Přílohy Příloha 1: Ukázka učebního plánu Příloha 2: Ukázka učebních osnov odborného technického předmětu Příloha 3: Ukázka písemné přípravy na hodinu 1 Příloha 4: Ukázka písemné přípravy na hodinu 2 Příloha 5: Ukázka výukové prezentace Příloha 6: Ukázka didaktického testu Příloha č. 1: Ukázka učebního plánu v odborném technickém vzdělávání „UČEBNÍ PLÁN Název školního vzdělávacího programu : 2368-H/001 Automechanik Kód a název oboru vzdělání : 2368-H/001 Automechanik Stupeň poskytovaného vzdělání : střední vzdělání s výučním listem Délka a forma studia : 3 roky, denní studium Platnost ŠVP : od 1. září 2006, počínaje 1. ročníkem Předmět/modul Počet týdenních vyučovacích hodin 1. ročník 2. ročník 3. ročník Celkem Český jazyk 1 1 1 3 Cizí jazyk 2 2 2 6 Občanská nauka 1 1 1 3 Fyzika 1 1 1 3 Chemie 1 - - 1 Základy biologie a ekologie 1 - - 1 Matematika 2 1,5 1,5 5 Literární a estetická výchova 1 1 1 3 Tělesná výchova 1 1 1 3 Informační technologie 1 1 1 3 Základy ekonomiky - 1 1 2 CELKEM VŠEOBECNÉ 12 10,5 10,5 33 Řízení motorových vozidel - 1 1 2 Odborná teorie 5 5 5 15 Odborný výcvik 15 16 16 47 CELKEM ODBORNÉ 20 22 22 64 CELKEM 32 32,5 32,5 97 TEORIE CELKEM 17 16,5 16,5 50 Poznámky k učebnímu plánu: 1. Teoretická i praktická výuka v předmětu řízení motorových vozidel probíhá ve 2. pololetí 2. ročníku a 1. pololetí 3. ročníku. Praktická část výuky předmětu řízení motorových vozidel je organizována individuálně v rozsahu jedné týdenní vyučovací hodiny v odborném výcviku. 2. V průběhu II. a III. ročníku vykonávají skupiny žáků pod vedením UOV odborný výcvik ve firmách se zaměřením na opravy motorových vozidel v rozsahu minimálně 80 hodin. V závěru III. ročníku absolvují žáci samostatně odbornou praxi v rozsahu 120 hodin na provozních pracovištích, kde získají základní návyky na reálné pracovní prostředí, zopakují si a prohloubí vědomosti a dovednosti v celém rozsahu odborné výuky a v neposlední řadě získají možnost zaměstnání po ukončení studia. 3. Ve výuce cizího jazyka pokračuje žák ve výuce jazyka, kterému se učil na základní škole (při výuce dvou jazyků na ZŠ si volí jeden z nich). 4. Případné zařazení dalšího jazyka bude v minimální dotaci tří vyučovacích hodin za studium. Učební plán vzdělávacích modulů Modul 1. ročník 2. ročník 3. ročník Celkem teorie praxe teorie praxe teorie praxe 1. Technická dokumentace 30 90 120 2. Technické materiály a jejich zpracování 30 90 120 3. Rozebíratelné spoje 30 90 120 4. Nerozebíratelné spoje 30 90 120 5. Základy opravárenství 30 90 120 6. Základy elektrotechniky motorových vozidel 30 90 120 7. Elektrotechnika motorových vozidel 42 126 168 8. Podvozky 42 126 168 9. Brzdy a technická kontrola 42 126 168 10. Převody 42 126 168 11. Motory 40 120 160 12. Řízení motoru 40 120 160 13. Příslušenství motoru a vozidla 40 120 160 14. Běžné opravy 40 120 160 Celkem 180 540 168 504 160 480 2032 Přehled využití týdnů v období září – červen školního roku Činnost 1. ročník 2. ročník 3. ročník Vyučování podle rozpisu učiva 36 33,5 32 Sportovní výcvikový kurz 2 - - Závěrečná zkouška - - 2 Projektový týden - - - Časová rezerva (opakování učiva, exkurze, výchovně-vzdělávací akce) 2 6,5 6 Celkem týdnů 40 40 40 Příloha č. 2: Ukázka učebních osnov ŠVP odborného technického předmětu Střední škola technická a obchodní, Dačice, Strojírenská 304 Učební osnova předmětu TECHNOLOGIE MONTÁŽÍ A OPRAV Školní vzdělávací program: Zámečník Rámcový vzdělávací program: 23 – 51 – H/01 Strojní mechanik Celkový počet týdenních vyučovacích hodin za vzdělávání: 8 hodin Délka a forma vzdělávání: 3 roky, denní Stupeň poskytovaného vzdělání: střední vzdělání s výučním listem Datum platnosti: od 1. 