Didaktika odborných předmětů- otázky 1. Vysvětlete jaký je vztah mezi obecnou didaktikou a oborovou didaktikou (didaktikou odborných předmětů) a speciální didaktikou (metodikou). 2. Objasněte, jaký je rozdíl mezi vědeckým a didaktických systémem. 3. Vyjmenujte činitele vyučovacího procesu a stručně je charakterizujte. 4. Vysvětlete pojmy: vědomosti, dovednosti, návyky, postoje, schopnosti, zájmy. 5. Uveďte příklad intelektové a psychomotorické dovednosti z Vašeho oboru. 6. Definujte výukový cíl a uveďte příklad správného konkrétního cíle vyučovací jednotky odborného předmětu (vzdělávacího i výchovného). 7. Popište hierarchii cílů ve středním odborném vzdělávání a uveďte, kde jsou jednotlivé cíle uvedeny. 8. Objasněte, co by měla obsahovat formulace konkrétního výukového cíle. 9. Uveďte příklad formulace cíle učebního oboru (vašeho oboru) ve zkrácené podobě. 10. Definujte, co jsou didaktické zásady. 11. Uveďte, které didaktické zásady mají ve výuce odborných předmětů největší uplatnění. 12. Definujte zásady přiměřenosti, soustavnosti a názornosti ve výuce odborných předmětů. 13. Definujte zásady spojení teorie s praxí a spojení školy se životem ve výuce odborných předmětů. 14. Vysvětlete, jaký je vztah mezi didaktickými zásadami a výukovými metodami. 15. Definujte pojem „výukové metody“ a vyjmenujte metody, které mají uplatnění ve výuce odborných předmětů. 16. Vyjmenujte kritéria volby výukových metod. 17. Definujte metodu výkladu. 18. Vysvětlete, jaký je rozdíl mezi vysvětlováním a vyprávěním ve výuce odborných předmětů. 19. Definujte aktivizující výukové metody a vyjmenujte je. 20. Vysvětlete podstatu metody řešení problémových úkolů a uveďte příklad z výuky vašeho odborného předmětu. 21. Vysvětlete podstatu didaktických her a uveďte příklad využití ve výuce vašeho odborného předmětu. 22. Vysvětlete podstatu diskusní metody a uveďte příklad využití ve výuce vašeho odborného předmětu. 23. Vysvětlete podstatu situačních metod výuky a uveďte příklad možného využití ve výuce vašeho odborného předmětu. 24. Vysvětlete podstatu inscenačních metod výuky a uveďte příklad možného využití ve výuce vašeho odborného předmětu. 25. Popište, co je podstatou názorně demonstračních metod. 26. Vysvětlete podstatu instruktáže a uveďte příklad využití ve výuce vašeho odborného předmětu. 27. Vysvětlete pojem učební úlohy a uveďte jejich možné členění. 28. Popište, co je taxonomie učebních úloh a charakterizujte jednotlivé skupiny taxonomie úloh podle D. Tollingerové. 29. Vysvětlete jaký je rozdíl, mezi samostatnou a tvůrčí činností žáka v odborných předmětech. 30. Uveďte etapy při řešení úloh v odborných předmětech. 31. Vysvětlete podstatu projektové výuky a uveďte příklad využití ve vašem oboru. 32. Uveďte postup při využití projektové výuky v odborných předmětech a přínos projektové výuky k osobnosti žáka. 33. Popište brainstorming a uveďte vhodný příklad jeho využití ve výuce vašeho odborného předmětu. 34. Vysvětlete podstatu skupinové a kooperativní výuky a uveďte příklad využití ve výuce vašeho odborného předmětu. 35. Popište fáze skupinové a kooperativní výuky. 36. Jakou funkci má prověřování a hodnocení žáků v odborných předmětech. 37. Vyjmenujte metody prověřování žáků v odborných předmětech a uveďte konkrétní příklady použití jednotlivých metod ve výuce vašeho předmětu. 38. Popište, jaké rozlišujeme typy vyučovacích hodin podle didaktické funkce. 39. Charakterizujte specializovaný typ hodiny ve výuce odborných předmětů. 40. Popište, jaké typy vyučovacích hodin z hlediska zaměření rozlišujeme. 41. Definujte praktické vyučování. 42. Charakterizujte exkurzi a uveďte příklad jejího využití ve výuce vašeho předmětu. 43. Definujte pojem učební pomůcky a uveďte ty pomůcky, které mají využití ve výuce vašeho odborného předmětu. 44. Charakterizujte specializované učebny vašeho odborného zaměření. 45. Popište zásady práce s učebními pomůckami. 46. Popište údržbu pomůcek a didaktické techniky. 47. Charakterizujte učební plány a učební osnovy RVP. 48. Popište činnosti, které je třeba zvládnout z hlediska dlouhodobého plánování výuky odborných předmětů.¨ 49. Charakterizujte podrobnou a rámcovou přípravu učitele na výuku odborných předmětů. 50. Navrhněte vhodnou strukturu rámcové písemné přípravy na výuku vašeho odborného předmětu. 51. Uveďte příklad využití mezipředmětových vztahů ve výuce vašeho odborného předmětu. 52. Vysvětlete, jaké jsou požadavky na vzdělání učitele odborných předmětů. 53. Charakterizujte význam hospitace ve výuce odborných předmětů. 54. Vysvětlete, na jaké aspekty může být zaměřena hospitace ve výuce odborných předmětů.