Adobe Systems Systém krizového řízení ve veřejné správě 1 Adobe Systems •Krizové řízení x krizový management •Leadership x řízení procesů • ? • • • • Adobe Systems 3 Prameny Relevantní legislativa a dokumenty – viz dále (Ústava, Bezpečnostní strategie, krizové zákony, resortní zákony) webové stránky příslušných institucí (např. MV ČR, MO ČR, MMR ČR, MZd ČR, MZe ČR, MŽP ČR, MF ČR, kraje, obce) Adobe Systems 4 Hrozby a rizika pro ČR a jejich řešení ̶Reálné (již k nim došlo) x potenciální ̶Přírodní x společenské ̶Úzká svázanost vnitřní a vnější bezpečnosti, proto propojenost struktur, institucí, sil a zdrojů k jejich řešení. ̶Mezinárodní dopady a proto mezinárodní (koaliční) řešení (EU, NATO, OSN apod.) ̶Fáze krizového řízení: příprava, eliminace (odezva), obnova, prevence Adobe Systems 5 1. Základní legislativa a pojmy Adobe Systems 6 ̶Schválená Bezpečnostní strategie České republiky (2015) ̶ ̶Zákonů o bezpečnosti a zajištění obrany České republiky Ø Ústava České republiky Ø Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky Ø Zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky Ø ̶Zákonů , tzv. krizových a vybraných zákonů resortních (souvisejících) Ø Koncepce krizového řízení vychází ze : Adobe Systems 7 ̶Základní normy : - Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava ČR - Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR - Ústavní zákon č. 300/2000 Sb., změna Ústavy a ÚZ č. 110/1998 Sb. ̶Prováděcí zákony : - Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení ( krizový zákon ) - Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému (složky IZS) - Zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy - Zákon č. 12/2002 Sb., o státní pomoci při obnově území postiženého živelní nebo jinou pohromou - Zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany Klíčová legislativa Adobe Systems 8 - Zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru ČR Zákon č. 273/2008 Sb., o Policii ČR Zákon č. 374/2011 Sb., o zdravotnické záchranné službě Zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách ČR - Zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně (úplné znění: Zákon č.67/2001 Sb.) - Zákon č. 353/1999 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybra- nými nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky - Zákon č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření ( atomový zákon ) - Zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči ( veterinární zákon ) - Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách ( vodní zákon ) - Zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizací - Zákon č. 94/2021 Sb. o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19 a o změně některých souvisejících zákonů Další zákony Adobe Systems 9 Pojmy a zákony ̶Zákon č. 239/2000 (IZS) ̶Zákon č. 240/2000 (KZ) ̶ ̶Zákon č. 241/2000 (HOPKS) ̶ ̶ ̶Zákon č. 12/2002 Sb., o státní pomoci při obnově území postiženého živelní nebo jinou pohromou Krizové zákony Adobe Systems Krizové situace pro ČR Vojenské krizové situace - Napadení státu NATO (spojenecké operace zasahující na území ČR, spojenecké operace vedené v blízkosti území ČR, spojenecké operace vzdálené území ČR) - Narušení mezinárodní bezpečnosti (mezinárodní bezpečnost narušující vojenský konflikt Nevojenské krizové situace -Ohrožení vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku (narušení zákonnosti velkého rozsahu, migrační vlny velkého rozsahu, teroristické útoky) -Ohrožení chodu hospodářství -Ohrožení zdraví a životů osob, majetku a životního prostředí -V současnosti cca 