Obecná didaktika- program seminářů Referáty studentů k vybraným tématům obecné didaktiky: 1. Základní didaktické pojmy(výchova, vzdělávání, vzdělání a druhy vzdělání, učení, vyučování, typy vyučování). 2. Fáze výuky (motivace, expozice, fixace, diagnóza, aplikace). 3. Dokumenty, vztahující se k vyučování na střední škole [Národní program rozvoje vzdělávání(Bílá kniha), Rámcové vzdělávací programy pro SOŠ, SOU, školní vzdělávací programy). 4. Výukové cíle a jejich taxonomie (požadavky na výukové cíle, taxonomie kognitivních cílů, taxonomie, afektivních cílů, taxonomie psychomotorických cílů, vymezování cílů). 5. Učební úlohy ve výuce (definice a role učebních úloh ve výuce, taxonomie učebních úloh podle D. Tollingerové). 6. Aktivita, samostatnost a tvořivost žáků ve výuce (charakteristika, stupně, typy, metody rozvoje samostatnosti a tvořivosti žáků). 7. Výukové metody (klasifikace metod výuky, metody slovní, názorné, metody praktické). 8. Aktivizující metody výuky (diskusní metody, problémová metoda, metody inscenační a situační, didaktické hry, brainstorming, didaktické hry). 9. Komplexní metody výuky (skupinová a kooperativní výuka, projektové vyučování, kritické myšlení, otevřené učení, učení v životních situacích, výuka podporovaná počítačem). 10. Materiální didaktické prostředky (klasifikace materiálních didaktických prostředků, doporučení pro práci s nimi). 11. Organizační formy výuky (klasifikace organizačních forem, struktura vyučovací hodiny, typy vyučovacích hodin). 12. Hodnocení a klasifikace žáků (účel hodnocení, principy hodnocení, diagnostické metody používané při hodnocení, zkoušky ústní, písemné a praktické, didaktické testy.). 13. Projektování výuky (kroky při plánování výuky, příprava na vyučování). Způsob ukončení: zápočet Požadavky k zápočtu: -Účast na seminářích (tolerovány jsou dvě neomluvené neúčasti). - Vypracování a přednesení referátu na téma, zadané vyučujícím. Literatura: Kalhous, Z.; Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. KOTRBA, T., LACINA, L. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1. LOKŠOVÁ, I. LOKŠA J. Tvořivé vyučování. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0374-2. Maňák, J. Nárys didaktiky. Brno : MU, 1990. ISBN 80-210-0210-7. Maňák, J.; Svobodová, J.; Šťáva, J. aj. Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997. SBN 80-210-1549-7. Maňák, J, Šimoník, O., Švec, V. aj. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: MU, 1998. ISBN 80-210-1308-7. MAŇÁK, J. Rozvoj aktivity, samostatnosti, a tvořivosti žáků. Brno: MU,1998. ISBN 80-210-1880-1. Maňák, J. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-002-6. MAŇÁK, J. ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. Skalková, J. Obecná didaktika. Praha : Institut sociálních vztahů, 1999. ISBN 80-85866-33-1. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika.Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. ŠVEC,V., FILOVÁ,H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno:MU, 1996. ISBN 80-210-2698-7. ŠIMONÍK, O. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD Brno, spol. s.r.o., 2005. ISBN 80-86633-33-0.