Úvod do školní didaktiky SZ7BP_SDi1 2013-2014 katedra pedagogiky PdF MU PaedDr. Jan Šťáva, CSc. nUkončení: Zkouška n nPísemný test nebo ústní zkouška nObsah Zk: nvysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky Pojmy n aktivita (jako pedagogický pojem), algoritmus, audiovizuální metoda, autodidakce, brainstorming, cíl vyučování (výuky), cvičebnice, cvičení, čítanka, čtenářská gramotnost, demonstrace, dialog, didaktická hra, didaktická informace, didaktický program, didaktický test, didaktický text, didaktika obecná, d. oborová, d. školní, dílna (workshop), dovednost, e-learning, elektronické učebnice, encyklopedismus ve vzdělávání, evropská dimenze ve vzdělávání, hypertext, individuální přístup, inovace ve vzdělávání, instruktáž, klima školy, k. třídy, kmenové (základní) učivo, kompetence, k. klíčové, k. žáka, komunikace neverbální, verbální, konstruktivismus (v didaktice), kurikulum, k. formální, k. neformální, k. skryté; k. zamýšlené, k. realizované, nk. dosažené, mezipředmětové vztahy, myšlenkové mapy, naivní teorie dítěte (miskoncepce), nápodoba, opakování (v pedagogickém významu), otázka, PISA, portfolio, psychodidaktika, skupina heterogenní, homogenní, škola alternativní, inkluzivní, inovativní, taxonomie cílů B. S. Blooma, taxonomie úloh D. Tollingerové, učebnice, učební osnovy, učební plán, učební pomůcka, učební úloha, učení, u. autentické, u. bezděčné, u. činnostní, u. intencionální, u. kooperativní, u. mechanické, u. motorické, u. sociální, u. verbální, učitelovo pojetí výuky, učivo, vědomost, výklad, vyučovací metoda, vyučování, v. bilingvní (bilingvální), v. blokové, v. diferencované, v. frontální, v. integrované, v. rozšířené, v. skupinové, v. týmové, vzdělání, v. materiální, v. formativní; v. humanitní, v. reálné; v. všeobecné, v. odborné, vzdělávací program, vzdělávání, v. formální, v. informální, v. neformální, znalost deklarativní, kontextová, procedurální, zpětná vazba, zkušenost (jako pedagogický pojem). n Témata přednášek nVýchova, vzdělávání, vyučování; pedagogika, didaktika, školní didaktika. Vzdělávání – charakteristika, formy vzdělávání, klasifikace ISCED. Vzdělání - charakteristika, druhy vzdělání. nVyučování (výuka) – charakteristika. Učení, druhy učení.Vyučování a učení. nVědomosti, druhy, proces osvojování vědomostí a jeho řízení. Dovednosti, druhy dovedností, proces osvojování a jeho řízení. Postoje a kompetence. n nCíle základního vzdělávání stanovené RVP ZV. nObsah vyučování, kritéria pro stanovení obsahu, kurikulum n Klíčové kompetence stanovené RVP ZV. nVzdělávací oblasti stanovené RVP ZV, doplňující vzdělávací obory a průřezová témata stanovené RVP ZV. n nDidaktické principy (zásady). Principy klasické; principy moderní didaktiky. nPedagogická komunikace. Verbální a neverbální komunikace. nOtázka - její funkce, vlastnosti, typy otázek, technika kladení otázek. nTypy výuky. Metody výuky - charakteristika, celkový přehled. metody slovní - charakteristika, metody názorné a pracovní - charakteristika, rozdělení. n n nHodnocení, klasifikace - cíl, principy, atmosféra, účel. Klasifikace a slovní hodnocení. n Základní jednotka výuky (vyučovací hodina, struktura, fáze, typy). n Práce žáků ve skupinách, skupiny homogenní a heterogenní, specifika jejich práce. Diferenciace, individualizace a kooperace ve výuce. n Učebnice - funkce, druhy, práce s učebnicí učební pomůcky - celkový přehled, funkce, zásady používání. n Literatura nŠIMONÍK, O. Úvod do didaktiky základní školy . Brno: MSD, 2005. 140 s. ISBN 80-86633-33-0. PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Portál 2004. 322 s. ISBN 80-7178-772-8 PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál 2004. 380 s. ISBN 80-7178-978-X. KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. 320 s. ISBN 80-7178-253-X. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání dostupné např. http://www.vup.cz nebo http://www.rvp.cz/sekce/51. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Institut sociálních vztahů, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1.