Ústav zdravotnických věd1 Edukace PhDr. Natália Beharková, Ph.D. Ukončení předmětu – zkouška (online přes MS Teams) ̶ Edukace v práci dentální hygienistky – přednáška ̶ Edukace v práci sestry – přednáška ̶ Základy edukace a pedagogiky – přednáška ̶ Edukace v práci nutričního terapeuta – přednáška 1.-7. týden 7-8:40 2 hod. Po 13.9. - 25.10.2021 od 8.-14. týdne cvičení – každý obor samostatně Cvičení prvýkrát v 8.t. Edukace v práci nutričního terapeuta – Po 1.11.-13.12., 9:00-10:40 (327) Edukace v práci sestry – Po 1.11.-13.12., 7:00-8:40 (327) Základy edukace a pedagogiky – Čt 4.11.-16.12., 7:00-8:40 (327) Edukace v práci dentální hygienistky – Po 1.11.-13.12., 7:00-8:40 (327) Sylabus ̶ Terminologie. ̶ Edukace ve zdravotnictví. ̶ Faktory ovlivňující edukaci. ̶ Osobnost edukátora. ̶ Specifika edukace dětí, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. ̶ Proces edukace – zhodnocení a posouzení edukanta, vyhodnocení edukačních potřeb. ̶ Projektování edukace, edukační cíle, didaktické zásady, didaktické formy, edukační metody, učební pomůcky a didaktická technika. ̶ Sestavování edukačních plánů. ̶ Realizace a hodnocení edukačního procesu. ̶ Dokumentace edukačního procesu. ̶ Edukační materiály. Prezentace dostupné v IS MU včetně interaktivní osnovy Zápatí prezentace5 Pedagogika Osnova přednášky ̶ vymezení pojmů, ̶ struktura oboru, ̶ vztah pedagogiky k ostatním vědám, ̶ vztah ošetřovatelství a pedagogiky. Použité zkratky v PPP: Pg. = pedagogika; Ed. = edukace; P/K = pacient/klient; ▲ = příklad Pedagogika Paidagógos – termín z antického Řecka Paedagogus – antická latina Pojetí Pg. → laici → odborníci v dané oblasti ➢ přístupy k pojetí Pg. → věda o výchově (výchova= záměrné působení na jedince za účelem dosažení změn v jeho osobnosti (znalosti, dovednosti, hodnot. systém, postoje…), pojem zahrnuje i vzdělávání – normativní charakter vědy → věda o edukační realitě tč. nový přístup, předmětem jsou – typy edukace, Ed. prostředí, Ed. procesy a subjekty; cíl – prozkoumat a objasňovat NE normovat Pedagogika jako věda ̶ interdisciplinární charakter vědy (zejména v důsledku nového pojetí Pg.) ▲objasňování vzdělávacích výsledků žáků ve školách – nestačí pouze Pg. aparát – měření pomocí testů, nutnost využívat poznatky ze sociologie (vliv rodinného prostředí), interkulturní psychologie (vlivy etnické, národní apod.) Struktura pg. vědy – tč: > 20 disciplín ̶ Obecná Pg., ̶ Teorie výchovy, ̶ Filozofie výchovy ̶ Historická Pg., ̶ Srovnávací Pg., ̶ Obecná didaktika, ̶ Speciální didaktika (oborů a předmětů), ̶ Pg. psychologie, ̶ Sociologie výchovy, ̶ Sociální Pg. ̶ Pg. diagnostika a poradenství ̶ Pg. volného času ̶ Speciální pedagogika ̶ Ekonomie vzdělávání a školství ̶ Pg. evaluace ̶ Pg. prognostika ̶ Teorie vzdělávací politiky ̶ Teorie učitelské profesie (pedeutologie) ̶ Etnopedagogika ̶ Andragogika ̶ Komeniologie Struktura Pg. dle determinujících hlediska ̶ Věkové kategorie – předškolní, primární, středoškolská, vysokoškolská, andragogika, gerontopedagogika ̶ Oblastí edukační reality – rodinná, školní, sportovní, vojenská, mediální, medicínská Pg., léčebná, náboženská… ̶ Hraniční disciplíny – propojení s jinými vědami (multikulturní výchova…), tč. již nepoužívané vymezení ▲obecná didaktika využívá poznatky a přístupy Pg., psychologie teorie učení, teorie kognitivního vývoje… Pg jako věda o edukaci Předmět Pg.: ̶ Pg. se zabývá vším tím, ̶ co vytváří a determinuje edukační prostředí, ̶ procesy, jež se v těchto prostředích realizují, ̶ výsledky a efekty těchto procesů Struktura Pg.: ̶ teorie ̶ výzkum Obsahová náplň Pg.: ̶ soubor disciplín (někdy považovaných i za samostatné vědy) Pedagogika jako věda