SP3MK_PCH Edukace jedinců s poruchami chování (SPROC_SP2f Specializace 2f Etopedie ) Mgr. et Mgr. Věra Linhartová 237204@mail.muni.cz Termín výuky pátek 29.3.2013, 7.30 – 14.40 učebna 53 Anotace kurzu Cílem předmětu je základní orientace studentů v problematice výchovy a vzdělávání studentů středních škol s poruchami chování a emocí nebo v jejich riziku. Studenti se seznámí se základními principy, cíli a přístupy, které nabízí současná etopedie, se strukturou poradenského systému a systému institucionální výchovy v ČR a nabídkou jeho služeb. Orientační osnova kurzu 1. Porucha chování v kontextu jejího vývoje, úvod do problematiky * Pojem chování – zkušenost, osobnost, sociální vlivy * Cesta od problému k poruše * Poruchy chování a emocí (PCHE) - definice, charakteristika dle Bowera * Vývojová dimenze PCH – riziko, problém, porucha * PCHE jako bariéra – kontext bariéra - potřeba podpory pro překonání – bludný kruh * Cílová skupina etopedie – děti v riziku, děti s problémovým chováním * Vylučování ze vzdělávání 2. Základní strategie výuky žáků s problémy (poruchami) chování * PCH v kontextu vzdělávání - resilience ve školním prostoru, výuka a učení jako procesy prevence a intervence problémového chování * Rizika nálepkování, rizika „škatulkování“ * Výchovné působení školy – strategie školy * Pravidla a základní strategie výuky * Podmínky efektivní výuky žáků s PCHE; Bezpečné prostředí školy; Pravidlo 4x3 principů bezpečného prostředí; Spolupráce s rodinou 3. Metody a techniky zvládání problémového chování žáků - základy diagnostiky, základy intervence * Podmínky efektivní výuky žáků s PCHE; Bezpečné prostředí školy; Pravidlo 4x3 principů bezpečného prostředí; Spolupráce s rodinou * Bezpečí, přiměřenost, dodržování, * Pozornost dobrému chování, záznamy nejen o problémech, ale i o dobrém chování * Pravidla kázně * Smlouva 4. Monitorování chování, intervence pro praxi * Problém v chování, porucha chování - analýza problému (analýza chování, spouštěče, ABC tabulka) * Identifikace silných a slabých stránek * Návrh intervence – základní postupy v práci učitele * Podpůrné prostředky (posilování, příležitost, odpovědnost za sebe a za své chování; pozitivní posilování x negativní posilování, odejmutí pozornosti) * Motivace žádoucího chování * Sebemonitorování * Vyhodnocování 5. Systémová spolupráce, poradenství v hlavním proudu vzdělávání , portfolium * Spolupráce škola – rodina * Spolupráce škola - poradenské pracoviště * Spolupráce * Poradenství v hlavním proudu vzdělávání (Středisko výchovné péče, PPP, aktuální legislativa) * Portfolium – aktivity pro praxi učitele * … Povinná studijní literatura · VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 978-80-210-4573. · VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 330 s. ISBN 9788021051591. Rozšiřující literatura * PETTY, G. Moderní vyučování. Vyd. 5. Praha: Portál, c2008, 380 s. ISBN 9788073674274. * ELLIOT, J.; PLACE, M. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 206 s. ISBN 8024701820. * ONDRÁČEK, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo--: informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 170 s. ISBN 8086642186. Podmínky pro úspěšné absolvování kurzu jsou · aktivní účast ve výuce · odevzdání dvou úkolů, které vychází z probíraných témat a mají za úkol aktivně propojit teoretické poznatky s praxí. Termíny odevzdání úkolů do Odevzdávárny jsou (u obou termínů do půlnoci daného data): pro úkol I 5.4.2013 pro úkol II 12.4. 