9. 2009 Obecné cíle předmětu Cílem je poskytnout základní informace o zásadách a procesech montáží a oprav jednoduchých i složitějších montážních celků, jejich údržbě a opravách. Charakteristika učiva Žák prostřednictvím výuky chápe základní technické a technologické pojmy používané při montážích a opravách, naučí se orientaci v základní technické literatuře. Vyučující zprostředkuje vhodné použití montážních přípravků, montážního nářadí a dodržování BOZP. Žák si osvojuje základy organizace montážního pracoviště. Strategie výuky - individuální - hromadná výuka - skupinová výuka - techniky samostatného učení a práce - problémové učení - praktické práce žáků - pozorování a objevování - projektové vyučování Hodnocení výsledků žáků Hodnocení probíhají v rovině motivační, informativní a výchovné. - individuální zkušení - didaktické testy - písemné ověřování Klasifikace žáků vychází z pravidel hodnocení žáků - školní řád. Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí a k aplikaci průřezových témat Předmět technologie montáží a oprav přispívá k rozvoji těchto klíčových kompetencí: a) Komunikativní kompetence – naučí žáka vyjadřovat se srozumitelně a souvisle v technických výrazech, prezentovat a obhajovat své stanovisko a názory na konkrétní technický problém, vyslechnout názory druhých a vhodně na ně reagovat, naučí žáka vhodně a přiměřeně komunikovat v běžných profesních situacích. b) Personální kompetence – přispěje k tomu, že žák je schopen kriticky hodnotit své osobní dispozice, uvědomovat si své vlastní přednosti i nedostatky, dokáže pracovat v kolektivu a využívat ke svému učení znalostí a zkušeností jiných lidí, kriticky hodnotit výsledky své práce. c) Sociální kompetence – naučí žáka pracovat samostatně i v týmu, přijímat a plnit zadané úkoly. Přispějí k osvojení návyků vedoucích k racionálnímu řešení problémů při výkonu povolání. V předmětu technologie montáží a oprav se realizuje část průřezového tématu: Člověk a životní prostředí. Naučí žáka chovat se hospodárně k používaným materiálům a dbát na dodržování technologických zásad při používání pomocných provozních materiálů a minimalizovat tak možná ekologická rizika vzniklá při neuváženém nahrazování opravitelných součástí strojů a zařízení součástmi novými. Naučí žáka úctě k nerostným surovinám, přispěje k upevnění zásad třídění odpadu v zaměstnání i soukromém životě. 1. ROČNÍK 1 hodina týdně, celkem 33 hodin Výsledky vzdělávání a kompetence Učivo Počet hodin Žák: - řídí se bezpečnostními předpisy pro jednotlivé činnosti, pracovní úkony a práci spojenou se strojním zařízením a zpracováním plastů 1. Bezpečnost práce Zásady bezpečnosti práce. ……. 1 - používá odbornou terminologii - rozlišuje pojmy týkající se materiálů, strojů a nástrojů 2. Přehled práce opraváře 10 - používá pojmy z oblasti chemie - chápe rozdíl mezi plastickými hmotami - chápe pojem opravářské materiály a jejich použitelnost při opravách 3. Zpracování plastů 11 - používá znalosti a zkušenosti mezipředmětových vztahů - určí i jiné vlivy na přesnost rozměru - používá pojmy geometrická přesnost, tvarová a rozměrová úchylka - volí vhodné metody měření 4. Měření 11 2. ROČNÍK 2 hodiny týdně, celkem 66 hodin Výsledky vzdělávání a kompetence Učivo Počet hodin Žák: - řídí se bezpečnostními předpisy pro jednotlivé činnosti, pracovní úkony a práci spojenou se svařováním a práci s plechem 1. Bezpečnost práce Zásady bezpečnosti práce. ……. 