Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice Epistemologická východiska vyučování Přednáška 1 / únor 2OO9 H. Filová, kat. pedagogiky PdF MU O čem je třeba uvažovat: —Jak si vlastně stojí dítě v naší (západní) kultuře —Jakými změnami v poslední době prošlo „pojetí dítěte“ —Jaké to mělo dopady na školní vzdělávání dětí —Jaký je dnes oficiální obraz „dítěte školou povinného“ —Co z toho pro nás vyplývá jako pro budoucí učitele (1. st. ZŠ) Pozice dítěte ve společnosti: všeobecné znepokojení (Helus 2OO4, s. 63) – důvody: —Přílišná medializovanost života dítěte (počítače, Tv, informace, nekontrolované zkušenosti, quasi-realita,…) – narušení pozornosti, citlivosti na zážitky, redukce řeči, agresivita a ztráta sebekontroly v chování, karikovaná představa dětství (dětství má mít svou vážnost, hloubku a důstojnost) —Konzumní dětství – spotřebitelský životní styl, reklama —Jedináčkovství —„opečovávání „ X zanedbávání —Scholarizace dětství – škola = určující součást života dítěte —Emociální přetíženost —Agresivita (brutalita) x viktimizace (dítě v pozici oběti) Objevování dítěte: každé dítě je cenná osobnost v každé fázi svého vývoje —Osobnostní pojetí dítěte – 3 charakteristiky (Helus 2004, s. 91): —1.Odkázanost – uspokojování potřeb dítěte (Maslow) – dospívání = vymaňování se z odkázanosti —2. Směřování — – k dospělosti — – k sebepojetí a autentičnosti — – k nezávislosti —3. Potenciality růstu a rozvoje (vnitřní možnosti) — Osobnostní zřetele v přístupu k dítěti: —Zřetel k celistvosti osobnosti —Zřetel k zaměřenosti osobnosti —Zřetel k mezilidským vztahům —Zřetel k pohlaví (gender) —Zřetel k identitě —Zřetel k autoregulaci — — Humanistická psychologie a pohled na dítě v situaci výchovy a vzdělání —Výchova jako pomoc jedinci při jeho rozvoji a růstu —Výchova a vzdělávání jako realizace vnitřních potencí —Dětské potřeby (Maslow) – pyramida —Nároky na učitele: —Pedagogické kompetence: vše ku prospěchu dítěte —(překonat rutinní prakticismus) a význam pedagogické reflexe a sebereflexe —Pedagogické ctnosti (4) – Křivohlavý : -pedagogická láska -ped. moudrost -ped.. odvaha -ped. důvěryhodnost Vychovávat = věřit v možnost zlepšení (Feuerstein in Laniado, 2004, s. 27) —5 postojů dobrého vychovatele: —Lidské bytosti se mohou měnit —Měnit se může i osoba, kterou vychovávám —Mohu změnit osobu, kterou vychovávám —Já sám/sama se mohu (a musím) měnit —Společnost může (a musí) být měněna jednotlivci, z nichž se skládá Literatura: —HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004. —LANIADO, N. Jak odmalička rozvíjet inteligenci dětí. Praha : Portál, 2004.