24 scénářů Adobe Systems Krizový a běžný stav Běžný stav: Situace, kdy není potřeba řešit škodlivé působení sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy nebo jinými hrozbami použitím mimořádných nebo krizových opatření podle specifické právní úpravy(MVČR 2009). Krizový stav: Stav, který vyhlašuje hejtman kraje nebo primátor hl. m. Prahy (stav nebezpečí), vláda ČR, popř. předseda vlády ČR (nouzový stav) nebo Parlament ČR (stav ohrožení státu a válečný stav) v případě hrozby nebo vzniku krizové situace a v přímé závislosti na jejím charakteru a rozsahu. Adobe Systems Pramen: https://apps.odok.cz/attachment/-/down/IHOABTXK4WF6 Adobe Systems 13 2. Bezpečnostní systém ČR Adobe Systems 14 Bezpečnostní strategie ̶Jednotné pojetí vnější a vnitřní bezpečnosti (dominance?) ̶Úkoly pro profesionální subjekty x celou společnost (např. včetně NNO) ̶Bezpečnost x nákladnost (definování stupně bezpečnosti, resp. míry akceptace nejistoty a ohrožení ̶Hierchizace bezpečnostních dokumentů?! a časová posloupnost ̶Vztah k Bezpečnostní strategii EU a NATO? Adobe Systems 15 Bezpečnostní prostředí – trendy a faktory ̶Na rovnováhu bezpečnostního prostředí mají zásadní vliv rostoucí ambice nových globálních a regionálních aktérů. Aspirace některých z těchto států jsou spojeny s významným růstem jejich vojenských kapacit včetně zbraní hromadného ničení ̶Bezpečnostní hrozby se do značné míry odvíjejí od slabých či zhroucených států ̶Jedním z dopadů současného vývoje světové ekonomiky může být změna relativní váhy jednotlivých aktérů, včetně možného oslabení postavení Evropy a USA, také pokles obranných rozpočtů evropských zemí Adobe Systems 16 Bezpečnostní prostředí – bezpečnostní hrozby ̶Terorismus ̶Šíření ZHN ̶Kybernetické útoky ̶Nestabilita a regionální konflikty v euroatlantickém prostoru a jeho okolí ̶Negativní aspekty mezinárodní migrace ̶Organizovaný zločin a korupce ̶Ohrožení funkčnosti kritické infrastruktury ̶Přerušení dodávek strategických surovin nebo energie ̶Pohromy přírodního a antropogenního původu a jiné mimořádné události ̶Globální pandemie ̶ Adobe Systems 17 Strategické prosazování bezp. zájmů ČR ̶Charakter soudobých bezpečnostních hrozeb a trendů vyžaduje široký přístup k bezpečnosti kombinující nevojenské a vojenské nástroje. ČR rozvíjí nástroje k prosazování svých bezpečnostních zájmů jak na národní úrovni, tak i prostřednictvím aktivního působení v multilaterálních a bilaterálních vztazích. Adobe Systems 18 Strategické prosazování bezpečnostních zájmů České republiky ̶Kolektivní rozměr zajištění obrany a bezpečnosti ̶Strategie prevence a potlačování bezpečnostních hrozeb ̶Ekonomický rámec zajištění bezpečnostních zájmů ̶Institucionální rámec zajištění bezpečnosti ̶Bezpečnostní systém ČR Adobe Systems 19 PREZIDENT VLÁDA ČR PARLAMENT ČR Bezpečnostní rada státu VOP VCNP VKZBP VZČ Česká národní banka Ministerstva a jiné ÚSÚ Ústřední krizový štáb Krizový štáb resortu Správní úřad Krizový štáb SÚ Bezpečnostní systém ČR VVB VKB Adobe Systems 20 HEJTMAN Krajský úřad Bezpečnostní rada kraje Krizový štáb kraje HZS kraje Policie ČR Zdravot. záchr.sl. Armáda ČR Další slož.IZS I Z S Bezpečnostní systém ČR - kraj Adobe Systems 21 STAROSTA obce III Obecní úřad obce III Bezpečnostní rada obce III Krizový štáb obce III Bezpečnostní systém ČR – obec III Adobe Systems 22 STAROSTA Obecní úřad Krizový štáb obce Bezpečnostní systém ČR – ostatní obce FAKULTATIVNĚ Adobe Systems 23 3. Krizové řízení v ČR ̶ Adobe Systems 24 Krizová situace ̶Krizový zákon dále vymezuje pojem krizová situace takto: ”je to mimořádná událost, podle zákona o integrovaném záchranném systému, narušení kritické infrastruktury nebo jiné nebezpečí, při nichž je vyhlášen stav nebezpečí, nouzový stav nebo stav ohrožení státu.