Tematická šíře Pg.: ̶ minulost + laické vnímání – Pg. doména výchovy a vzdělávání ̶ Tč. nové témata a problémy ▲minulost profesní vzdělávání – pouze příprava mladých, tč. rekvalifikace dospělých; ▲celoživotní vzdělávání (v zahraničí - termín celoživotní učení) → současná Pg. je obohacena o širokou problematiku mimoškolní edukace Pedagogika jako věda Sociální a sociokulturní orientace Pg. ̶ sociální Pg. = zabývá se edukačním působením na rizikové a sociálně znevýhodněné skupiny mládeže a dospělých (2. sv. válce vstupují do výzkumu sociální determinanty edukačních procesů) ̶ multikulturní edukace (inkluzivní vzdělávání, multik. výchova) – etnické předsudky ̶ Pg. metodologie kvantitativní i kvalitativní výzkum Literatura ̶ Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010, s. 80. ISBN 978- 80-247-2171-2 ̶ Průcha J. Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s. 936. ISBN 978-80-7367-546-2. ̶ Průcha, J. Moderní pedagogika, 5. aktualiz. a doplněné vydání, Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0456-5. Terminologie ̶ Výchova „… proces záměrného a cílevědomého působení na vychovávaného, a to zejména cestou vytváření a ovlivňování podmínek pro rozvoj dětí a mladých lidí, pro jejich vlastní bytí se sebou samými, s druhými lidmi, se společenstvím, s přírodou.“ I. Průcha, J. Moderní pedagogika, 2013, s. 66-67 Terminologie ̶ Výuka – prostor pro vyučování a učení (U – Ž/S sledují určité cíle a naplňují tím očekávání společnosti) ̶ Vzdělávání – proces, který u jedince rozvíjí jeho vědomosti, dovednosti, návyky a schopnosti. Výsledným efektem je vzdělanost, vzdělání, kvalifikace ̶ Vzdělanost – odráží celkovou úroveň vzdělání v sociální skupině, státě, národě II. Terminologie ̶ Edukátor/ka – ten, kdo někoho edukuje = ten, kdo někoho učí ̶ Edukant/ka – ten, kdo se od někoho učí = subjekt učení ̶ Edukační potřeby – „deficit v oblasti vědomostí, dovedností, návyků a pozitivních postojů edukanta ke zdraví, kdy tyto nedostatky mohou negativně ovlivnit zdraví edukanta v současnosti nebo budoucnosti“ (Juřeníková, 2011) ̶ Edukační prostředí – prostředí, v kterém probíhají edukační procesy - vnější a vnitřní (fyzikální, psychosociální – statické /klima/ proměnlivé /atmosféra/ - typologie je variabilní ̶ Edukační konstrukty (vše co usnadňuje, podporuje učení ) – všechny teorie, modely, plány, scénáře, prognózy, zákony, předpisy i jiné teoretické výtvory, které nějakým způsobem určují či ovlivňují reálné edukační procesy (osnovy předmětů, učebnice, výukové filmy, publikace, kuchařky, rady P/K od zdravotníků …); - ovlivňují kvalitu učení III. Průcha, J. Moderní pedagogika, 2013, s. 70 schéma Edukační konstrukty Edukační- didaktické materiályEdukační programyEdukační standardy Ed. plány pro edukanty (rady a doporučení) Ed. listy pro edukanty (souhrny rad a doporučení) Metodické příručky (metodické listy pro edukátory) Společné materiály pro edukátory i edukanty (knihy, časopisy, web. stránky) Edukační konstrukty dle Holmanové, 2003 Edukace (Ed.) – souhrn tradičních pojmů „výchova a vzdělávání“ ̶ Educare (lat.) – vzdělávání ̶ Education (angl.) – vzdělávání, výchova ̶ Proces ̶ soustavného ovlivňování chování a jednání jedince Cíl – navodit pozitivní změny v dovednostech, postojích a návycích. (Cíl – nejen získat určité vědomosti a poznatky, ale dosáhnout změny v chování jedince, přeměna hodnotových a vztahových postojů, citových a volných struktur osobnosti) výchovy a vzdělávání jedince Průcha, J. Moderní pedagogika, 2013, s. 66-67 Vyhláška č. 391/2017 Sb. