You are currently viewing the whole syllabus; go back to default view.
The speed of loading and viewing the syllabus may be slower when showing a large amount of content.
Úvod, organizace, požadavky na zakončení
- přednáška; interaktivní osnova v ISu
- zápočtová práce; termín odevzdání práce do Odevzdávarny v ISu do 1.6.; do 15.4. je nutno domluvit se na tématu zápočtové práce (osobně či do tohoto data zaslat na e-mail)
- požadavky na práci: krátká výzkumná práce v rozsahu cca 5 stran v editoru Word při jednoduchém řádkování, která bude odpovídat na konkrétní problémovou otázku, např. Které pořady pro děti ve víkendovém vysílání veřejnoprávní televize lze označit za nejkvalitnější a proč? Které pořady ve vysílání Českého rozhlasu lze doporučit žákům? Jak vypadá aktuální žánrová skladba vámi sledovaného odborného časopisu?
- vlastní témata vítána (další z možností: Obsahová analýza vybraného mediálního produktu; Vliv reklamy na děti mladšího škoního věku; Návrh vyučovací hodiny mediální výchovy pro konkrétní ročník ZŠ či SŠ; Vlastní mediální prezentace vybrané politické strany/vybraných stran; Analýza reklamních sloganů; Prostředky působení a účinky virálních videí (na vybraných příkladech); Kultura veřejné debaty v ČR na příkladu Charlie Hebdo; Prezentace tématu migrační krize v tištěných/v internetových periodikách/v televizním vysílání apod.)
- zápočtová práce musí být původní; v případě citací (ať už doslovných či parafrází prací jiných autorů musí být řádně uveden zdroj); práce může být zpracována esejistickou formou
Literatura:
BURTON, Graeme - JIRÁK, Jan. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2003.
OSVALDOVÁ, Barbora a kol. Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha: Libri, 1999.
REIFOVÁ, Irena a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004.
SCHELLMANN, Bernhard a kol. Média. Základní pojmy, návrhy, výroba. Praha: Europa-Sobotáles, 2004
ad.
Mediální komunikace, mediální gramotnost, mediální kultura
- komunikace
- funkce komunikace
- interpersonální komunikace
- masová komunikace
- komunikační model; Lasswellova formule
- způsoby studia médií: obsahová analýza, obrazová analýza, strukturní analýza
+ Karel Čapek: Skandální aféra Josefa Holouška (viz např. volně dostupné Čapkovo dílo na ortálu Městské knihovny v Praze)
Média a publikum
- publikum
- média jako socializační faktor
- náklad, čtenost, sledovanost
- chování médií a chování příjemců
- účinky médií: krátkodobé, dlouhodobé
- Maslowova pyramida potřeb
Zpravodajství
- "demýtizace" zpráv
- sběr zpráv
- nastolování agendy a výběr zpráv
- zpravodajské hodnoty: výskyt (frekvence), blízkost, jasnost (jednoznačnost), jednoduchost, smysluplnost („kulturní blízkost“), novost, průbežnost (kontinuita), možnost dalšího vývoje, vztah k elitním národům či státům a vztah k elitním osobám či celebritám, personalizace, negativita, souznění („očekávatelnost“), překvapení, předvídatelnost, variace
- důvěryhodnost zprvodajství a autorita média
Média a marketing
- reklama
- cíle reklamy
- cíová skupina
- druhy reklamy
- reklamní strategie
- reklama a etika
Mediální gramotnost a mediální výchova
- mediální pedagogika; mediální gramotnost; mediální výchova
- mediální výchova jako průřezové téma v RVP
- receptivní a produktuvní činnosti v rámci MV
Regulace a autoregulace médií
- dobrovolná interní regulace
- externí regulace
- Rada pro rozhlasové a televizní vysílání
Účinky médií
Mediální produkt a jeho uspořádání
Mediální produkt
Znak - ikon, index, symbol
Re-prezentace
Typy, stereotypy, archetypy