SC4MK_MRVP Metodika řešení výchovných problémů Přednášející: · doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. 17410@mail.muni.cz · Mgr. Jana Presová Konzultace: via e-mail (případně podle osobní domluvy) Anotace Předmět se zabývá intervencí a poradenstvím u dětí s poruchami chování. Studenti se naučí strukturovaně zpracovávat případovou studii, analyzovat biografii dítěte; plánovat a rozvíjet strategie diagnostického pozorování a intervenční podpory dětí s poruchami chování. Předmět je vychází z inkluzivních přístupů a z konceptu resilienčních teorií; reflektuje posilování copingových strategií dětí s poruchami chování. Osnova kurzu · Případová práce · Model 3P Intervence · Poradenství a intervence se zaměřením na ohrožené děti v sociálně vyloučených lokalitách · Případová konference · Podpora a provázení dítěte v riziku, příprava na odchod do života z ÚV, OV · Komunikace jako specifický nástroj poradenství, poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, poradenská témata · Vedení případového záznamu · Mezioborová spolupráce · Práce s rodinou dítěte s poruchou chování Literatura LABÁTH, V.; AMBRÓZOVÁ, A. Riziková mládež: možnosti potenciálních změn. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 157 s. ISBN 80-85850-66-4. ¨ KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2. rozš. přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997. 147 s. ISBN 80-7178-150-9. ŠPATENKOVÁ, N. Krizová intervence pro praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 197 s. ISBN 80-247-0586-9. VODÁČKOVÁ, D. (ed.). Krizová intervence. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 543 s. ISBN 80-7178-696-9. VOJTOVÁ, V. Poradenství v rámci školy. In: VÍTKOVÁ, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003. s.176 – 182. ISBN 80-86633-23-3 VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 Jůn, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, s.r.o 2010. ISBN: 978-80-7367-590-5. Šauerová, Markéta, Projekty osobnostního rozvoje v nestandardních výchovných podmínkách 1. vyd. Praha : Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra : European Science and Art Publishing, 2011. -- 161 s. : il. ISBN 978-80-904815-5-8 Navrátil, Pavel. Reflexivita v posuzování životní situace klientek a klientů sociální práce / Pavel Navrátil, Radka Janebová ...[aj.]. -- 1. vyd. -- Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-038-2 (brož.) Recknagel, Marion. Jak komunikovat chytře : tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů / Marion Recknagel. -- 1. vyd. -- Praha : Grada Publishing, 2012 ISBN 978-80-247-4022-5 (brož.) Výstupy předmětu (1) zpráva ze stáže v poradenském zařízení – SVP, PPP, jiné...zaměřená na podporu a provázení dětí s PCH a jejich rodin; 1 strana (2) zpracování seminární práce (cca 4 strany) odborného tématu – z publikace: Bechyňová, Věra. Případová konference. Praha,: Portál, 2012. Termín odevzdání: Ad (1) vložit do isu do 20.4.2013. Ad (2) vložit do Isu do 30.3.2013. Parametry pro tvorbu (i hodnocení) seminárních prací: (a) Struktura: V úvodu jasně stručně stanovte vámi pojednávanou speciálněped problematiku, jádrem textu bude rozebrání problematiky se zaměřením na intervenční podporu dětí s rizikovým chováním spolu s argumentací, v závěru pak přehledně shrňte své hlavní myšlenky. (b) Přesvědčivost tvrzení: svá tvrzení nejlépe podepírejte odkazy na literaturu, resp. na další zdroje. (c) Forma odborného textu: držte se odborného jazyka a citačních pravidel (normou pro citování je ČSN ISO 690). (d) Rozsah: dle zadání (1 normostrana odpovídá 1800 znakům včetně mezer) včetně pozná mek pod čarou a literatury; tedy 5 400 až 9 000 znaků. Odevzdávárna IS (po přihlášení do IS vyberete v nabídce odkaz STUDENT, následně STUDIJNÍ MATERIÁLY, název předmětu, ODEVZDÁVÁRNY, v OPERACÍCH možnost NAHRÁT SOUBOR Z POČÍTAČE a dále postupujete tak, jako když připojujete přílohu k mailu). Nevyhovující práce, ať již po formální (nedostatečné citace, práce je příliš krátká či dlouhá, výběr literatury neodpovídá požadavkům) nebo obsahové stránce (rozsahem či fakticky nedostatečná argumentace), budou vráceny k přepracování.