1 - posuzuje zkušenosti a znalosti z odborného výcviku a zhodnocuje je - používá znalosti z mezipředmětových vztahů pro výpočty rozměrů polotovarů a způsoby tváření plechů 2. Práce s plechem 20 - používá odborné názvosloví - používá znalosti o materiálech a jejich značení pro vhodnost ke svařování - volí vhodnost přípravy svarových ploch - určuje vhodný přídavný materiál - umí vysvětlit funkci svařovacích zařízení - umí vysvětlit nastavení svařovacích parametrů - volí bezpečné postupy při svařování - plamenem - elektrickým obloukem - elektrickým odporem - navařování 3. Svařování 45 3. ROČNÍK 3 hodiny týdně, celkem 99 hodin Výsledky vzdělávání a kompetence Učivo Počet hodin Žák: - řídí se bezpečnostními předpisy pro jednotlivé činnosti, pracovní úkony a práci spojenou se strojním zařízením 1. Bezpečnost práce Zásady bezpečnosti práce. ……. 1 - volí základní metody rozměrové a geometrické kontroly montáže - umí volit vhodná měřidla a měřicí postupy pro kontrolu - umí používat technologické názvosloví používané při montáži - umí volit montážní metody pro montáže jednoduchých skupin - používá znalostí z mezipředmětových vztahů - kontroly rozměru - kontroly tvaru a polohy - montáž rozebíratelných spojů - spoj hřídele a náboje kola - tlakové spoje - montáž ložisek 2. Základy montážních prací 50 - používá odborné názvosloví - určuje technologické postupy montáže - určuje vhodnost provozních náplní - umí řešit organizaci montážního pracoviště - umí navrhnout použití montážních přípravků 3. Organizace a technická příprava montáže 14 - používá odborné názvosloví - diagnostikuje a určuje příčiny závady, vč. postupu řešení - aplikuje znalosti o pracnosti oprav a stanovení PPO pro montážní celky 4. Prohlídky zařízení a diagnostika závad 34 Příloha 3: Ukázka písemné přípravy na hodinu 1 1. Ukázka rámcové a podrobné přípravy pro předmět technologie, obor Truhlář, 3. ročník (autor: Bc. Zdeněk Sojka) Rámcová písemná příprava na vyučování Školní rok: 2009/2010 Týden: 4. Vyučovací hodina: 8. Třída: 3. TL Název tématického celku: Technická příprava výroby ( TPV ) - podklady potřebné pro tuto činnost Téma vyuč. hodiny: Konstrukční příprava výroby ( KPV ) Didaktické pomůcky: Učebnice, nákres na tabuli, výuková prezentace, počítač. Vzdělávací cíl: Osvojení základů konstrukční přípravy výroby, pochopení základních funkcí při zpracování technické dokumentace, znalost činností a faktorů související s vývojem. Výchovný cíl: Praktickými příklady vytvářet podmínky, aby žáci postupně vnikali do technických a konstrukční příprav výrob v nábytkářském průmyslu. Otázky k opakování z předchozí hodiny: 1) Vysvětlete, které 2 základní složky obsahuje technická příprava výroby. 2) Vysvětlete, co je podmínkou dobré technické úrovně výrobku. 