Mediální kultura
Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D.
Mediální kultura
Info
Term
Spring 2016
Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Chapter contains:
1
Study text
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Chapter contains:
1
Study text
1
Web
Chapter contains:
1
Study Materials
bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

Úvod, organizace, požadavky na zakončení

- přednáška; interaktivní osnova v ISu

- zápočtová práce; termín odevzdání práce do Odevzdávarny v ISu do 1.6.; do 15.4. je nutno domluvit se na tématu zápočtové práce (osobně či do tohoto data zaslat na e-mail)

- požadavky na práci: krátká výzkumná práce v rozsahu cca 5 stran v editoru Word při jednoduchém řádkování, která bude odpovídat na konkrétní problémovou otázku, např. Které pořady pro děti ve víkendovém vysílání veřejnoprávní televize lze označit za nejkvalitnější a proč? Které pořady ve vysílání Českého rozhlasu lze doporučit žákům? Jak vypadá aktuální žánrová skladba vámi sledovaného odborného časopisu?

- vlastní témata vítána (další z možností: Obsahová analýza vybraného mediálního produktu; Vliv reklamy na děti mladšího škoního věku; Návrh vyučovací hodiny mediální výchovy pro konkrétní ročník ZŠ či SŠ; Vlastní mediální prezentace vybrané politické strany/vybraných stran; Analýza reklamních sloganů; Prostředky působení a účinky virálních videí (na vybraných příkladech); Kultura veřejné debaty v ČR na příkladu Charlie Hebdo; Prezentace tématu migrační krize v tištěných/v internetových periodikách/v televizním vysílání apod.)

- zápočtová práce musí být původní; v případě citací (ať už doslovných či parafrází prací jiných autorů musí být řádně uveden zdroj); práce může být zpracována esejistickou formou

Literatura:

BURTON, Graeme - JIRÁK, Jan. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2003.
OSVALDOVÁ, Barbora a kol. Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha: Libri, 1999.
REIFOVÁ, Irena a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004.
SCHELLMANN, Bernhard a kol. Média. Základní pojmy, návrhy, výroba. Praha: Europa-Sobotáles, 2004

ad.

Mediální komunikace, mediální gramotnost, mediální kultura

- komunikace

- funkce komunikace

- interpersonální komunikace

- masová komunikace

- komunikační model; Lasswellova formule

- způsoby studia médií: obsahová analýza, obrazová analýza, strukturní analýza

 

+ Karel Čapek: Skandální aféra Josefa Holouška (viz např. volně dostupné Čapkovo dílo na ortálu Městské knihovny v Praze)

Média a publikum

- publikum

- média jako socializační faktor

- náklad, čtenost, sledovanost

- chování médií a chování příjemců

- účinky médií: krátkodobé, dlouhodobé

- Maslowova pyramida potřeb

Zpravodajství

- "demýtizace" zpráv

- sběr zpráv

- nastolování agendy a výběr zpráv

- zpravodajské hodnoty: výskyt (frekvence), blízkost, jasnost (jednoznačnost), jednoduchost, smysluplnost („kulturní blízkost“), novost, průbežnost (kontinuita), možnost dalšího vývoje, vztah k elitním národům či státům a vztah k elitním osobám či celebritám, personalizace, negativita, souznění („očekávatelnost“), překvapení, předvídatelnost, variace

- důvěryhodnost zprvodajství a autorita média

Média a marketing

- reklama

- cíle reklamy

- cíová skupina

- druhy reklamy

- reklamní strategie

- reklama a etika

Mediální gramotnost a mediální výchova

- mediální pedagogika; mediální gramotnost; mediální výchova

- mediální výchova jako průřezové téma v RVP

- receptivní a produktuvní činnosti v rámci MV

Regulace a autoregulace médií

- dobrovolná interní regulace

 - externí regulace

- Rada pro rozhlasové a televizní vysílání

Účinky médií

Mediální produkt a jeho uspořádání

Mediální produkt

Znak - ikon, index, symbol

Re-prezentace

Typy, stereotypy, archetypy

bez názvu

bez názvu

Content not published.
bez názvu

bez názvu

Content not published.
bez názvu

bez názvu

Content not published.
bez názvu

bez názvu

Content not published.