírnění utrpení a ulehčení umírání Pacient potenciálně každý jedinec; stává se ním v situaci, kdy je odkázán na pomoc sestry; osoba v prostředí ve kterém se má uzdravovat, je pasivní, ovlivňován sestrou a prostředím Role sestry Pomoc P/K dosáhnout optimální stav Zdroj potíží Prvky prostředí (nečistota, vlhkost, chlad, tma, zápach, hluk) Ohnisko zásahu Zabezpečení 5 složek zdravého prostředí Způsob zásahu Úprava prostředí Důsledky Zlepšení prostředí a co nejlepší zdrav. stav P/K Metaparadigmatické koncepce ◼ Osoba – je multidimenzionální bytost, má životní sílu, jež mu umožňuje vypořádat se s nemocí a navrátit zdraví ◼ Prostředí – zahrnuje vnější podmínky, které působí na život a vývoj jedince ◼ Zdraví – je stav, kdy se jedinec cítí dobře ◼ Ošetřovatelství – je souhrn činností, které poskytují nemocnému co nejvhodnější podmínky pro přirozenou léčbu Osoba ◼ F. N. zohledňovala somatické, emocionální, sociální i spirituální aspekty i když je samostatně nedefinovala ◼ zdůrazňovala jedinečnost osoby ◼ diferencovaný přístup dle věku, pohlaví, charakteru onemocnění, aktuálního stavu ◼ je příjemcem oše. péče ◼ úkol sestry – orientace na základní potřeby jedince, ne na nemoc Metaparadigmatické koncepce F. N. Prostředí ◼ nejdůležitější faktor ošetřovatelství, kt. významně ovlivňuje zdraví nemocných i zdravých lidí Vnímala jej jako: působení fyzikálních, chemických a biologických vlivů v jednotě s interakcí sociálního prostředí společně s vlivy psychologickými, kt. podmiňují zdraví i proces uzdravování ◼ Vlastní zkušenost, pozorování a intuice popsala vztah mezi některými chorobami (smrtí) a hygienickým defektem v prostředí P/K Metaparadigmatické koncepce F. N. Prostředí Pět komponentů: ◼ Čerstvý vzduch ◼ Čistá voda ◼ Sluneční světlo ◼ Zdravá výživa ◼ Funkční odpady ◼ Preferovala spíš fyzické (přírodní) aspekty prostředí ◼ Neoddělovala fyzické emoční (psychické) a sociální prvky prostředí P/K Zapracované do ošetřovatelských intervencí Prostředí - psychologické ◼ psychická pohoda na P/K ◼ rozpoznala: škodlivé prostředí psychický stres „-“ působení na emoce člověka Prostředí - psychologické Spojovací článek – KOMUNIKACE ◼ s P/K ◼ lékařem ◼ rodinou Popsala pravidla správné a účelné K. Prostředí – sociální ◼ Komunita a sociální prostředí musí být pojímány spolu s konkrétním P/K ◼ Zdůrazňovala význam makrosociálních struktur (vliv a podíl státu na reformách zdravotnictví, soc. podpora chudých nemocných a raněných vojáků) i mikrosociálních Zdraví / nemoc Zdraví: ◼ popisovala jako stav pohody a maximálního využití vlastních schopností a možností jedince (prevence nemoci vychází z regulace a kontroly prostředí= zdravé ošetřovatelství) ◼ upevňováno zlepšováním hygienických a jiných podmínek prostředí, včetně zlepšení poznatků o zásadách zdraví Nemoc = kompenzační proces, pokus těla korigovat některé problémy ◼ volba životního stylu může mít škodlivý vliv na zdraví (kromě hygieny zdůrazňovala i různé zdravotní rizika např.. inaktivitu Zdraví je důsledkem interakce mezi SESTROU (ošetřovatelstvím) P/K prostředím přičemž aktivity zaměřené na úpravu prostředí působí na P/K Koncepce teorie Vztahy ◼ jedinec – prostředí (nejdůležitější, zdravé prostředí=zdraví jedinec) ◼ sestra – prostředí (péče sestry o prostředí nemocného, jeho ovlivněním zlepšuje stav zdraví) ◼ sestra – nemocný (saturace potřeb, podpora v psych. a sociální oblasti, pozorování P/K, hodnocení rekcí, ochrana P/K před tělesným a duševním poškození = Management maličkostí Souhrn pro praxi je myšleno ◼ udržovat čerstvý vzduch (větrání) ◼ používat vždy čistou vodu ◼ používat světlo v místnosti, nejlépe přímé sluneční ◼ dbát na čistotu prostředí ◼ dbát o osobní čistotu, neumytý člověk je ohrožený infekcí ◼ funkční kanalizace ◼ udržovat kontinuální teplotu v místnosti (vytápěním, větráním, vhodným umístěním lůžka v místnosti) ◼ vhodné zvukové podněty, bránit hluku ◼ dietní omezení podle druhu onemocnění, časový harmonogram stravování Sestra je zodpovědná za prostředí i tehdy, když v něm není fyzicky přítomna. „Je to věcí velmi zajímavou, vidímeli, jak téměř každý nemocný ležící v posteli obličej má obrácený ku světlu, právě jako rostlina, která své listy vždy po slunci obrací.“ Všeobecná pravidla pro praxi a rozvoj ošetřovatelství ◼ Všeobecnost – znamená vytvoření všeobecných návodů pro sestry, P/K a prostředí ◼ Přesnost – oše. praxi postavit na základě zkušeností a pozorování ◼ Zdůvodnitelné následky – jde o usměrnění sestry jednat jménem pacienta i sebe v praxi, výzkumu, vzdělávání ◼ Kreativita a univerzální humanita – potenciál, schopnost růst a změnu