VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE •Motivace • •Expozice • •Fixace • •Diagnóza • •Aplikace • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • MOTIVACE • •- prostředek zvyšování efektivity učební činnosti žáků –- vnější –- vnitřní • EXPOZICE žáci si osvojují nové poznatky pod vedením učitele - postup od konkrétního k abstraktnímu -vytváření pojmů POJEM = kategorie věcí, myšlenek, které mají společné nejdůležitější /podstatné/ vlastnosti, vyjádřen jedním, dvěma slovy a) konkrétní je možno popsat vyjmenováním pozorovatelných podstatných vlastností /město, pes/ b) abstraktní nemá konkrétní rozměry, není možno pozorovat /důvěra, hodnota/ pojmová mapa = myšlenkový proces, vizuální zobrazení souvislostí mezi poznatky dané oblasti učiva, lze znázornit vztahy mezi nim, POSTUPUJEME KE KONKRÉTNÍM FAKTŮM GENERALIZACE /zobecnění/ = výrok, vyjadřuje vztahy mezi dvěma pojmy, vyjádřena složitějším výrokem, souvětím = výsledek učení - vytváření základů dovedností a návyků MĚSTO DOPRAVA UBYTOVÁNÍ FIXACE 1. Upevnění osvojených vědomostí a dovedností opakováním a cvičením - opakování prvotní - opakování průběžné - opakování zobecňující - opakování problémové žák aktivně používá vlastní poznávací činnosti, odhalování chybějících dat, překonává obtíže, ověřuje hypotézy, řeší problém, 2. Upevnění dovedností – intelektové, senzomotorické, komunikativní, sociální, osobnostní = učením získaná pohotovost ke správnému vykonávání určité činnosti Jak probíhá vytváření dovedností ve vyučovacím procesu a) seznámení s požadavky - žák opakuje vzor /modelová situace/ b) používání pravidel v praxi – vědomá pozornost, kontrola X nesoustředěnost c) automatizace DIAGNÓZA didaktická//pedagogická Cíl = poznání průběhu vzděl. procesu žáka a návrh pedagogických opatření Obsah = aktuální zjišťování, posuzování, hodnocení vnitřních a vnějších podmínek průběhu a výsledku vzdělávacího procesu a) dosažená úroveň vědomostí, dovedností, návyků, osvojování nových poznatků, zapojení do výuky b) účinnost učitelových metodických postupů Druh diagnózy /v různých etapách vyučovacího procesu/: 1.Mikrodiagnóza 2. Základní denní diagnóza 3. Dlouhodobá diagnóza Zásady: 1.Poznávání žáka - dlouhodobý proces 2.Spolupráce s ostatními učiteli, rodiči 3.Hledání příčin 4.Dodržovat individuální přístup 5.Návrh konkrétních opatření 6. DIAGNOSTICKÉ METODY •1. Ústní zkoušky: a)orientační b)klasifikační •2. Písemné zkoušky a)dlouhodobé práce – zpracov. projektu, vedení čtenář. záznamů b)analýza obsahu – diktáty, sloh. cvičení, pís. práce matematiky, cizích jazyků •3. Analýza úkolů a výkonů žáka – rozbor celkové učební činnosti, procesu učení, jazykových • projevů, technických prací •4. Analýza výsledků činnosti - výrobků, výkresů •5. Didaktické testy •6. Metoda rozhovoru •7. Systematické dlouhodobé pozorování žáka •8. Dotazník •9. Retrospektivní a anamnestické metody •10 Studium pedagogické dokumentace a údajů o žákovi •-------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------- •Diagnóza skupiny, třídy - hospitace •Metody autodiagnostické - posuzování vlastního pedagogického působení • • APLIKACE •- používání získaných abstraktních vědomostí a dovedností v praktické činnosti • -využití zobecněných postupů pro řešení širokého okruhu problémů -učit žáky spojovat teorii s praxí I. Konstruktivistické pojetí •Evokace • je první fází procesu učení. Jejím cílem je pomoci žákům vybavit si (evokovat): •- co již o tématu vědí, - co se domnívají, že o něm vědí, - jaké je napadají otázky, - co si o tématu myslí apod. • •Uvědomění si významu nové informace •je druhá fáze procesu učení. Žáci v ní zpracovávají nové informace a zařazují si je do vlastní struktury poznání (mezi informace, které si již vybavili a utřídili si během evokace). • •Reflexe •Reflektovat je možné jak obsah (co nyní žáci o tématu vědí, co si potvrdili, co si vyvrátili, co si upřesnili, na jaké otázky stále neznají odpověď, co dalšího by chtěli o tématu vědět apod.), tak také procesy (jak k těmto poznatkům došli, co se během učení dělo, zda se jim práce dařila a díky čemu apod.). •Důležité na reflexi je to, že ji provádí žáci společně s učitelem, nejedná se tedy o zhodnocení práce žáků učitelem. •E-U-R slouží učiteli k tomu, aby plánoval svou výuku se zachováním co nejvíce rysů přirozeného učení, které je pro žáky nejefektivnější.