Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie Petr Svoboda, Stomatologická klinika FN USA a LF MU Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro dentální hygienistky obecná charakteristika virů • Poznatky, že takové živé jednotky musí existovat, byly dříve než jejich samotná detekce. • Viry jsou v jisté formě „propůjčeným životem“ na pomezí živých forem a chemikálií. • Viry označujeme jako subcelulární jednotky s některými znaky života. • Vždy se s nimi pojí infekciozita. • Sestávají z nukleové kyseliny (DNA – dvoj či jednovláknová –, nebo RNA) uzavřené do proteinového obalu a, v některých případech, do lipidové dvojvrstvy. • Hypotéza, že mohou být příčinou chorob, pochází z konce 19. století. • V roce 1935 tuto hypotézu potvrdit americký chemik Wendell Stanley krystalizací částic, které dnes známe jako virus tabákové mozaiky. Fig. 19-1 0.5 µm Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro dentální hygienistky obecná charakteristika virů • Proteinový obal chránící virový genom se nazývá kapsida (kapsid). • Kapsida je strukturována do proteinových podjednotek – kapsomer. • Řada virů má další lipidový obal s různými typy proteinů. • Tento obal představuje kombinaci původních molekul virionu a hostitelské buňky. • Viry jsou obligátně intracelulární parazité, tj. jejich reprodukce může probíhat jen uvnitř hostitelské buňky. • Po vstupu virové nk vstoupí do buňky počíná buňka produkovat virové proteiny • Virová nk a kapsomery spontánně agregují do podoby previronu. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro dentální hygienistky Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro dentální hygienistky lipidový obal s proteiny RNA kapsida glyko- proteiny 80–200 nm (rozměry) 50 nm virus chřipky Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro dentální hygienistky transkripce a tvorba proteinové kapsidy samoorganizace nových virionů 2 3 DNA kapsida 4 replikace hostitelská buňka virová DNA mRNA proteinová kapsida virová DNA vstup a dekapsulace 1 Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro dentální hygienistky Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro dentální hygienistky Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro dentální hygienistky Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro dentální hygienistky charakteristika koronavirů • Obalené RNA viry s helikální symetrií čeledi Coronaviridae. • 39 druhů. • Název odvozen od slova corona, lat. – v el. mikroskopu se povrchové proteiny jeví jako „koruna“. • Velikost cca 120 nm, tj. jsou větší než např. viry chřipky (cca 100 nm) a parvoviry (20 nm). • Obal – lipidová dvojvrstva s periferními a integrálními proteiny. • RNA je kryta proteinovým obalem (nukleokapsidem) s nevazebnou interakcí k RNA. • Genomová RNA je tvořena až 34 kb, což je u viru číslo nadprůměrné. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena penetrace a replikace • Počátek infekce začíná vstupem virové částice do organismu a následně do buněk. • Pravděpodobně se tak děje přes exopetidázu ACE2 (exprese v plicích, střevech, endotelu cév …). • Virion je endocytován nebo přímo fúzuje virový obal s buněčnou membránou. • Na ribozomech následně vzniká iniciační virový polyprotein. • Je syntetizována RNA-dependentní RNA polymeráza. • Kód virové RNA je transkribován (přepsán) do mRNA a následně na ribozomech hostitelské buňky je tato mRNA přeložena do sekvence aminokyselin, tj. jsou syntetizovány enzymy nezbytné pro vznik struktur nového virionu. • Virion se z buňky uvolňuje buď exocytózou, nebo při její apoptóze, případně pučením, při kterém získá část cytoplazmatické membrány hostitelské buňky. