Alexandra Košťálová SZÚ Proč? •Koronavirovou evaluací projektu Zdravá školní jídelna se ukázala jeho slabá místa: 1.Projekt je postaven na metodickém vedení lektorů – hygienici 2.Hon za certifikátem 3.Demotivace po jeho získání 4.Projekt neřeší komplexnost systému školního stravování 5.Kdo, když ne my. Kdy, když ne teď? • Není to jen „oběd“- nesmí nám to být jedno •Na oběd sníme cca 500 g potravin • →Za týden to je 3500 g potravin →Za měsíc 14 kg potravin →Za rok více jak168 kg potravin →A za celý život více než 12,6 tuny potravin pouze z oběda • •Toto vše projede naším gastrointestinálním traktem a má obrovský vliv na naše zdraví Není nám to jedno Děti dostávají jídlo, které neodpovídá jejich výživovým potřebám •Čerstvé a co nejméně průmyslově zpracované potraviny se nevyužívají v takovém rozsahu, v jakém by mohly •Personál školních jídelen nemá v mnoha případech potřebné vzdělání •Práce personálu školních jídelen není adekvátně finančně ohodnocena. Ve společnosti má toto zaměstnání nízký kredit. Proto personál školních jídelen není patřičně hrdý na svou profesi. Chybí tak účinná motivace pro zlepšování a rozvoj •Vedení školy řeší stížnosti a tlaky ze stran dětí a rodičů, přesto nemá chod školní jídelny zcela pod kontrolou •Zřizovatel zpravidla financuje vybavení školních jídelen. Rekonstrukce však často neodpovídají kapacitě a mnohdy chybí přístrojové vybavení, které by dovolovalo logickou organizaci práce, přípravu a uchovávání surovin. •Plýtvání potravinami