6. Dítě jako subjekt vzdělávání Potřeby jako východisko pro plánování: • Potřeba určitého množství, kvality a proměnlivosti podnětů. • Potřeba určité stálosti, řádu a smyslu v podnětech. • Potřeba prvotních citových a sociálních vztahů. • Potřeba identity, společenského uplatnění a společenské hodnoty. • Potřeba otevřené budoucnosti neboli životní perspektivy. Matějček, Langmeier Maslowovův model hierarchie lidských potřeb: 6. Dítě jako subjekt vzdělávání ROZVOJOVÉ CÍLE Kompetence * kompetence k učení * kompetence k řešení problémů * kompetence komunikativní * kompetence sociální a personální * kompetence činnostní a občanské 6. Dítě jako subjekt vzdělávání Vzdělávací oblasti – Dítě a jeho tělo – Dítě a jeho psychika * Jazyk a řeč * Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost a fantazie * Sebepojetí, city, vůle – Dítě a ten druhý – Dítě a společnost – Dítě a svět 6. Dítě jako subjekt vzdělávání INDIVIDUALIZACE * rozumět vývoji dítěte (znát jeho věkové i individuální zvláštnosti) * pozorovat dítě při všech činnostech * pečlivě plánovat individuální a skupinové činnosti * prokazovat dětem úctu a vážit si jejich nápadů a začleňovat je do přípravy a realizace činností v M� * povzbuzovat děti k samostatnému řešení problémů * poskytovat dětem vhodnou míru podpory (zejména nepřímé podpory – prostřednictvím připraveného prostředí a vhodných aktivit) * klást dětem otázky, které je vedou k samostatnému myšlení a nalézání odpovědí * vyjadřovat respekt a úctu každému dítěti * spolupracovat s rodiči dítěte * vycházet vstříc zájmům a potřebám každého dítěte * umožnit dítěti vlastní volbu Krejčová, 2002 6. Dítě jako subjekt vzdělávání TYPY INTELIGENCÍ * verbální * logicko-matematická * prostorová * hudební * tělesně-kinestetická * interpersonální * intrapersonální LITERATURA BRIERLEY, J. 7 prvních let života rozhoduje. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-109-6 BRUCEOVÁ, T. Předškolní výchova. Praha: Portál, 1996. BURDÍKOVÁ, L., KREJČOVÁ, V. Jedna z cest, jak si vytvořit nové kurikulum pro svoji mateřskou školu (2. část). In Vedení mateřské školy, koncepce rozvoje školy a její realizace. Praha: RAABE, 2002,s.18-22. GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-279-3 HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1 KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Vzpoura deprivantů. Praha : Makropulos, 1997. KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. ISBN 8-901873 MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-853-8 PREKOPOVÁ, J. Malý tyran. Praha : Portál, 1993. PŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky, 1.díl. 4. vydání. Praha: SPN, 1964. SMOLÍKOVÁ, K. a kol. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP. Praha : VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6