OKRUHY KE ZKOUŠCE (podrobněji viz jednotlivé osnovy z výuky, vloženo ve Studijních materiálech) 1. Porucha chování v kontextu jejího vývoje  Cílová skupina etopedie – děti v riziku, děti s problémovým chováním  Cesta od problému k poruše dle Bowera  Poruchy chování a emocí (PCHE) - definice, charakteristika dle Bowera  Vývojovou dimenzi PCH – riziko, problém, porucha  Pojem chování – zkušenost, osobnost, sociální vlivy  PCHE jako bariéra – kontext bariéra - potřeba podpory pro překonání – bludný kruh  Rizika nálepkování Doporučená literatura:  VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010 (s. 77 – 110)  VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008 (s. 69 – 87)  VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008, 127 s. ISBN 9788073151669.(s. 37- 52) 2. Základní strategie výuky žáků s problémy (poruchami) chování  Edukace dítěte s PCHE v hlavním proudu vzdělávání (inkluze)- škola jako prostředí podpory a inkluze  Výchovné působení školy – strategie školy  Pravidla a základní strategie výuky  Podmínky efektivní výuky žáků s PCHE; Bezpečné prostředí školy; Pravidlo 4x3 principů bezpečného prostředí; Spolupráce s rodinou  PCH v kontextu vzdělávání - resilience ve školním prostoru, výuka a učení jako procesy prevence a intervence problémového chování Doporučená literatura:  VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010 (s. 182 – 194)  VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008 (s. 92- 122)  VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008, 127 s. ISBN 9788073151669.(s. 59 – 79) 3. Metody a techniky zvládání problémového chování žáků - základy diagnostiky, základy intervence  Podmínky efektivní výuky žáků s PCHE; Bezpečné prostředí školy; Pravidlo 4x3 principů bezpečného prostředí; Spolupráce s rodinou  Bezpečí, přiměřenost, dodržování,  Pozornost dobrému chování, záznamy nejen o problémech, ale i o dobrém chování  Pravidla kázně  Smlouva Doporučená literatura:  VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010 (s. 195 – 203)  VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008, 127 s. ISBN 9788073151669.(s. 83 – 109) 4. Monitorování chování  Problém v chování, porucha chování - analýza problému (analýza chování, spouštěče, ABC tabulka)  Identifikace silných a slabých stránek  Návrh intervence – základní postupy v práci učitele  Podpůrné prostředky (posilování, příležitost, odpovědnost za sebe a za své chování; pozitivní posilování x negativní posilování, odejmutí pozornosti)  Motivace žádoucího chování  Sebemonitorování  Vyhodnocování Doporučená literatura:  VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010 (s. 195 – 203) 5. Poradenský systém, spolupráce škola - rodina  Spolupráce škola – rodina – poradenské pracoviště, poradenství v hlavním proudu (Středisko výchovné péče, PPP, aktuální legislativa) Doporučená literatura:  VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010  VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido – edice pedagogické literatury, 2008  Vyhláška č. 116/2011 Sb. kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních  Vyhláška č. 147/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných  Zákon č. 383/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů