SP4MK_S4C1 Specializace: E Metody a poradenství v etopedii Přednášející: · doc. PhDr. V. Vojtová, Ph.D., · Mgr. K. Červenka, Ph.D. · Mgr. Jarmila Matochová, Mgr. Pavlína Livňanská, Mgr. Petra Segeťová Konzultace: v konzultačních hodinách, via e-mail (osobní domluva) Anotace kurzu Cílem předmětu je seznámit studenty s pedagogickým poradenstvím ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie; se základními strategiemi speciálněpedagogického poradenství a intervence specificky zaměřeným na jedince s poruchami chování (s rizikem poruch chování). Po úspěšném absolvování bude student umět vést diagnostický rozhovor, záznamy a aplikovat metody speciálněpedagogického poradenství a intervence se zaměřením na děti s poruchami chování. Osnova kurzu · 8 perspektiv speciálněpedagogické intervence v etopedii · Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, vymezení poradenství ve vztahu k sociální práci · Model informované intervence – podpora, posilování, provázení · Ucelený poradenský systém ve školství – interní, externí PS · Nástroje pro diagnostiku chování, záznam · Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, Motivační rozhovory, Poradenská témata, Komunikace jako specifický nástroj poradenství · Diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování · Intervenční plán · Případová konference Literatura ŠPATENKOVÁ, N. Krizová intervence pro praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 197 s. ISBN 80-247-0586-9. VOJTOVÁ, V. Poradenství v rámci školy. In: VÍTKOVÁ, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003. s.176 – 182. ISBN 80-86633-23-3 VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, s.r.o 2010. ISBN: 978-80-7367-590-5. Šauerová, Markéta, Projekty osobnostního rozvoje v nestandardních výchovných podmínkách 1. vyd. Praha : Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra : European Science and Art Publishing, 2011. -- 161 s. : il. ISBN 978-80-904815-5-8 Musilová, Marcela. Pedagogická diagnostika : teorie a její reflexe v praxi / Marcela Musilová. -- 1. vyd. -- Olomouc : Navrátil, Pavel. Reflexivita v posuzování životní situace klientek a klientů sociální práce / Pavel Navrátil, Radka Janebová ...[aj.]. -- 1. vyd. -- Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-038-2 (brož.) Křivohlavý, J.Psychologie pocitů štěstí : současný stav poznání / 1. vyd. -- Praha : Grada Publishing, 2013 ISBN 978-80-247-4436-0 Recknagel, Marion. Jak komunikovat chytře : tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů / Marion Recknagel. -- 1. vyd. -- Praha : Grada Publishing, 2012 ISBN 978-80-247-4022-5 (brož.) Bechyňová, Věra. Případové konference. Praha: Portál, 2012 Recknagel. -- 1. vyd. -- Praha : Grada Publishing, 2012 ISBN 978-80-247-4022-5 (brož.) Šolc, Petr. Skupinová dynamika a práce se školní třídou / Petr Šolc. -- 1. vyd. -- Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2011 ISBN 978-80-7372-792-5 (brož.) Napper, Rosemary. Taktika transakční analýzy / Rosemary Napper. -- 1. vyd. -- Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2915-2 (brož.) Wilding, Christine. Emoční inteligence : vliv emocí na osobní a profesní úspěch / Christine Wilding. -- 1. vyd. -- Praha : Grada Publishing, 2010 ISBN 978-80-247-2754-7 (brož.) Barberete, Rosemary. Self-reportové studie delikvence mládeže v Anglii a Walesu, v Nizozemí a ve Španělsku / Rosemary Barberete ...[aj.]. -- 1. vyd. -- Praha : Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2010. ISBN 978-80-7338-095-3 (brož.) VOJTOVÁ, V. a M. PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013. 203 s. ISBN 978-80-210-6022-7. ČERVENKA, K. a V. VOJTOVÁ, et al. Východiska pro speciálněpedagogické intervence. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013. 111 s. ISBN 978-80-210-6617-5. Vojtová, V. a K. Červenka et al. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013. 203 s. ISBN 978-80-210-6645-8 Výstupy kurzu jsou: 1. Intervenční program podpory u dětí a) v riziku, b) s problémy, c) s poruchami chování – student vybere jednu skupinu – program zpracuje dle struktury v VOJTOVÁ, V. a M. PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů.2013 2. Křivohlavý, J.Psychologie pocitů štěstí 3. Zpracování prointervenční smlouvy – dle zadání problematiky 4. Seminární práce: a) BECHYŇOVÁ, Věra. Případové konference. Praha: Portál, 2012 b) Vize MPSV_sociálně vyloučené lokality, c) metodická příručka pro sociální kurátory 5. Zkouška Rámec výstupů: Ad1. 1. Student vybere jednu skupinu – program zpracuje dle struktury v VOJTOVÁ, V. a M. PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů.2013 PCH Termín: 10.5.2014 Ad 2. Esej na základě knihy na téma: Posilování štěstí pro podporu dětí s PCH Termín: 10.5.2014 Ad 3 Model případové konference ve a) škole, b) instituci pro výkon ústavní a ochranné výchovy · rozsah 7-10 stran, s využitím všech tří zdrojů!!! · vyberte si jedno z prostředí Práce odevzdáte do odevzdávárny v isu a současně zařadíte do portfolia, které přinesete na zkoušku. · vymyslete model, jak by to mělo a mohlo fungovat, aby podpora, posilování a provázení dítěte bylo co nejefektivnější