2013 Zadání průběžných úkolů Úkol I Práce s kazuistikou Ze Studijních materiálů (UČEBNÍ MATERIÁLY/KAZUISTIKY) si vyberte jednu kazuistiku, se kterou budete po celou dobu pracovat. Zpracujte níže uvedené otázky a úkoly. Pokuste se na problémy dospívajícího chlapce/dospívající dívky podívat „novou optikou“ inkluzivně orientované etopedie. Inspirujte se odbornou literaturou, používejte odbornou terminologii, vyhněte se však „chrlení diagnóz“ a „užívání věštecké koule“. 1) Vymezte projevy poruch chování, které jste u XY zaznamenali? 2) Které faktory, popsané v předkládané kazuistice, působí rizikově ve vývoji XY? Zaměřte se na následující oblasti: • RIZIKA SPOJENÁ S OSOBNOSTÍ • RIZIKA SPOJENÁ S RODINOU • RIZIKA SPOJENÁ SE ŠKOLOU • RIZIKA SPOJENÁ SE SPOLEČNOSTÍ 3) Které faktory naopak mohou působit protektivně? Jak by se daly využít k podpoře XY? 4) Navrhněte znění kontraktu mezi učitelem a XY. Vyjděte ze svých závěrů z předchozích dvou úkolů. 5) Jaké jsou vaše cíle, jaké je očekávané chování? Jaká bude forma motivace a jaké ocenění? Úkol II Prostudování knihy, sepsání eseje § Přečtěte si následující knihu : Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál. 2009. § Po přečtení zadané knihy (Helus 2009) si vyberte jeden či více v knize řešených problémů/témat a zpracujte ho do vlastního tématu, přičemž se pokuste propojit teorii s praxí (nejlépe s vlastní profesní praxí). Využití další literatury je více než vítáno. § Esej pojměte jako odborný text s využitím teoretické literatury, na kterou budete korektně odkazovat. § Úkol uložte pod jménem PRIJMENI_JMENO_UČO_esej (př. Linhartova_Vera_237204_esej) a nahrajte pod stejným názvem i do Odevzdávárny v IS (po přihlášení do IS vyberete v nabídce odkaz STUDENT, následně STUDIJNÍ MATERIÁLY, název předmětu, ODEVZDÁVÁRNY, v OPERACÍCH možnost NAHRÁT SOUBOR Z POČÍTAČE a dále postupujete tak, jako když připojujete přílohu k mailu). Podrobný návod na http://www. ped.muni.cz/etechnik/images/stories/navody/odevzdavarny.pdf. Prosím, věnujte zvýšenou pozornost při nahrávání souborů a přesvědčte se, že je vaše práce pod správným názvem, kódem předmětu a ve správné složce. § Formální náležitosti: Práce bude obsahovat úvodní stranu s názvem úkolu, jménem, příjmením a UČO pro snadnou orientaci, pak bude teprve následovat samotné vypracování, dále bude mít závěrečnou stranu s odkazy na použitou literaturu a zdroje; Práce bude mít rozsah mezi 1000 slovy a 1200 slovy; Formátování: písmo velikosti 12, font Arial nebo Calibri, řádkování 1,5, zarovnání do bloku, nadpisy max. písmo velikosti 14. Práce bez výše uvedených formálních náležitostí (např. malý rozsah, bez uvedení literatury a zdrojů) nebude přijata. Informační zdroje Ke zpracování úkolů vám mohou být nápomocny informace následujícího charakteru: · Odborná literatura – monografie, příspěvky ze sborníků, články v odborných časopisech · Webové stránky – např. www.vzd.cz, odborné diskuze, webové dokumenty · Dokumentární pořady, reportáže v médiích, filmy, a to české i zahraniční. Pokud používáte jakékoliv materiály (literaturu, filmy, webové stránky): · Nezapomeňte se držet správné formy odborné práce. Držte se odborného jazyka a citačních pravidel, normou pro citování je ČSN ISO 690, přehledná pravidla např. na http://is.muni.cz/elportal/estud/ff/js07/informace/materialy/pages/citace_opora.pdf · Rozlišujte mezi přímými a nepřímými citacemi. · Pozor na správné citace filmů a dokumentů http://film.ff.cuni.cz/rozcestnik/metodika/biblio_citaceKFS.pdf). Na setkání se těší Věra Linhartová