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena uvolnění virionu z hostitelské buňky - exocytóza Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena uvolnění virionu z hostitelské buňky - apoptóza Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena uvolnění virionu z hostitelské buňky - pučení Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena genetika Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena patogenita koronavirů • Typické patogeny zejména pro savce a ptáky. • Člověk, opice, skot, prasata, psi, kočky, ptáci. • Obdobný způsob přenosu (kapénky), přímý kontakt. • Zvířecí přenosné gastroenteritidy (TGEV) – tam mohou být ale i rotaviry, noroviry, adnoviry. • Epidemický průjem prasat (PED) – velmi rizikové pro selata. • Prasečí hemaglutinující encefalomyelitida (PHEV). • Felinní infekční peritonitida (FIPV) – „zabiják koček“, extrémně nebezpečná, téměř 100% smrtná. • Bovinní CoV, CoV u potkanů, virus infekční bronchitidy (IBV) – mírné až závažné koronavirové infekce. • SW1 – běluha severní – selhání dýchacího systému a ledvin. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena kaloni a netopýři jako rezervoár některých koronavirů • Kaloni – blízcí příbuzní s netopýry, rozpětí křídel až 1,7 m. • Vrápencovití – druh malých až středně velkých netopýrů. • Především býložravá strava. • Zejména kaloni jsou součástí jídelníčku v řadě zemí Asie jako maso „z divočiny“. • Rezervoár koronavirů s rizikem zoonóz, potvrzeno pro SARS-CoV a SARS-CoV-2. • SARS-CoV-2 měl zřejmě mezihostitele – luskouna ostrovního. • Luskounův „koronavirus“ měl 99% genetickou shodu s SARS-CoV-2. • Luskoun je v Číně chráněn, ale tajně loven pro využití v tradiční čínské medicíně. • Nelze na 100 % potvrdit roli luskounů jako konečného vektoru. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena porovnání koronavirů s viry chřipky • I když se jedná o RNA viry, jsou poměrně složitou strukturou, např. při porovnání s RNA viry chřipky. • Mají mimořádně dobrou schopnost se uchytit na některých sliznicích. • Přežívání mimo hostitelský organizmus závisí na typu materiálu a jeho poréznosti významněji, než je tomu u virů chřipky. • Přežívání na některých površích je až 72 hodin, např. u chřipky maximálně 48 hodin. • Závislost aktivity viru na teplotě je méně výrazná, než je tomu u viru chřipky (chřipka – ideál: 0–5°C a nízká (30%–40%) nebo vysoká (70%) relativní vlhkost. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena koronaviry u člověka • Značná variabilita v patogenitě a virulenci. • Některé způsobují jen lehké infekce HCD, tj. běžná nachlazení se sezonním výskytem. • Skupina SARS a MERS koronavirů zapříčiňuje i závažné pneumonie. • SARS – SARS-CoV, 2003 – syndrom akutního respiračního selhání – 774 úmrtí, (34 %). • MERS – MERS-CoV, 2012, 2015, 2018 – blízkovýchodní respirační syndrom – cca 500 úmrtí, (10 %). • COVID-19 – SARS-CoV-2, 2019 – Čína (WHO) k 21. 3. 2020 3267 úmrtí, (4 %), Tchaj-wan (CDC) 2 (1 %). Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 • Onemocnění způsobené betakoronavirem SARS-CoV-2. • 70% genetická shoda s SARS-CoV. • Nastala mutace genetickým shiftem se strukturální změnou v membráně – vir se dokáže uchytit na humánní epitel. • Možný přenos cestou netopýr – luskoun – člověk. • Dvě teorie: Virus zmutoval ještě před kontaktem s člověkem, nebo k mutaci došlo až po opakovaném kontaktu. • Dva podtypy virů – L 70 % (převaha v počátcích pandemie), S 30 % (v pozdější fázi). • Spike glykoproteiny mají specifickou vazebnou doménu pro membránové receptory somatických buněk • Vstup do buňky pomocí membránového S proteinu přes receptor pro ACE2 (někde obavy z vlivu podávání ACE inhibitorů při hypertenzi – např. perindopril – zpětnovazebný efekt – neprokázáno!). Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena SARS-CoV-2 SARS-CoV-2 zachycený transmisní elektronovou mikroskopií. Hroty (periferní glykoproteiny – S /spike/ proteiny) na vnějším okraji virionů daly koronavirům jméno. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – laboratorní diagnostika • Odběr vzorku z HCD: nasofaryngeálním nebo orofaryngeálním stěrem / možno i z DCD: sputum, endotracheální aspirát, bronchoalveolární laváž. • NAAT (Nucleic acid amplification test) – amplifikace polymerázovou řetězovou reakcí (PCR) s detekcí „namnožené“ virové RNA. Rychlé – není nutné čekat na tvorbu specifických protilátek. • Nutno ověřit konfirmačním testem. • Detekce protilátek třídy IgM a IgG – tzv. rapid test z kapilární krve. Nevýhoda: specifická protilátková odpověď se rozvíjí 7. až 10. den. Riziko negativního výsledku u infikované osoby. Nutná konfirmace pomocí NAAT. • Detekce a identifikace pomocí sekvenování – nejedná se o rutinní metodu pro průkaz SARS-CoV-2. • Seznam odběrových center https://koronavirus.mzcr.cz/seznam-odberovych-center/ Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 - symptomatologie • 2. až 14. den po expozici v dostatečně virionové náloži. • Pacient je pravděpodobně infekční 1 až 2 dny před projevem příznaků. • Cca 80 % případů, které se projeví, proběhne pod obrazem běžné virózy bez komplikací. • Jedním z prvních příznaků může, ale nemusí, být ztráta čichu a chuti. • Inaparentní průběh je odhadován až u 10x více osob, než osob dosud testovaných. Tito lidé jsou infekční! • U symptomatických téměř vždy: febrilní stav, ale nejsou vyloučeny ani subfebrilie, neproduktivní suchý kašel, dechové obtíže mírného stupně. Rýma není dominujícím znakem COVID-19. • U symptomatických často, ne vždy: myalgie, atralgie, bolest v krku, průjem, dysgeuzie, nauzea až vomitus • U některých pacientů vystupňování projevů (5 – 24 %): těžká dyspnoe, bolest či tlak na hrudi, silné vyčerpání, známky poklesu sycení tkání kyslíkem vč. akrální cyanózy • Častý dvou peakový průběh (1. – 3. den febrilie, kašel, poté zlepšení a opět zhoršení projevů). Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 - symptomatologie • Receptory pro ACE2 jsou významně zastoupeny mj. na membránách buněk dýchacích cest (jak dýchací cesty, tak plicním parenchym), cév, střeva, srdeční svaloviny a ledvin. • Snadná penetrace s následnou replikací virionů je rizikem především pro plíce, ale také ledviny a cévy. • Rizikem je těžká akutní infekční bronchitida, alveolární nebo intersticiální pneumonie. • Probíhající zánětlivá reakce může poškodit plicní tkáň – hojení je per secundam do obrazu plicní fibrózy. Záleží na procentu postižených plic. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – cytokinová „bouře“ • ARDS (acute respiratory distress syndrome) je nejčastější příčinou mortality. • Sekundární hemofagocytující lymfohistiocytóza je na druhém místě – de facto dramatické poškození tkání v důsledku extrémně vystupňované imunitní odpovědi na probíhající infekci. • Fulminantní, fatální hypercytokinémie s multiorgánovým selháním (do 5 % septických stavů). • Elevace zejména v IL-2 – klíčová role v aktivaci imunitního systému –, IL-7 – vývoj a proliferace B, T lymfocytů a NK buněk. • Hyperferitinémie. • Nepolevující pyrexie až hyperpyrexie. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – léčba • K 10. 10. 