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění vyhlášky č. 2/2016 Sb. ̶ ČINNOSTI ZDRAVOTNICKÝCH PRACOVNÍKŮ PO ZÍSKÁNÍ ODBORNÉ ZPŮSOBILOSTI § 3 Činnosti zdravotnického pracovníka s odbornou způsobilostí g) motivuje a edukuje jednotlivce, rodiny a skupiny osob k přijetí zdravého životního stylu a k péči o sebe h) podílí se na zajištění zapracování nově nastupujících zdravotnických pracovníků, I. Pedagogická diagnostika ve zdravotnictví ̶ odpovídá fázi zjišťování informací o znalostech, dovednostech, zvyklostech někoho o něčem (v podstatě Ošetřovatelský proces 1. fáze posouzení) ▲ zjistit/posoudit (pacientovi, nebo jeho blízkých členů rodiny) dosavadní znalosti o nemoci, potřebu osvojit si nové dovednosti nebo preventivní postupy atd. Edukační proces Tu bakalářskou práci zpracujete takhle…. Vyučující Učící se Učení pokud absence nelze hovořit o EP Edukační proces = jakákoli činnost, jejímž prostřednictvím nějaký subjekt (T) instruuje (vyučuje) a nějaký subjekt (P) se učí informace pochopení použití Dovednosti - teoretické - praktické - nové návyky • vede lidi k pochopení zdraví a nemoci • učí zdravému/žádoucímu chování, hyg. návykům, stravovacím zvyklostem, vyhýbání se rizikům • poznání svého zdravotního stavu, event. odchylek (TK, glykémie, cholesterol v krvi…) • první pomoc • poradit si s prvními příznaky nemoci u členů rodiny … ▲ Edukační procesy podle míry intentionality EP nonintentionální ▲ učím se spontánně cizí jazyk tím, že žiju dlouhodobě v zahraničí EP intentionální EP neřízené ▲kupuji si pravidelně anglickou beletrii, abych se procvičila v cizím jazyce EP řízené ▲školní výuka cizího jazyka v rámci povinného kurikula Průcha, J. Moderní pedagogika, 2013, s. 80 záměrný, směřující úmyslně k nějakému cíli, snažící se a usilující o nějaký cíl Edukační procesy Typy: ̶ Bezděčné (náhodné, spontánní učení) – čtení novin, sledování pravidelného programu o módě… ̶ Intencionální (záměrné) učení – uvědomujeme si dobu i délku učení Dispozice - vnitřní dispozice (gramotnost, IQ, motivace…) - vnější (učební text, PC…) ̶ Řízené učení – učení regulováno, organizováno z vnějšku Interakční model edukačního procesu Determinanty vstupů Edukační proces (průběh, obsah, vlastnosti) Výstupy Výsledky Efekty (bezprostřední) (dlouhodobé) Edukační prostředí Geografické, sociální, ekonomické, politické prostředí Průcha, J. Moderní pedagogika, 2013, s. 84 Literatura ̶ Bastable S., Essential of patient Education, Jones & Bartlett Learning, 2005, s. 502 ISBN- 13: 978-0763748425 ̶ Bradbury A, Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit, 2001, s. 40-41 ̶ Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010, s. 80. ISBN 978-80- 247-2171-2 ̶ Magurová D., Majerníková Ľ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2009, s. 155, ISBN 978-80-8063-326-4 ̶ Nemcová J., Hlinková E. Moderná edukácia v ošetrovateľstve, Martin. Osveta, 2010, s. 259, ISBN 978-80-8063-321-9 ̶ Petlák, E., Všeobecná didaktika, Bratislava: Iris, 2004, s. 270 ISBN 8089018645 Literatura ̶ Průcha Jan Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s. 936, ISBN 978-80-7367-546-2. ̶ Průcha, J. Moderní pedagogika, 5. aktualiz. a doplněné vydání, Praha: Portál, 2013, ISBN 978- 80-262-0456-5. ̶ Raudenská J, Javůrková A. Lékařská psychologie ve zdravotnictví, Praha: Grada, 2011, s. 304 ISBN 978-80-247-2223-8. ̶ Závodná V. Pedagogika v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2005, s. 117, 808063193X Ústav zdravotnických věd29 Informace o duševním vlastnictví ̶ Tato prezentace je autorským dílem vytvořeným zaměstnanci Masarykovy univerzity. ̶ Studenti kurzu/předmětu mají právo pořídit si kopii prezentace pro potřeby vlastního studia. ̶ Jakékoliv další šíření prezentace nebo její části bez svolení Masarykovy univerzity je v rozporu se zákonem.