3) Vysvětlete, jakým způsobem může TPV zvýšit produktivitu výroby. Výklad nového učiva: • Vývoj činností KPV. • Obsah KPV. Shrnutí učiva a procvičení základních pojmů • Jakým způsobem můžeme ovlivnit vlastnosti a konstrukci výrobku? • V jaké části KPV najdeme požadavky na materiál a jak materiál ovlivňuje kvalitu výrobku? • Vysvětlete, co znamenají pojmy KONSTRUKCE, PŘÍPRAVA a VÝROBA? Zadání domácího úkolu Navrhněte skicu skříňového nábytku. Podrobná příprava na vyučování Předmět: Technologie Tématický celek: Technická příprava výroby ( TPV ) - podklady potřebné pro tuto činnost Téma: Konstrukční příprava výroby ( KPV ) Výukové cíle: • Žák vyjmenuje obsahové části KPV. • Žák umí navrhovat a číst základní obsahové části KPV ( skica výrobku, výrobní výkres, kusovník. • Žák zpracuje ze zadané výkresové dokumentace kusovník. Pomůcky: fólie ke zpětnému projektoru, model výrobku, výkresová dokumentace, didaktická technika, technické programy, zpětný projektor. Fáze hodiny: 1. Opakování Využít znalostí z technologie, materiálů, technického kreslení a vlastních zkušeností žáků. Náměty pro opakování: • Jakým způsobem může ovlivnit TPV vlastnosti výrobku? • Jakým způsobem může TPV zvýšit produktivitu výroby? • Které části z TPV přímo ovlivňují výrobní postup? 2. Motivace Motivační rozhovor a diskuze na téma - Využití KPV v současné truhlářské praxi s ohledem na malé živnostenské provozovny a jiné možnosti využití např. ve službách. 3. Výuka znalostí z konstrukční přípravy výroby • Využíváme již dříve získaných poznatků z technologie, materiálů, odborného kreslení a motivační části vyučovací jednotky, podle úrovně těchto poznatků (v návaznosti) volíme další postup. • Zdůrazníme základní části, strukturu zpracování a požadavky na KPV, které má žák znát (zapamatovat si): možnosti v základním zpracování např. návrh výrobku, skica výrobku, uvedení základních rozměrů výrobku, zpracování spojů na výrobku, možnosti výroby v dané provozovně pro zvolený výrobek atd. 4. Zápis do sešitu Učitel zváží, co považuje za podstatné pro orientaci žáků při samostudiu (nevhodné suplovat učebnici). Lze využít zpětný projektor nebo jinou techniku. Použití základního skicového zápisu do sešitu a využití možnosti práce v počítačové učebně kde na základě výukové prezentace a výukové distanční opory můžeme volit další možnosti a metody výuky náročnějších témat na pochopení a časovou náročnost tohoto tématického celku, který také souvisí, neboli má přímý vztah s praktickým vyučováním. Tento konkrétní tématický celek a jeho zpracování žáky je přibližně 20 vyučovacích hodin i přes krátký zápis. Zápis pouze určuje požadavky pro celkové zpracování. Zápis do sešitu 1) Konstrukční přípravu výroby ( KPV ) - Zahrnuje činnosti související s vývojem a výrobou (stanovuje užitné vlastnosti a funkce a konstrukce výrobku. - Obsahuje a) Studii - návrh výrobku ( skica) se základními rozměry b) Výkresová dokumentace - výrobní výkresy c) Kusovník - rozpis materiálu, jeho počtu, rozměry (hrubé, čisté) d) Technicko hospodářská norma (THN) - podklady z kusovníku upravené normativy a ceny e) Technická podmínka - všeobecně technické požadavky, rozměr, materiál, zkoušení a hodnocení, komerční záležitosti ( záruční list, cena) balení, skladování. 5. Zadání domácího úkolu Využije se znalostí a dovedností z technického kreslení, technologie a materiálů. • Žáci provedou od ruky náčrt skici skříňového nábytku a vyřeší spoje na skříňovém nábytku. 6. Závěr Shrnutí probrané látky, podstatné skutečnosti, zhodnocení aktivity žáků spočívající ve vyjádření k zadané práci. Pokračování: Výuková prezentace (možnost zaslání v Power Pointu) Obor:Truhlář Předmět: Technologie TPV Ročník: 3. Hodina: 6. Téma: TPV Cíl tématu: Po prostudování tohoto tématu budete schopni: • Vysvětlit pojmy TPV – KPV - TgPV • Zpracovat základní části KPV • Zpracovat základní části TgPV • Určit schopnost truhlářského provozu na základě TPV zpracovat zadanou práci. Příloha 4: Ukázka písemné přípravy na hodinu 2 Příklad rámcové přípravy na výuku technického předmětu 1. Identifikační údaje Předmět: Technologie dřeva, obor Stolař. Ročník: 1. ročník,1. A, Hodina:3. Datum: 20. 