PdF MU_2013, doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.d. VÝCHODISKA ŘEŠENÍ VÝCHOVNÝCH PROBLÉMŮ V DĚTSTVÍ Rizika vývoje poruchy chování z perspektivy WHO, 2001 – kvality života, inkluzivních přístupů •biologické faktory nepředurčují vývoj chování v jasné a neměnné linii, •jsou to kvalita sociálního prostředí, sociálních vztahů a individuální postoje, sebedůvěra a kompetence, které určují, zda se rizika v osobnostní rovině jedince rozvinou v poruchu chování ¨ • • ¨ Východiska přístupu k intervenci mindmap_Porucha_chovani.jpg Inkluzivní přístupy v intervenci 5 Odlišnost dítěte Zkušenost nepřijetí, odmítnutí Neinformovanost o odlišnostech, potřebách Posilování negativních sociálních vlivů a individuálních dispozic 2/3 žáků s PCH do ÚV bez jakékoli intervence 6 Dilemata inkluzivního vzdělávání žáků v riziku vývoje poruch chování ¨ 13 – 17% výuky zabírá řešení problémů s chováním žáků ¨3 z 5 škol považují problémy s chováním žáků za překážku pro kvalitivní změny výuky (200 škol/23 států - OECD, 2009) ¨Největší problém českého školství – problémy s chováním žáků (Walterová, 2009) ¨Vyloučení ze školy – nejčastější řešení (Kauffman, 2001, 2005, Meijer, 2003) ¨ INKLUZE Informace o odlišnosti žáka s PCH jako vzdělávací potřebě 8 Potřeba včasné intervence Rizika vývoje poruchy chování z perspektivy bariér v učení a výuce (Helus, Pelikán, 1984, Kauffman, 2005, Lane, Gresham, 2002, Schütz, 2005, Visser, 2009…) Znevýhodnění, sociální, zdravotní Dispozice Odlišné příležitosti, zkušenosti, kompetence Neschopnost přizpůsobit se očekávání Nedostatek pozitivní interakce Negativní sebehodnocení Syndrom bludného kruhu Rezignace na školní úspěch Pozice „outsidera“ Negativní sebeobraz, Interakce a vazby na problémové žáky riziko riziko SVP SVP Vnímání odlišnosti 3P strategie 10 klíčová osoba absence negativní vzor odmítání vylučování z přirozených sociálních sítí neúspěch ve škole záškoláctví rizika nadání snížená odolnost stresový faktor emocionální disbalance patologické vzorce chování konflikt historických a aktuálních socializačních požadavků chudoba zanedbání patologické chování rodičů odmítání střídání škol sociální nestabilita Triáda ve vývoji chování dětí s poruchami chování zkušenost osobnost sociální vlivy