Příprava na výuku českého jazyka na ZŠ praktické Školní rok: 2011/2012 Ročník: 2. ZŠ praktické Předmět: Český jazyk Počet dětí: 11 Téma: Nauč mě číst a psát Vzdělávací cíl: Osvojení a rozvíjení správné techniky čtení a psaní. Vytváření čtenářských dovedností a čtení s porozuměním. Výchovný cíl: Rozvíjení pozitivního vztahu k mateřskému jazyku Vyučovací metody: Motivační rozhovor, dialog, diskuse, aplikační, instruktáž, pozorování, praktická práce, práce s textem, hodnocení, didaktická hra. Didaktické pomůcky: Kartičky s písmenky, tabulky s fixem, učebnice Učíme se číst, písanka, cvičný sešit Fáze hodiny: 1. Opakování: Výuku zahájíme písničkou. Opakování písmenek - čtení písmenek na tabuli, ,,Poznej po hmatu“ hledání písmenek (vyřezaných z pěnového materiálu) po koberci - hra ,,Agenti“ – děti hledají písmenka, která jsou schována různě po třídě a pak z nich skládají slova - hra ,,Šibenice” – děti hádají písmenka a vyučující, řekne, zda tam patří nebo ne a doplní je do slova, např. A- - - - - -A (AKTOVKA) 5 - procvičování syntézy – hláskujeme slova co je to P-E-S a děti řeknou PES, delší slova diktujeme po písmenkách a dítě si zapisují na tabulku nebo na klávesnici M-O-T-Ý-L a pak, řeknou co je to za slovo. - protahovací cviky 2. Motivace: Motivace na čtení z učebnice. 3. Čtení neznámého textu Těžší slova z textu napsat na tabuli, čtení z učebnice. Každé dítě přečte jednu větu. 4. Psaní - procvičení ruky, psaní písmenek ve vzduchu, psaní v písance nebo ve cvičném sešitu 5. Diferenciační cvičení pro rozvoj zrakového a sluchového vnímání - hra na ,,Obchod” – na magnetické tabuli jsou kartičky se slovy a dítě má za úkol jít koupit např. chleba - třídit kartičky ,,Lidé x zvířata”- na tabuli nakreslíme domeček a vedle ohradu pro zvířata, na stole máme kartičky s názvy zvířat a jmen lidí (z písmenek, která děti znají), každé dítě si vezme kartičku, přečte ji a správně přiřadí. 6. Hodnocení žáků 7. Zadání domácího úkolu Dopsat poslední řádek v písance a vybarvit obrázek.