9. 2010 2. Tématický celek: Ruční nástroje pro práci se dřevem Téma: Měřicí, rýsovací a kontrolní pomůcky pro práci se dřevem 3. VV cíle Vzdělávací: Žák: · Vysvětlí pojmy měření a orýsování. · Vyjmenuje pomůcky, které se používají k měření a orýsování dřeva. · Tyto pomůcky identifikuje a stručně charakterizuje. · Objasní zásady správného orýsování materiálu. Výchovné: Vedení žáků k ukázněnému chování, rozvoj aktivity a samostatnosti žáků, vedení žáků k udržování pořádku na pracovišti. 4. Vstupní poznatky · Znalost základních pojmů vztahujících se k technologiím dřeva (technologie, mechanická technologie dřeva, obrábění dřeva). · Znalost nástrojů a nářadí pro práci se dřevem (přehled). 5. Obsah, učivo (rámcové vymezení) Pojmy měření a orýsování. Pomůcky k měření a orýsování: tužka (stolařská), úhelník, jehla, rejsek, pokosník hybný, kružítko, kloubová kružidla a k měření metr (svinovací nebo skládací) a posuvné měřidlo. Digitální měřidla. Zásady správného měření a orýsování. 6. Použité metody a formy, motivace žáků Použité metody: Výklad, rozhovor, demonstrace pomůcek, zápis do sešitu. Použité organizační formy: Výuka v odborné učebně, smíšený typ hodiny. Motivace žáků: Je třeba žákům říct, že měření a orýsování jsou základní operace. 7. Materiální zajištění (pomůcky a didaktická technika) Pomůcky k orýsování dřeva, výuková prezentace, tabule. Příloha 5: Ukázka výukové prezentace Prezentace je určena pro žáky střední školy, obor truhlář. Příloha 6: Ukázka didaktického testu (nestandardizovaný test, autorka: Mgr. Renata Tesařová) ORIENTAČNÍ DIDAKTICKÝ TEST- Stroje a zařízení ŠO1 1. Na šicím stroji nastala tato porucha – provazování stehů NAHOŘE. a) příliš volné napětí spodní nitě b) příliš volné napětí vrchní nitě c) příliš utažená spodní nit d) ostré ouško u jehly 2. Provazování stehů VESPOD. a) v chapači se zachytily nitě b) příliš povolená vrchní nit c) příliš volné napětí vrchní nitě d) příliš volné napětí spodní nitě 3. Trhání VRCHNÍ nitě. a) špatně navléknutá spodní nit b) příliš velké napětí vrchní nitě c) ostré ouško u jehly d) pootočený chapač 4. Trhání SPODNÍ nitě. a) špatně navléknutá spodní nit b) příliš velké napětí vrchní nitě c) ostré ouško u jehly d) pootočený chapač 5. Lámání jehel. a) nit je zachycena pod automatickým zámkem b) špatně navléknutá nit c) příliš silný materiál pro šití d) příliš slabý materiál pro šití 6. Vynechávání stehů při šití. Najdi příčinu, která mezi ně NEPATŘÍ. a) nesprávně nasazená jehla b) ostré ouško u jehly c) jehla je ohnutá d) pootočený chapač 7. Stroj se pomalu rozbíhá. a) příliš volné napětí vrchní nitě b) zlomená jehla c) přeplněná cívka nitěmi d) volný nebo příliš utažený řemen 8. Jak odstraníš špatné provazování stehů NAHOŘE. a) vyměním jehlu b) dobře navléknu spodní nit pod napínací perko c) nasadím správně pouzdro do chapače - cvaknutí d) vyměním nit 9. Jak odstraníš trhání VRCHNÍ nitě. a) znovu navléknu spodní nit b) povolím napětí spodní nitě c) vyměním jehlu d) oprava chapače 10. Nakresli správné napětí nitě. HODNOCENÍ TESTU 9 – 10 bodů ---------- 1 7 – 8 bodů ---------- 2 5 – 6 bodů ---------- 3 3 – 4 body ---------- 4 1 – 2 body ---------- 5 AUTORSKÉ ŘEŠENÍ DIDAKTICKÉHO TESTU: 1a, 2c, 3b, 4a, 5c, 6b, 7d, 8b, 9c, 10. – img036