“ Z dikce zákona o IZS lze dovodit, že je-li tedy mimořádná událost velkého rozsahu a potažmo ohrožení velkého rozsahu (včetně narušení kritické infrastruktury), které není možno odvrátit běžnou činností správních úřadů a složek integrovaného záchranného systému, lze vyhlásit jako neodkladné opatření krizový stav. Adobe Systems TYPOVÉ SITUACE V ČR – NEVOJENSKÉ SCENÁŘE 1. Dlouhodobé sucho - MŽP 2. Extrémně vysoké teploty - MŽP 3. Přívalová povodeň - MŽP 4. Vydatné srážky - MŽP 5. Extrémní vítr - MŽP 6. Povodeň - MŽP 7. Epidemie – hromadné nákazy osob - MZd 8. Epifytie – hromadné nákazy polních kultur - MZe 9. Epizootie – hromadné nákazy zvířat - MZe 10. Narušení dodávek potravin velkého rozsahu – Ministerstvo zemědělství 11. Narušení funkčnosti významných systémů ……..elektronických komunikací – Český tel. úřad 12. Narušení bezpečnosti informací kritické informační .infrastruktury – Národní bezp. úřad 13. Zvláštní povodeň – Ministerstvo zemědělství Adobe Systems TYPOVÉ SITUACE V ČR – NEVOJENSKÉ SCENÁŘE 14. Únik nebezpečné chemické látky ze stacionárního ……..zařízení – Ministerstvo životního prostředí 15. Narušení dodávek pitné vody velkého rozsahu - ……Ministerstvo zemědělství 16. Narušení dodávek plynu velkého rozsahu - MPO 17. Narušení dodávek ropy a ropných produktů velkého ……..rozsahu – Správa státních hmotných rezerv 18. Radiační havárie – Státní úřad pro jadernou bezp. 19. Narušení dodávek elektrické energie velkého ……..rozsahu – Ministerstvo průmyslu a obchodu 20. Migrační vlny velkého rozsahu - MV 21. Narušení zákonnosti velkého rozsahu (včetně ……..terorismu) – Ministerstvo vnitra 22. Narušení finančního a devizového hospodářství …..státu velkého rozsahu – Ministerstvo financí Adobe Systems Další možné stavy v ČR (příklady) Stav ropné nouze (vyhlašuje vláda na návrh předsedy SSHR) Stav kybernetického nebezpečí (NÚKIB) Stav nouze v elektroenergetice Stav nouze v plynárenství Stav nouze v teplárenství Tři povodňové stupně (povodňové orgány) Čtyři stupně ohrožení terorismem (nula až tři) – vláda na návrh MV Poznámka: dle různé legislativy Adobe Systems 28 4. Specifika zdravotnictví Adobe Systems Specifika zdravotnictví ̶„typové plány“ ̶Traumatologické plány ̶Aktuální informace o krizovém řízení viz. stránku Ministerstva zdravotnictví https://www.mzcr.cz/category/agendy-ministerstva/krizove-rizeni/ -Rada pro zdravotní rizika -https://www.vlada.cz/cz/ppov/rada_vlady_pro_zdravotni_rizika/uvodni-text-rada-vlady-pro-zdravotni- rizika-183146/ - ̶ 29 Adobe Systems Medicína katastrof ̶interdisciplinární lékařský obor zahrnující i obory nemedicínské – komunikace, koordinace, logistika, řízení. ̶Problémy vznikají většinou právě v nemedicínských oblastech. 30 Adobe Systems Role zdravotnictví v krizovém řízení ̶Dříve vnímáno jako automatická služba, která má pro zvládání důsledků ohrožení druhořadý význam ̶Zlom: teroristické útoky (WTC, Madrid, Londýn) ̶Součást zajištění bezpečnosti obyvatel při mimořádných událostech (Fišer 2006) ̶Ministr zdravotnictví členem BRS (2002) 31 Adobe Systems Legislativní ukotvení povinnosti státu v ochraně zdraví ̶Listina základních práv a svobod (článek 31) ̶„Každý má právo na ochranu zdraví“ ̶Krizové zákony ̶definována povinnost státu při ochraně života a zdraví 32 Adobe Systems Zdravotnictví ̶Navzájem funkčně provázaný systém, který tvoří: ̶poskytovatelé léčebně preventivní péče ̶orgány a zařízení ochrany veřejného zdraví ̶správní úřady s působností ke zdravotnictví ̶občané, poskytovatelé první pomoci ̶Dvě linie ̶organizačně správní ̶poskytování zdravotnických služeb. 