PORADENSKÝ ROZHOVOR KOMUNIKACE V INTERVENCI A PROVÁZENÍ Faktory účinnosti 1 FAKTOR KOMUNIKACE Vyjednávání při konfliktech – problémech  Společné vzájemné přibližování klienta a terapeuta  Společné přibližování k řešení problému  Otevřená situace Poradce Vyjadřuje zájem, empatii, předběžné pochopení problému nesmí se pokládat za všeznalého, bezchybného 2 KOMUNIKAČNÍ OTÁZKY  Kruhové - co děláš, když…  Budoucnost - jak to bude vypadat, až…  Hypotetické - co by se stalo, kdyby…  Zázrak – kdyby symptom náhle zmizel…  Škálovací – 1 až… 3 ZNAKY PORADENSKÉHO ROZHOVORU  Rámcové podmínky – čas, místo, zasedací pořádek  Svoboda klienta – vyjádření se k problému  Asymetrie dialogu – usměrňování témat poradcem, opakování  Předcházení identifikaci s problémem  Poskytuje informace o souvislostech  Tabu – problémy poradce 4 PILÍŘE PORADENSKÉHO ROZHOVORU 5 Emoce - prožitek Regulace - aktivizace Kognice - pochopení PŘIPRAVUJE KLIENTA NA NOVÝ ZPŮSOB NAHLÍŽENÍ PROBLÉMU 6 Emocionální prožívání Verbalizace prožitků Opis citů, vjemů, zážitků Volný popis potlačovaných citů, náladHodnotící úsudky 3 STRATEGIE (SROV. BÄURLE, IN: KÖHN, 2003, S. 279, MAREŠ, KŘIVOHLAVÝ, 1995, S. 64 – 66) naslouchání odpovídání zosobnění, inspirace Aktivní, pozorné akceptující, nonverbální signály Doplnění hypotéz, parafrázování, vlastní názory Zosobnění kontextu, orientace klienta ve vlastní situaci Shrnutí – zápis - dohoda PRŮBĚH KOGNITIVNÍHO ZVLÁDNUTÍ 8 Interpretování Pozadí problému Koncepty řešení Strukturování Souvislosti Scénáře Hledání Přemýšlení v kontextu témat Poznávání Reverbalizace Opis sdělení Opakování více způsoby PERSPEKTIVNÍ CESTA SEBEAKTUALIZACE SEBEPODPORY 9 Regulace chování Pokyny Nabídka možností Prostředky Role Fantazijní příběhy PŘÍPRAVA NOVÝCH ŽIVOTNÍCH SCÉNÁŘŮ 10 Kognitivní zvládnutí Nové sebevnímání Nový vzorec myšlení Změněné sebechápání Zvládání problému Interpretace situace Objasnění, vysvětlení Diagnostické pokyny PRŮBĚH PORADENSKÉHO ROZHOVORU Stop Dropout (2010) Stížnost  problém, nespokojenost – představa o nefunkčním stavu Objednávka  vyjádření touhy po změně Formulace cílů  posilování odpovědnosti za změnu  základní vymezení pro intervenci Dohoda, kontrakt  formulace pravidel a podmínek intervence  časový rámec 11 ZÁVĚR PR - DOHODA Co Kdo Kdy 12 STIMULACE NE MANIPULACE Poradce  nesmí podlehnout úmyslu přesvědčit příjemce o svém vlastním řešení,  musí mu nechat svobodu pro vyhledávání a rozhodování o vlastní cestě. Literatura ke studiu: Bělohlávek, F. 20 typů lidí jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat. 2012 Motschnig, R., Nykl, L. Komunikace zaměřená na člověka. 2011