Tobinův inventář copingových strategií (Coping Strategy Inventory - CSI; Tobin, Holroyd, Reynolds, 1984) Při tvorbě inventáře autoři vycházeli ze známých teoretických modelů Lazaruse a Folkmanové WCI s využitím položek již existující škály. Dotazník je koncipován jako hierarchický, na nejvyšší, terciální úrovni s faktory § příklonu (engagement) a § odklonu (disengagement) Na sekundární úrovni se tyto faktory dělí na čtyři : § příklon zaměřený na problém, § příklon zaměřený na emoce, § odklon zaměřený na problém a § odklon zaměřený na emoce. Na primární úrovni je sledováno osm faktorů: 1. řešení problému a 2. kognitivní restrukturace (příklonové strategie zaměřené na problém), 2. vyjádření emocí a 4. vyhledávání sociální podpory (příklonové strategie zaměřené na emoce), 5. vyhýbání se problému a 6. fantazijní únik (odklonové strategie zaměřené na problém), a 7. sebeobviňování a 8. sociální izolace (odklonové strategie zaměřené na emoce). Respondent je v začátku požádán, aby si vybavil stresující událost a svůj postup při jejím řešení pak zhodnotil pomocí inventáře. Každá ze strategií je zjišťována 9 položkami a respondenti v nich vyjadřují míru souhlasu či nesouhlasu s tvrzením na škále od 1 do 5, minimální hodnota je tedy 9, maximální 45. Pro ty z vás, kteří si na přednášce (6.dubna.) vyzkoušeli odpovědět (na škále 1 až 5) na jednotlivé položky Tobinova inventáře, následuje klíč k vyhodnocení: Na řádku, příslušejícím ke konkrétní copingové strategii, najdete čísla položek, jimiž je tato strategie "sycena"; výsledné skóre je pak prostý součet těch čísel, které jste k položkám přiřadili; (např.: chcete zjistit skóre v tendenci k sociální izolaci, pak sečtete všechna ta čísla (z intervalu 1 až 5), která jste přiřadili k položkám: 6, 17, 28, 44, 55, 59, 41, 64 a 67) Vyhodnocením Tobinova inventáře můžete získat jednak srovnání úrovně vlastních copingových strategií, dále pro vás může být zajímavé i srovnání s kamarády, spolužáky... , dále je zajímavé zopakovat si administraci s jinou výchozí zátěžovou situací apod.; na výsledek lze pohlížet pouze relativně (porovnáváním, srovnáním atp.), nikoli absolutně, tzn. nelze stanovit, jaká míra konkrétní strategie je "nízká" či "vysoká", "dobrá" či "špatná". +-------------------------------------------------------------------------------------------+ | Řešení problému | 10 | 23 | 35 | 37 | 39 | 42 | 53 | 60 | 61 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |------------------------+-------+-------+-------+-------+------+------+------+------+------| |Kognitivní restrukturace| 15 | 27 | 36 | 45 | 57 | 58 | 65 | 71 | 72 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |------------------------+-------+-------+-------+-------+------+------+------+------+------| | Vyjádření emocí | 5 | 20 | 26 | 33 | 38 | 40 | 51 | 66 | 68 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |------------------------+-------+-------+-------+-------+------+------+------+------+------| | Sociální podpora | 4 | 11 | 12 | 16 | 21 | 25 | 32 | 34 | 62 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |------------------------+-------+-------+-------+-------+------+------+------+------+------| | Vyhýbání se problému | 7 | 13 | 14 | 18 | 29 | 30 | 54 | 70 | 9 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |------------------------+-------+-------+-------+-------+------+------+------+------+------| | Fantazijní únik | 1 | 2 | 3 | 8 | 22 | 31 | 43 | 49 | 50 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |------------------------+-------+-------+-------+-------+------+------+------+------+------| | Sebeobviňování | 19 | 24 | 46 | 47 | 48 | 52 | 56 | 63 | 69 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |------------------------+-------+-------+-------+-------+------+------+------+------+------| | Sociální izolace | 6 | 17 | 28 | 44 | 55 | 59 | 41 | 64 | 67 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | +-------------------------------------------------------------------------------------------+