Didaktické zásady edukačního procesu Beharková Natália Ústav zdravotnických věd Didaktické zásady edukačního procesu − názornosti − spojení teorie s praxí − vědeckosti − přiměřenosti − aktuálnosti − zpětné vazby − uvědomělosti a aktivity − individuálního přístupu − soustavnosti − trvalosti − kulturního kontextu Zásada názornosti Propojení všech smyslů (zrakový, sluchový, čichový, chuťový, hmatový či pohybový) − volba vhodných metod (včetně didaktických pomůcek) a forem výuky − usnadní edukantovi proces učení …“Proto budiž zlatým pravidlem, aby všechno bylo předváděno všem smyslům, kolika možno, totiž věci viditelné zraku, slyšitelné sluchu … a může-li být něco vnímáno více smysly, budiž předváděno více smyslům“. Co slyším, to zapomenu. Co vidím, si pamatuji. Co si vyzkouším, tomu rozumím. Konfucius Zásada spojení teorie s praxí (aplikability) ̶ edukant již má určité vědomosti, dovednosti, zkušenosti, postoje (edukátor na základě posouzení zná jejich úroveň) Prohloubit Upevnit Odbourat nesprávné Uplatnění v praxi je vhodný motivační prvek Zásada vědeckosti ̶ respektovat nové poznatky, EBM/EBN/EBP – potřeba celoživotního vzdělávání ZP ̶ odborné poznatky sdělit srozumitelným způsobem pro laika Zásada přiměřenosti ✓ individuální přístup, holistické pojetí ✓ od jednoduššího ke složitějšímu, od známého k neznámému, z čeho má strach Zásada aktuálnosti Posouzení • sběr informací Identifikace edukačních potřeb Doplnění, korekce • vědomosti, dovednosti, zkušenosti, návyků, postoje v prospěch zdraví a jeho upevnění, zlepšení Q života Zásada zpětné vazby Edukátor získá: informace o postupu edukanta k stanovenému edukačnímu cíli, o kvalitě výuky a její výsledcích, detekuje: chyby (přirozená část procesu učení), vysvětlí, kde se chyba stala, dle potřeby znovu provede výklad nepochopeného učiva. Ověřit, zda edukant předkládaným informacím, argumentům rozumí, pamatuje si je a umí je uplatnit při praktických činnostech. Zásada uvědomělosti a aktivity ̶ požadavek, aby edukant cítil vlastní potřebu aktivně se zapojit do edukace ̶ vychází z teorií motivace ✓ motivace edukanta (vnitřní a vnější) ✓ prostor a příležitost být aktivním (samostatní úkol, diskuse, rozhovor…) ✓ participace v edukačním procesu ✓ zpětná vazba – kontrola výsledků své práce Zásada individuálního přístupu ̶ zdravotní stav (akutní/chronická nemoc, bolest, zdraví) ̶ psychický stav (emocionální stav, obava, strach, úzkost) ̶ individuální potřeby ̶ osobní zkušenosti ̶ osobnost ̶ zvláštnosti/specifika sociálního prostředí ̶ kulturní kontext (odlišnosti, specifik…) www.ceskatelevize.cz Zásada soustavnosti − uspořádání učiva do logických a na sebe navazujících celků − rozlišení – hlavních (podstatných částí) a vedlejších (doplňkových) východisek učiva; znalost a pochopení vztahu mezi nimi Na úvod – obeznámit s cílem a obsahem učiva V průběhu a na konci Ed. - prostor pro dotazování - ověřit, zda bylo učivo pochopené Závěrečné shrnutí nejpodstatnějšího Zásada trvalosti ̶ uchování v dlouhodobé paměti, vybavení si osvojených poznatků s odstupem času ̶ potřeba – motivace, aktivního přístupu, opakování a procvičování… http://www.spektrumzdravi.cz/w/spektrumzdravi/cache /fotolia_103844177_xs_400x.jpg https://static01.nyt.com/images/2017/12/04/sports/04xp- tattoo/merlin_130841822_c863bf7d-a40d-4561-ae4a-10d2d3ea5c35-master768.jpg Zásada emocionálnosti − nejsme stroje − edukátor a edukant = vzájemně se ovlivňují i v emocionální sféře Edukátor = nejen zdroj znalostí, ale také důvěrník a rádce http://www.eduxe.cz/resize/domain/prezen tace/files/lee/45018_3.png?w=640&h=480 příjemná atmosféra čas vhodné prostředí motivace edukanta osobnost edukátora proces edukce probíhá lépe Zásada kulturního kontextu ̶ kulturní kompetence ZP ̶ respekt specifických zvláštností kultur, etnik, náboženství, komunit, skupin, pohlaví, věku Literatura: ̶ JUŘENÍKOVÁ, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010 ISBN 978-80-247-2171-2 ̶ MAGERČIAKOVÁ, M. Edukácia v ošetrovateľstve 1. 1. vyd. Ružomberok: Fakulta Zdravotnictva Katolickém univerzity, 2007. 105 s. ISBN 978-80-8084-221-5 ̶ MAGUROVÁ, Dagmar a Ľudmila MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2009. 155 s. ISBN 9788080633264 ̶ NEMCOVÁ, Jana a Edita HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2010 ISBN 978-80- 8063-321-9 ̶ PETLÁK, E., Všeobecná didaktika, Bratislava: Iris, 2004, s. 270 ISBN 8089018645 ̶ PRŮCHA Jan Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s. 936, ISBN 978-80-7367-546-2 ̶ PRŮCHA, J. Moderní pedagogika, 5. aktualiz. a doplněné vydání, Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0456-5