2020 není definitivně schváleno specifické léčivo proti Covid-19. • Léčba je symptomatická a experimentální. • Závislost na stavu pacienta a komorbiditách. • Vždy karanténa. • Škála: bez léčby – antipyretika + antitusika + expektorancia – předešlé + podpůrná infuzní terapie + ATB jako prevence superinfekce – předešlé + plicní ventilátor – předešlé + ECMO (mimotělní membránová oxygenace). • Dle stavu podpora dalších systémů (ledviny, cvs, …). • Experimentální léčba. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – experimentální léčba • Remdesevir – analog nukleotidů s inhibičním účinkem na RNA polymerázu. Primárně byl vyvinut proti některým virům hemoragických horeček (Ebola, Marburg). Dosud nejnadějnější. Vyvíjí se orální forma. Metabolismus: remdesivir i.v. do buněk – GS- 441524 monofosfát – GS-443902 trifosfát (nukleosid trifosfát) • Chlorochin a hydrochlorochin – již se nepoužívá (ten je v ČR registrován jako Plaquenil. Primárně je pro léčbu malárie (antiprotozoikum) a na některá autoimunitní onemocnění. Doporučen protokol s azitromycinem (makrolidové ATB azalidového typu). • Favipiravir – registrován v Japonsku na léčbu chřipky jako záložní k oseltamiviru (Tamiflu) s inhibičním účinkem na RNA polymerázu. Význam především na začátku infekce. Přečtěte si příběh látky GS-441524 https://www.theatlantic.com/science/archive/2020/05/remdesivir-cats/611341/ remdesivir – pro léčivo GS-441524 GS-443902: ukončení syntézy (terminace) opožděného RNA vlákna. purinová báze adenosin: základ furan + imidazol + pyrimidin Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – experimentální léčba • Tocilizumab – imunosupresivum. Biologická léčba především pro zvládnutí „cytokinové bouře“. • Dexametazon – imunosupresivum a antiflogistikum typu (glukokortikoid) – u covid-19 pneumonie Zdá se, že remdesivir nejúčinnější lék proti Covid-19, avšak limitující je jeho dosud omezené množství. Podání remdesiviru by bylo žádoucí na začátku onemocnění, ještě před rozvinutím těžkých respiračních příznaků, avšak limitující je jeho rychlá metabilizace v játrech po per os podání. To může změnit nová připravovaná forma. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – charakteristika z hlediska epidemiologie • Zoonóza zapříčiněná virem ze skupiny koronavirů (SARS-CoV-2) . • Vyvolává onemocnění patřící do skupiny „like flu diseases“. • Extrémně vysoká rychlost šíření díky specifické schopnosti snadno kolonizovat epitely dýchacího systému, nízké infekční dávce a imunitně naivní populaci. Je infekčnější než chřipka. • Smrtnost je cca 3 %, ale je významně závislá na charakteru zasažené populace a úrovni zdravotní péče. Je pravděpodobné, že nakonec bude blízká 1 %, či pod ním. • Riziko úmrtí na tuto chorobu u symptomatických pacientů je cca 1,4 %, přičemž mezikvartilové rozpětí IQR (75. až 25. percentil) je 0,9 – 2,1 %. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – infikovaní symptomatičtí a asymptomatičtí • Dva typy asymptomatických pacientů – a) je infikovaný, dosud je bez příznaků, ale později se příznaky projeví; – b) je infikovaný a po celou dobu infekce je bez klinických příznaků. • Pacient je celkově infekční v rozpětí 7 – 21 dnů (typicky 7 až 14). • Asymptomatický pacient je infekční 0 – 3 dny před klinickými příznaky. • Velkým rizikem je trvale asymptomatický pacient – infekce však skrytě (inaparetně) probíhá. Tyto osoby mohou být významnými zdroji infekce. • Asymptomatičnost nebo velmi lehký průběh může být dán, kromě konstitučních faktorů, nízkou iniciální dávkou. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – importovaná infekce • WHO opakovaně upozorňovala mj. Čínu na vysoké riziko vzniku virové zoonózy z trhů se zvířaty. Marně! • Přenos do Evropy turisty a dělníky. • Není zcela zřejmý “pacient nula“. Tj. je nejasný čas vzniku (podzim?, konec léta?). • Šíření kapénkami s viriony z velmi blízkého kontaktu (max. 2, ale spíše do 1,5 m bez roušky). • Významná cesta přenosu – z kontaminovaných rukou. • Není rozdílu v riziku možnosti nákazy dle věku. Rozdíly jsou v projevech. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – stabilita viru na površích • Poločas rozpadu v prostředí aerosolu je u SARS-CoV-2 při 95 % intervalu spolehlivosti 1,1 − 1,2 hodiny. Tj. za tento čas se sníží koncentrace viru o ½. • Na nerezové oceli a plastu byl SARS-CoV-2 detekován ještě po 72 hodinách. Poločas rozpadu je 5,6 − 6,8 hodin. • Na mědi nebyl SARS-CoV-2 detekován po 4 hodinách. • Na kartonu nebyl SARS-CoV-2 detekován po 24 hodinách. • Závěr: Na některých površích (ocel, plast) lze detekovat virus i po třech dnech. • Zdroj: van Doremalen N., Bushmaker T., Morris D. et al. Aerosol and surface stability of SARS-CoV-2 as compared with SARS-CoV-1. N Engl J Med 2020 Mar 17, doi: 10.1056/NEJMc2004973 [Epub ahead of print]. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – rizikové populace • Některá chronická onemocnění (asthma bronchiale, CHOPN, pokročilé dekompenzované srdečně-cévní choroby, imunodeficity – včetně léčby imunosupresivy –, dekompenzovaný diabetes, pokročilá onemocnění ledvin a jater, těžká obezita – BMI nad 40. • 65 let a více. • Osoby v komunitní ošetřovatelské a pečovatelské péči (doléčovací zařízení, LDN, domovy seniorů …). • Těhotné ženy ani malé děti nejsou řazeny do populace se zvýšeným rizikem. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – co sledovat • Pozitivní nález neznačí klinický nález. • Mezinárodní statistická srovnání jsou obtížná. • Extrémní rozdíly v odhadech smrtnosti (dominující zasažená populace, preventivní opatření, úroveň zdravotní péče a její dostupnost …) • Pro srovnání je důležité: struktura populace, čas nákazy, počet testů k počtu obyvatel… • Významná je procentuální změna počtu pozitivní testů vůči předchozímu dni, tj. jak nám přibývají pozitivně testovaní v čase. • Kumulativní incidence – jen nárůst počtu pozitivit v čase. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – testování jako základní nástroj • Je nezbytné vyhledávat infikované osoby v populaci. • Testování je základním nástrojem pro omezení šíření viru v populaci. • Přímé ovlivnění reprodukčního čísla r. • Celoplošný screening je ideální, ale nereálný, tj. tři zdroje pro testy: 1. suspektní případy, 2. kontakty pozitivně testovaných, 3. rizikové skupiny, vč. zdravotníků a dalších profesí • Primární cíl: omezit reprodukční cyklus viru vyloučením infikovaných osob ze zdravé populace. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – reprodukční číslo R • Je výsledkem vynásobení čtyř faktorů: 1. délky období, po které je pacient infekční (u koronaviru zhruba jeden až dva týdny), 2. příležitosti k šíření, což znamená množství lidí, s nimiž přijdeme do kontaktu a můžeme je infikovat, jaká je 3. pravděpodobnost přenosu během jednoho kontaktu, jaká je 4. citlivost k infekci. • Čím méně kontaktů s potenciálně nakaženými, tím menší riziko naší nákazy a nákazy od nás dalších osob. • R < 1, nákaza ustupuje. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – základní reprodukční číslo R0 • Zjednodušeně = kolik infikovaných osob může nakazit jedna infikovaná osoba bez specifických opatření. • Čím vyšší R0, tím obtížněji se epidemie dostává po kontrolu. • Pokud infekci tlumíme, již se nejedná o „biologické“ reprodukční číslo, ale o hodnotu Rt. (např. Austálie ji neuznává). Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – přehled R0 • R0 není ovlivněno vakcinací. • R0 můžeme označit i jako číslo charakterizující potenciál choroby šířit se bez specifických opatření. • Čím vyšší R0, tím méně zůstává v populaci osob, které po i epidemii budou dále vnímaví k infekci = protože je R0 vysoké, hodně lidí se nakazí a méně jich bude vnímavých v další vlně (1/R0). • Kolik lidí bude třeba vakcinovat? = 1 – 1/ R0 (př. R0 = 2 ; 1 – ½ = 0,5), tj. 50 % bude nezbytné vakcinovat. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – vztah R0 a Rt • Epidemie probíhá = stanovení R0 v okamžiku tlumení nákazy je zkreslené. Proto bývá velký rozptyl. • R0 se odhaduje 2 až 4. • Rt – efektivní reprodukční číslo. • Rt = R ovlivněné tlumením nákazy = k 6. 5. je v ČR 0,X. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – R0 pro vybraná infekční onemocnění choroba přenos R0 spalničky aerosol 12–18 plané neštovice aerosol 10–12 příušnice kapénky 10–12 dětská obrna fekálně–orální přenos 5–7 zarděnky kapénky 5–7 černý kašel kapénky 5.5 pravé neštovice kapénky 3.5–6 COVID-19 kapénky 1.4–5.7 HIV/AIDS tělesné tekutiny 2–5 SARS kapénky 2–5 nachlazení kapénky 2–3 choroba přenos R0 záškrt slina 1.7–4.3 chřipka A (ptačí pandemická 1918) kapénky 1.4–2.8 ebola (epidemie v roce 2014 tělesné tekutiny, kapénky 1.5–1.9 chřipka A prasečí chřipka 2009 kapénky 1.4–1.6 sezonní chřipka kapénky 0.9–2.1 MERS kapénky 0.3–0.8 nachlazení kapénky 2–3 záškrt slina 1.7–4.3 chřipka A (ptačí pandemická 1918) kapénky 1.4–2.8 Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – aerosol a kapénky • Oba způsoby jsou přenosy vzdušnou cestou. • Vstup horními dýchacími cestami. • Tekutiny s obsahem virový částic (sliny, nosní sekret, hlen) při mluvení, kašlání, kýchání. • Velké kapénky nad 100 μm – klesají k zemi, vysychají, tvoří kontaminovaný prach, přenos kontaktem (dotykem) i vdechnutím = nepřímý i přímý přenos. Vedlejší cesta přenosu Covid-19. • Malé kapénky do 100 μm – zůstávají ve vzduchu, přenos vdechnutím = přímý přenos. Dominuje u Covid-19 a chřipky. • Aerosoly než 5 μm – ve vzduchu ihned vysychají a dlouhodobě zůstávají ve vzduchu – při vdechnutí se dostávají do plic, aniž by protektivně působil řasinkový epitel. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – dosah jednotlivých infekčních částic Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – poznámky ke statistikám I • Pozitivní nález neznačí klinický nález. • Mezinárodní statistická srovnání jsou obtížná. • Extrémní rozdíly v odhadech smrtnosti (dominující zasažená populace, preventivní opatření, úroveň zdravotní péče a její dostupnost …) • Pro srovnání je důležité: struktura populace, čas nákazy, počet testů k počtu obyvatel. • Masivní testování je základní podmínkou, ale musíme jít také k jednotlivým populacím – např. senioři v pečovatelských domech. • Významná je procentuální změna počtu pozitivní testů vůči předchozímu dni, tj. jak nám přibývají/ubývají pozitivně testovaní v čase. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – poznámky ke statistikám II • Nová infekce. • Snadno přenosná. • Obtížné srovnání. • Není dosud specifická léčba. (Čeká se změna v řádu měsíců.) • Není preventivní vakcína. (Čeká se změna do 12 až 24 měsíců.) • Organizmus nemůže využít po kontaktu preformovaných protilátek ze specifické složky imunity. • Řada protichůdných informací. • Specifická opatření je možno zavádět až na základě poznání chování viru v populaci. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – princip předběžné opatrnosti • Pracujeme s nejhorší variantou vývoje. • Tomu odpovídají opatření. • Předběžná opatrnost má pouze zdravotní, nikoli ekonomická kritéria. • Omezení na škále 100 % – 0 %. • Počáteční preference plošných „hloupých“ opatření, před „chytrými“. • S časem dochází k zpřesňování scénářů. • Posun od plošných k strukturovaným opatření. • Nezbytnost kontinuální analýzy dat a úpravy podmínek. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – role médií • S podobnou situací se Evropě v poválečném období nesetkala. • Bez médií nelze provádět režimová opatření. • Strach je částečně také epidemiologický nástroj řízení. • Média informují a žijí z informací. • Novinář informuje, ale současně je informacemi ovlivňován. • Novinář není odborník. • Nemusí být schopen rozeznat kvalitu sdělení. • Nemusí být schopen rozeznat úroveň „odborníka“. • Informace získává z různých zdrojů a vyhodnocuje je. • Novinář je člověk. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – použití roušek a respirátorů dle WHO • Zdraví lidé pouze v případě, pokud pečují o osoby suspektní k nákaze koronavirem. • Všechny osoby, které kašlou nebo kýchají. • Rouška je jen část ochrany před koronavirem, součástí musí být důsledné mytí rukou a používání alkoholových dezinfekcí. • Rouška musí být používána správně, u jednorázové jen po dobu jejího účinku. Masky typu umývatelných „roušek“ musí být správně udržovány, včetně praní. • Pozor, než si roušku nasadíte, musíte mít dobře umyté ruce mýdlem, popřípadě ošetřené alkoholovou dezinfekcí. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – jak chrání jednotlivé typy roušek Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – použití masek a respirátorů dle MZČR k 27. 3. 2020 Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – použití masek a respirátorů dle MZČR k 27. 3. 2020 Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – použití masek a respirátorů dle MZČR k 27. 3. 2020 Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – třídy ochrany respirátorů Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – identifikace rizikového pacienta • Anamnéza po telefonu i osobní v ambulanci. • Rizikoví bezpříznakoví – o to více stoupá význam anamnézy. • Cílené otázky na zdravotní stav, zejména dráždivý kašel, zvýšená teplota, dušnost, únava, schvácenost, bolesti svalů a kloubů. • Klinické vyšetření na místě (hrdlo, sekrece z nosu). • Změření tělesné teploty – velmi významné a doporučené. • Při jakémkoli podezření výkon neprovádět. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – doporučení pro ZL as DH – I • Nelze vytvořit jednotný “scénář“ postupu. • Vždy závislost na konkrétní situaci. • Zásadou je odpovědný a informovaný pacient a zdravotník. • Odmítnutí ošetřit musí být podložené a zdůvodněné (písemně). • Zdravotník může odmítnout výkon, pokud jeho provedení vede k bezprostřednímu ohrožení jeho zdraví. • Život ohrožující infekce SARS-CoV-19 je důvodem k odmítnutí výkonu bez ochranných prostředků. • Vodítko, zda je zákrok akutní, nebo ne, je velmi subjektivní. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – doporučení pro ZL as DH – II • Indikace k provedení výkonu bez odborného dohledu znamená zvýšenou míru odpovědnost za posouzení aktuální způsobilosti pacienta k výkonu. • U zdravotníku platí tzv. křížová odpovědnost – ošetření infekčního pacienta představuje riziko nejen pro zdravotníka, ale i pro jeho další pacienty. • Zubní lékařství a dentální hygiena patří k oborům s výraznou finanční nákladností na individuální vybavení ordinací a současně vysokou závislostí na přímých platbách mimo ZP. Je zřejmé, že snaha udržet provoz má také ekonomickou stránku. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena COVID-19 – doporučení pro ZL as DH – III • Nikdo nemůže být nucen k provedení výkonu, pokud se cítí ohrožen na svém zdraví. • WHO označila stomatologickou péči, tj. včetně DH za vysoce rizikovou pro zdravotníky z hlediska nákazy Covid-19. • V zubním lékařství, včetně DH péče by měly být poskytovány jen neodkladné výkony. • Posouzení, co je neodkladný výkon, musí být provedeno případ od případu. • Prakticky při všech ZL a DH výkonech vznikají aerosoly. