INTERVENCE INDIVIDUÁLNÍ S VYUŽITÍM DYNAMIKY SKUPINY TŘI HLAVNÍ POSTUPY INTERVENCE Dovedností (kompetenční) trénink intervence je zaměřen na 1) sociální dovednosti (nesmíme opomíjet nedostačivost v jiných oblastech; učení a aktivity spojené se školní prací jsou cestou k posilování pocitu kompetence – vede k posilování i v sociální interakci…); 2) dovednosti a techniky pro práci v malých skupinách; 3) koordinaci skupinových aktivit. KOMPETENČNÍ TRÉNINK INTERVENCE ZAMĚŘENÝ NA SOCIÁLNÍ DOVEDNOSTI AD 1 INTERAKTIVNÍ VZTAH MEZI VRSTEVNÍKY – VNÍMÁNÍ POZICE DRUHÉHO  vlastní podíl na interakci;  možné důsledky dopadu modelu chování;  alternativy modelového chování v dané situaci;  rozhodování o možnostech jiného způsobu chování;  hledání postupných možností, volba jednotlivých kroků;  tvorba a používání „strategických pomůcek“ pro zapamatování těchto kroků – signály, obrázky, rituály....  Vyhodnocování úspěchů v užívání zvolených strategií. PREZENTOVÁNÍ A CÍLENÉ HODNOCENÍ POSILOVÁNÍ SEBEHODNOCENÍ AD 1 SOC.KOMPETENCE  Pro posílení kompetencí volíme aktivity, které posilují sebehodnocení a sebevědomí.  Rozvíjíme tak účinky sebekontroly.  Podporou prezentování vlastních výsledků vytváříme v dítěti potřebu řídit vlastní chování. STRATEGIE SAPO AD 1 SOC.KOMPETENCE  (a) rozvoj, otázky a monitorování dovedností,  (b) zobecňování rozsahu řešení problémů, nabídky dalších možností,  (c) hodnocení důsledků alternativ a výběr nejlepšího plánu;  (d) implementace plánu, monitorování výstupů a poskytnutí sebe sama zpětné vazby. Stop Nepokračuj tímto způsobem. V čem je problém? Alternativy Je nějaká jiná alternativa? Jaká jsou všechna možná řešení? Plán Jaké je nejlepší řešení pro budoucnost? Vytvoř si plán!!! Ohlédni se Ohlédni se, zda to funguje. Co dalšího můžeš zkusit? METODY: POPO AD 1 SOC.KOMPETENCE Popis Představení výsledku aktivity intervence; může být podpořeno popisem jejího průběhu. Obhajoba Obhájení své cesty, názoru – proč si myslím, že jsme dospěli k tomuto výsledku. Pochvala Pozitivní zpětná vazba – co na naší činnosti bylo prima, za co se můžeme pochválit. Orientace Označení momentů, které by příště měly být řešeny jiným způsobem, jak je budeme řešit. Orientace pro budoucí řešení. TRÉNINK DOVEDNOSTÍ A TECHNIK PRO PRÁCI V MALÝCH SKUPINÁCH AD 2 DOVEDNOSTI PRO PRÁCI V MALÝCH SKUPINÁCH Děti v riziku poruch chování mívají potíže v interaktivních aktivitách – ve spolupráci, v naslouchání a ve společném usilování k jednomu cíli. Postup:  aktivity ve dvojicích, s krátkodobými cíli;  po úspěšném zvládnutí spolupráce ve skupině tří a více dětí;  Dítě, které je neúspěšné ve dvojici, potřebuje zpočátku vést pedagogem. Po zvládnutí aktivity ve dvojici s pedagogem, může navázat na spolupráci s vrstevníkem. KOORDINACE SKUPINOVÝCH AKTIVIT AD 3 KOORDINACE SKUPINOVÝCH AKTIVIT  Veškeré aktivity musí být koordinované pedagogem. S naplánovanými aktivitami děti seznámí.  Rituály, signály, evidence  Srozumitelně, jasně a adresně rozdělí úkoly, zadá pokyny, určí začátek a konec aktivity.  Zjistí, zda všechny děti jasně rozuměli instrukcím.  nejasnosti, zmatky v průběhu činností:  aktivity přeruší a instrukce zpřesní. INTERVENČNÍ AKTIVITY PROVÁZÍ VĚDOMÍ SPECIÁLNÍHO PEDAGOGA  že dítě musí být samo aktivní; bez jeho aktivního přístupu by jakékoli příležitosti vyšly naprázdno;  že aktivita dítěte je iniciována, posilována a udržována příležitostí (podněty, stimuly) a významem této příležitosti pro vlastní prožívání (zpětnou vazbou);  že dítě si s sebou nese vlastní zkušenosti ze sociální interakce z jiných prostředích;  že dítě a jeho chování ovlivňují zkušenosti z interakce přijímané od pedagogů a vrstevníků.