OBSAH VZDĚLÁVÁNÍ, UČIVO Vzdělání • Učivo patří mezi jeden ze tří hlavních činitelů výuky. Za dva zbývající prvky se řadí žák a učitel. • Každé rozhodování o výběru učiva a jeho organizaci do kurikula vychází z určitého pojetí vzdělání a jeho cílů. Podle OSN a Světové banky je vzdělávání/vzdělání základní lidskou potřebou. Poskytuje širokou škálu vědomostí, dovedností, postojů a hodnot, které slouží pro celý další život, uvádějí autoři. • Uchování lidské společnosti není možné bez systematického a organizovaného předávání kultury novým členům společnosti. A bez kvalitního vzdělání jsou možnosti předání ostatních forem rodinného kapitálu (finančního, sociálního apod.) velmi omezené. Cíle školního vzdělávání • Od školy se očekává uchování (tzv. konzervace) stávajícího řádu a zároveň trvalé přizpůsobování měnící se situaci. Škola tedy zajišťuje přenesení (transmisi) již osvědčeného, ale i o vnesení nového (inovace). Měla by ukázat, jak umět jednat, být spolehlivý nebo mít kladný přístup k práci (klíčové kompetence). • Veřejné cíle vzdělávání mohou být buď politické, sociální či ekonomické. Jak autoři uvádějí, očekává se v praxi od nižších stupňů vzdělávání spíše socializace jedince a přenesení tradičních hodnot, načež na vyšších stupních by měla škola vytvářet více prostoru pro individuální rozvoj a pro kultivaci kritického postoje. • Př.: Vybraný cíl školního vzdělávání dle RVP-ZV: „Vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi“ • Př.: Vybraný cíl školního vzdělávání dle RVP-G: „Připravit žáky k celoživotnímu učení, profesnímu, občanskému i osobnímu uplatnění.“ Učivo a jeho struktura Učivo ve škole je obsah školního vyučování nebo vzdělávání. Tradičně se uvádí, že má 3 složky: a) vědomosti b) dovednosti c) hodnotovou orientaci žáka, jeho zájmy, přesvědčení, postoje Vědomosti • Vědomosti tvoří v mnoha vyučovacích předmětech podstatnou část učiva. Důležité je nejen to, aby si žák vědomosti zapamatoval, ale také aby pochopil jejich strukturu - tedy zobecňování pojmů a vysvětlování vztahů mezi nimi. • Důležitá je také schopnost abstrahovat, myslet v obecných pojmech a pracovat s hypotetickými úsudky. Struktura vědomostí tvoří: • Fakta - zachycují jevy popisem jejich podoby, vlastností, počtu, místa, pohybu apod. Jsou získávána pozorováním, experimentem, dotazováním a rozborem produktu činností. Fakta dávají konkrétní obsah pojmům. • Pojmy - nám umožňují uvažovat o množství jednotlivých dílčích fakt najednou, zobecňovat důležité, rozpoznat podobnost něčeho, co už známe apod. Každý pojem si žák musí vytvořit vlastním myšlením. Nedostatky ve struktuře pojmů jsou jednou z hlavních příčin neprospěchu žáků. • Generalizace – řadí se sem zejména zákony, principy, teorie. Typem vědomostí, jež označujeme jako principy (zákony, zákonitosti, zobecnění, generalizace), nám umožňují předvídat, odhadnout předem výsledek děje či našeho jednání. Dovednosti • Dovednost zahrnuje i vědomosti a operace s nimi. • Podle věcného obsahu se dovednosti člení na několik hlavních druhů: ▫ dovednosti pracovní ▫ dovednosti sociální komunikace a jednání ▫ dovednosti pohybové a zdravotní ▫ dovednosti poznávací • Užší kategorií učiva jsou postupy (procedury). Jsou tvořeny uspořádanými kroky vedoucími k dosažení určitého cíle. Postupy odpovídají na otázku jak. Hodnoty a vlastnosti člověka • Hodnoty jsou chápány jako odraz významu skutečnosti pro člověka. Vyjadřují tedy vztah člověka ke společnosti, k přírodě a k sobě. Zahrnují i normy chování, motivaci a hodnotovou orientaci člověka či sebehodnocení, svědomí. • Vlastnosti jsou spjaty s výše uvedenými složkami učiva. Vlastnosti jsou výstupy učení, jež se zafixovaly v průběhu učení. Jsou to např. píle, vytrvalost, sociabilita, přesvědčení, postoj, hodnotová orientace a další. Přístupy k učivu • Zprostředkující přístup - jinak model prostředků a cílů, je soustředěn na učivo. Podle Magera a Tylera jsou podstatné 3 zásady: ▫ přesná formulace cílových kompetencí žáka ▫ procvičování opakováním ▫ zpevňování odměňováním • Vstřícný přístup je zaměřen na žáka, na jeho současný svět, jeho současné zájmy a zkušenosti. Tento přístup slouží pro rozvinutí činnosti žáka. • Ve zprostředkujícím modelu je východiskem představa budoucího dospělého, v modelu vstřícném je východisko žák tady a teď. Kurikulum • V didaktice patří k nejpodstatnějším problémy spojené s otázkami, čemu vyučovat a jak výuku organizovat. Řešením je, jak v cizině často označováno pod pojmem kurikulum. • Rozlišujeme tyto podoby kurikula: ▫ doporučené kurikulum: dokument, který řeší základní koncepční otázky kurikula ▫ předepsané kurikulum: oficiální dokument, který je závazný pro určité typy škol nebo pro celý vzdělávací systém ▫ realizované kurikulum: to, co učitel skutečně realizuje ve třídě ▫ podpůrné kurikulum: učebnice, časové dotace, zaměstnanci školy, vzdělávání učitelů, vybavení školy ▫ hodnocené kurikulum: převedené do podoby testů, zkoušek a dalších nástrojů měření ▫ osvojené kurikulum: to, co se žáci skutečně naučí. Kurikulum K nejznámějším autorům v ČR patří Eliška Walterová – ta vymezuje tyto typy kurikula: 1) Formální kurikulum - je komplexní projekt cílů, obsahu, prostředků a organizace vzdělávání, realizace kurikula ve výuce a způsob kontroly a hodnocení výsledků výuky. 2) Neformální kurikulum - zahrnuje aktivity a zkušenosti vztahující se ke škole, i domácí studium, úkoly a příprava žáků na vyučování 3) Skryté kurikulum - postihuje další souvislosti života školy, např. vztahy mezi žáky a učiteli apod. 4) Nulové, „chybějící“ kurikulum - to, čemu se ve vyučování nevěnuje pozornost. Např. cenzura učebnic. Je závislé i na věkové úrovni žáků (v čítance pro 4. ročník ZŠ se např. nevěnuje pozornost absurdnímu dramatu, v matematice pro 7. ročník diferenciálnímu počtu apod.) 5) Metakurikulum - do kurikula určitého vyučovacího předmětu jsou zařazovány informace, jak se předmětu učit a řídit své učení - učení o učení. Kurikulum • Kurikulární tvorba dává odpověď na sedm základních otázek: proč, koho, co, kdy, jak, za jakých podmínek, s jakými očekávanými efekty vzdělávat. • Tradičně byl východiskem tvorby kurikula systém poznatků příslušných vědních oborů, dnešní kurikula se snaží sloužit rozvoji osobnosti žáka. OTÁZKY ZDROJE KOMPONENTY PROČ vize, smysl, očekávání, potřeby, hodnoty, perspektivy společenské, skupinové a individuální… FUNKCE A CÍLE KOHO zvláštnosti sociální, generační, věkové, etnické, sexuální, typologické… CHARAKTERISTIKY UČÍCÍCH SE CO poznání (vědecké, umělecké), praktické zkušenosti z běžného života, zkušenosti z pracovních činností… OBSAH KDY v kterém věku, v jaké posloupnosti, časovém rozsahu, v kterém ročníku, v jakých časových jednotkách… ČAS JAK strategie učení, učební situace, způsoby interakce a komunikace, organizace života ve škole a ve třídě mimotřídní činnost… METODY A POSTUPY za jakých PODMÍNEK legislativní rámec, řízení, financování, vybavení, klima, učební prostředí, spolupráce školy a komunity, podpůrné struktury a materiály… ORGANIZACE s jakými očekávanými EFEKTY funkce a kritéria hodnocení, metody a nástroje hodnocení, způsoby sdělování výsledků hodnocení… KONTROLA A HODNOCENÍ Konkretizace učiva v pedagogických dokumentech • Pedagogický dokument je materiál, jenž vymezuje a určuje práci ve škole, a to jak učitelům, ředitelům, tak i žákům. Jeho funkce jsou koncepční, projektová, organizační, hodnotící, kontrolní a zpětnovazební. • Podle převahy funkcí se dělí pedagogické dokumenty do skupin: a) Teoretické pedagogické dokumenty: např. koncepce či pojetí školy, RVP, ŠVP, standardy, učební programy, plány, osnovy, učebnice, metodické příručky, časově tematické plány b) Praktické pedagogické dokumenty (dokumentace): např. vnitřní řád školy, třídní kniha, katalogové a žákovské listy, žákovské knížky. Klíčové pojmy • obsah vzdělávání, učivo, fakta, pojmy, generalizace, vstřícný přístup, zprostředkující přístup, kurikulum a jeho formy, vzdělávací programy