Kompetence učitele Vybraná klasifikace kompetencí učitele Pojem kompetence učitele ● význam pojmu kompetence není jednoznačný. ● vyjadřuje obecnou hodnotu pedagogické profesionality. ● jde o komplex znalostí, dovedností, postojů a zkušeností, které jsou cílovými kategoriemi profese učitele v měnící se škole, tedy jsou rozvoje schopné, variabilní a flexibilní. ● je výrazem pro obecnou připravenost učitele vyrovnat se s nároky své profesionální role. Klasifikace kompetencí učitele podle týmu doc. Walterové 1. Oborově předmětová 2. Didaktická a psychodidaktická 3. Obecně pedagogická 4. Diagnostická a intervenční 5. Sociální, psychosociální a komunikativní 6. Managerská a normativní 7. Profesně a osobnostně kultivující 8. Ostatní předpoklady 1. Kompetence oborově předmětová ● Má osvojeny systematické znalosti aprobačního oboru v rozsahu a hloubce odpovídající potřebám ZŠ/SŠ; ● Je schopen transformovat poznatky příslušných oborů do vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů; ● Dovede integrovat mezioborové poznatky a vytvářet mezipředmětové vztahy; ● Umí vyhledávat a zpracovávat informace zejména v oblasti aprobačních oborů; ● Disponuje uživatelskými dovednostmi ICT; 2. Didaktická a psychodidaktická ● Ovládá strategie vyučování a učení; ● Dovede využívat základní metodický repertoár ve výuce daného předmětu a je schopen je přizpůsobit individuálním potřebám žáků a požadavkům konkrétní školy; ● Má přehled o vzdělávacích programech a dovede s nimi pracovat při tvorbě vlastních výukových projektů; ● Má znalosti o teoriích hodnocení a dovede je využívat; ● Dovede využívat ICT pro podporu učení žáků; 3. Obecně pedagogická ● Ovládá procesy a podmínky výchovy; ● Dovede se orientovat v kontextu výchovy a vzdělání na základě znalostí vzdělávacích soustav a trendů jejich rozvoje; ● Je schopen podporovat rozvoj individuálních kvalit žáků; ● Má znalosti o právech dítěte a respektuje je ve své práci; 4. Diagnostická a intervenční ● Dovede použít prostředky pedagogické diagnostiky; ● Je schopen identifikovat žáky se specifickými poruchami učení; ● Ovládá způsoby vedení talentovaných žáků; ● Je schopný rozpoznat sociálně patologické projevy žáků; ● Ovládá prostředky zajištění kázně; 5. Sociální, psychosociální a komunikativní ● Ovládá prostředky utváření pozitivního učebního klimatu; ● Ovládá prostředky socializace žáků; ● Dovede se orientovat v náročných sociálních situacích ve škole; ● Ovládá prostředky pedagogické komunikace; ● Dovede uplatnit efektivní způsoby komunikace a spolupráce s rodiči a ostatními sociálními partnery; 6. Managerská a normativní ● Má základní znalosti o zákonech a dalších normách a dokumentech; ● Orientuje se ve vzdělávací politice; ● Má znalosti o podmínkách a procesech fungování školy; ● Ovládá administrativní úkony spojené s evidencí žáků; ● Má organizační schopnosti pro mimovýukové aktivity žáků; ● Je schopen vytvářet projekty na úrovni institucionální spolupráce včetně zahraniční; 7. Profesně a osobnostně kultivující ● Má znalosti všeobecného rozhledu; ● Umí vystupovat jako reprezentant profese; ● Má osobnostní předpoklady pro kooperaci s kolegy; ● Je schopen reflektovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků; 8. Ostatní předpoklady ● Psychická odolnost a fyzická zdatnost; ● Dobrý aktuální zdravotní stav; ● Mravní bezúhonnost. Základní kompetence ?! ● Schopnost motivovat a aktivizovat žáky (kompetence didaktická) ● Odbornost (kompetence oborově předmětová) ● Pružnost a kreativita (kompetence profesně a osobnostně kultivující) ● Schopnost řešení problémů (kompetence diagnostická a intervenční) * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Základní kompetence ?! ● Schopnosti komunikace (kompetence sociální a komunikativní) ● Podporuje rozvoj individuálních kvalit (kompetence obecně didaktická) ● Má organizační schopnosti (kompetence managerská) ● Je psychicky odolný a bezúhonný (ostatní předpoklady) * * * * * * * * * *