33 Adobe Systems ̶ 34 Zdroj: FIŠER, Václav. Krizové řízení v oblasti zdravotnictví, 2006 Adobe Systems Ministerstvo zdravotnictví a role v krizovém řízení ̶ ̶prostřednictvím tvorby a prosazování státní zdravotní politiky zajistit rámcové podmínky pro poskytování zdravotní péče při mimořádných událostech a za krizových stavů ̶Včetně zajištění vzdělávání pracovníků resortu v oblasti krizového řízení. 35 Adobe Systems Stav krizové připravenosti ve zdravotnictví ̶Cíl činností ministerstva je, založený na udržení kontinuity: ̶poskytování nezbytné zdravotní péče odborně způsobilými pracovníky ̶fungování systému veřejného zdravotního pojištění. 36 Adobe Systems Výkon státní správy v krizovém řízení ve zdravotnictví ̶tvorba státní zdravotní politiky (včetně „koncepce krizového řízení“ ̶příprava obecně závazných právních předpisů ̶řízení zdravotnických zařízení zřízených ve své působnosti ̶plánování a vytváření zdrojů (koncepce HOPKS) ̶ dozor a metodické usměrňování realizace zdravotní politiky 37 Adobe Systems Obce a kraje ̶Jsou nositeli odpovědnosti za krizovou připravenost zdravotnictví na svém správním území. ̶Kraje – zajištění činnosti IZS na úrovni kraje a dohled nad plněním úkolů jeho zdravotnických složek ̶Obce musí spolupracovat s kraji ̶ORP může nařídit obecně závaznou vyhláškou speciální ochranné dezinsekce a deratizace. 38 Adobe Systems 39 Orgány ochrany veřejného zdraví ̶vykonávají státní zdravotní dozor ̶krajské hygienické stanice a jejich územní pracoviště ̶V oblasti krizového řízení zejména: ̶prevence šíření a řešení výskytu nakažlivých nemocí ̶řízení zvládání epidemií Adobe Systems KHS mohou z epidemiologických důvodů nařídit: ̶lékařské prohlídky a potřebná laboratorní i jiná vyšetření nutná k předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění, ̶mimořádná opatření při epidemii a nebezpečí jejího vzniku včetně opatření před zavlečením infekčních onemocnění ze zahraničí ̶karanténní opatření včetně omezení svobodného pohybu osob ̶speciální ochranu dezinfekcí, dezinsekcí a deratizací ̶mimořádné očkování ̶poskytnutí vysílacího času v TV a rozhlase pro neodkladná oznámení opatření orgánu ochrany veřejného zdraví 40 Adobe Systems Činnost zdravotnických zařízení neodkladné péče ̶záchrana života zásahem posádky ZZS ̶převzetí postiženého nemocnicí nebo traumatickým centrem ̶citlivé místo řetězce ̶záchrana zdraví při neodkladné nemocniční péči a intenzivní léčení zdravotníchnpostižení lékaři specialisty ̶rehabilitace a sledování. 41 Adobe Systems Zdravotnické zařízení neodkladné péče ̶Organizace zdravotnické záchranné služby ̶síť lůžkových zdravotnických zařízení s takzvanými traumacentry vytvořená podle metodického opatření ̶V ČR stanovuje síť traumacenter v České republice a jejich spádová území MZ 42 Adobe Systems Obyvatelé ̶Povinnost poskytnout první pomoc: osoby starší 18 let, pokud tím neohrozí svoje zdraví či život. ̶Povinnost zabraňovat trestným činů o kterých se dozvíme ̶Příprava občanů poskytnout nebo zprostředkovat nezbytnou zdravotnickou pomoc je důležitým předpokladem úspěšného zvládání mimořádných situací ̶Zdravotní výchova občanů je proto nedílnou součástí činnosti všech zdravotnických zařízení a zdravotnických pracovníků ̶ 43 Adobe Systems JMK - jak zjistit stálá ohrožení? 44 l lPortál KRIZPORT lhttps://www.krizport.cz/ l [USEMAP] Adobe Systems [USEMAP] Adobe Systems 46 Děkuji za pozornost!