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena Mýty o onemocnění Covid-19 • Mýtus: Zima a mráz brání šíření koronaviru. Skutečnost: Studené počasí a sníh nemohou zlikvidovat koronavirus. • Mýtus: Teplo a vlhko brání šíření koronaviru. Skutečnost: Virus se šíří ve všech částech světa, bez ohledu na klima. • Mýtus: Horká koupel může být prevencí před nákazou koronavirem. Skutečnost: Teplota lidského těla je i po čas koupele mezi 36,5° C – 37° C. Naopak, vysoká teplota koupele může být nebezpečná. • Mýtus: Teplý vzduch z vysoušečů rukou zabijí koronavirus. Skutečnost: Nebyl prokázán jakýkoli pozitivní vliv vysoušečů na snížení kontaminace rukou koronavirem. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena Mýty o onemocnění Covid-19 • Mýtus: UV záření zabíjí koronavirus. Skutečnost: Je pravda, že především nejvíce krátkovlnné UVC záření (umělé z germicidních lamp) likviduje mikroby, včetně koronaviru, avšak toto záření je životu nebezpečné a způsobuje minimálně spálení kůže. Opalovací přípravky proti němu nechrání. UVA ani UVB nemá dostatečný účinek na koronavirus. • Mýtus: Měření tělesné teploty je důležité pro rozlišení infikovaných a neinfikovaných osob . Skutečnost: Zvýšená teplota nebo horečka je součástí projevů Covid-19, avšak tělesná teplota nemusí být u infekčních osob vůbec zvýšena. Nelze se spolehnout se jen na tělesnou teplotu. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena Mýty o onemocnění Covid-19 • Mýtus: Dezinfekcí svých oděvů a kůže mohu snížit množství viru ve svém organizmu. Skutečnost: Ne. Jamile vstoupí virus do organizmu, nemůže povrchová dezinfekce tuto skutečnost ovlivnit, ale důsledná karanténa a dezinfekce kůže, oděvů a povrchů v místech, kde se infikovaný nachází, je zásadním opatřením proti šíření koronaviru na další osoby. • Mýtus: Očkování proti infekčním respiračním onemocněním (např. chřipka, tuberkulóza nebo hemofilová infekce) chrání proti Covid-19. Skutečnost: Ne. Proti koronaviru způsobujícím onemocnění Covid-19 je nezbytný jiný typ vakcíny. Ta je nyní ve vývoji. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena Mýty o onemocnění Covid-19 • Mýtus: Některé potraviny a jejich složky chrání proti infekci koronavirem. Skutečnost: Neexistuje důkaz, že jednotlivé složky stravy mají jakýkoli vliv na riziko nákazy koronavirem. Je však zřejmé, že výživově chudá strava oslabuje imunitní systém. Proto by strava měla být pestrá, s dostatkem hodnotných bílkovin, vitaminů a minerálů. • Mýtus: Doplňky stravy působí preventivně proti nákaze koronavirem a pomáhají při jeho léčbě . Skutečnost: Ne. Doplňky stravy nemají žádný preventivní ani léčebný efekt. Smyslem jejich používání je upevnění zdraví, nikoli prevence nebo léčba konkrétních onemocnění. Koronavirus SARS-CoV-2 – biologie a epidemiologie pro studenty oboru dentální hygiena Mýty o onemocnění Covid-19 • Mýtus: U starších lidí proniká virus snadněji do organizmu. Skutečnost: Virus onemocnění Covid-19 vstupuje do organizmu kapénkami ve vzduchu nebo z přímého kontaktu bez vazby na věk infikovaného. Starší lidé a lidé s některými onemocněními (např. astma, jiné defekty imunity, cukrovka, srdečně-cévní choroby) mají zvýšené riziko závažnějšího průběhu onemocnění. • Mýtus: Léky na onemocnění Covid-19 existují, ale státy je před občany skrývají. Skutečnost: Státy žádné léky neskrývají. Léčivých látek, které mohou působit přímo na virus, je testováno několik, ale dosud nebyl registrován žádný specifický lék.