Škola, kázeň, pravidla Čím složitější je organizace školy, její struktura a vzdělávací program, tím účelnější by mělo být její uspořádání. • dobrá organizace • pevná pravidla • jasný řád • řád, který respektuje zásadu tolik svobody, kolik je možno, tolik řádu, kolik je nutno (Blížkovský, 1992) Kázeňská politika školy  péče o edukaci uvnitř systému školy (Červená, Filipec, Havlová, 1994)  kázeňská politika školy musí být založena na společenských hodnotách a perspektivách a na prospěchu žáků (Gushee, 1984)  není li jasně stanovená koncepce výchovných cílů v rámci výchovněvzdělávacího programu školy, jasná kázeňská politika, pak je nebezpečí, že se pedagogické výchovné úsilí rozmělní a bude se zaměřovat na jednotlivé aktivity  kázeňská politika školy by měla pojímat celý její systém Kázeňská politika školy  základním východiskem je podpora žádoucího chování  tradiční pojetí – zaměření výhradně na porušování kázně, na žáky s problémy v chování  opomíjení podpory rozvoje osobnosti a jejího prosociálního směřování  systémová pedagogika – politika kroků (učitelů, pracovníků školy, rodičů i žáků) za účelem zvyšování úspěchů v oblasti akademické i v oblasti sociálního chování (Colvin a Fernandez) Základní pravidla kázeňské politiky (Colvin, Fernandez) 1) Vymezení žádoucích způsobů chování - nabídnout žákům malý počet jednoduše formulovaných žádoucích způsobů chování jako např. "respektuj ostatní", "buď zodpovědný", "starej se o svou bezpečnost" atd. 2) Výuka žádoucích způsobů chování – učit žáky způsoby chování v reálných situacích. Získávají tímto způsobem zkušenosti, jak dělat věci správným způsobem. 3) Propagovat a uznávat způsoby správného chování – využití interakce mezi dospělým a žákem k pozitivnímu iniciování dospělým, a to ve třídách i mimo ně. 4) Aktivně zpracovávat chyby v chování - pokud se žák chová nevhodně, je třeba jemu i ostatním jasně říct, že jeho chování je špatné a nežádoucí. Žáci, učitelé i ostatní pracovníci by měli být dohodnuti předem na zásadách postupu v případě odhalení špatného chování. Základní pravidla kázeňské politiky (Colvin, Fernandez) 5) Hodnotit a adaptovat kázeňskou politiku týmem - jednoduchá strategie průběžného vyhodnocování a modifikování kázeňského systému školy. Pokud se kázeňské problémy ve škole zvyšují, je potřeba přehodnotit funkčnost sytému a způsobů jeho evaluace. 6) Podporovat pracovníky školy - potřeba aktivních zaměstnanců 7) Podporovat individuálního studenta - vytváření pozitivní kultury školy. Tato procedura však neznamená, že není potřeba podporovat menší skupiny žáků nebo i jednotlivce, kteří potřebují speciální pomoc ve svých projevech chování. Zásady efektivní politiky kázně (Gushee) 1) Informace, které vycházejí z přesných dat o chování žáků, jsou cílené na faktické problémy 2) Spoluúčast – do tvorby pravidel se zapojují všechny skupiny, kterých se týkají • studenti – musí se podřizovat • učitelé – musí podle nich pracovat • rodiče – musí podle nich se školou spolupracovat a podporovat děti v jejich dodržování 3) Definice problému – první krok k jeho řešení (nelze předpokládat, že všichni dané chování hodnotí stejným způsobem) 4) Flexibilita – politika kázně by měla být otevřená různým situacím, nikoli lpět na rigidních systémech sankcí, popis různých metod pro řešení různých problémů 5) Komunikace – rodiče i pedagogové by měli znát kázeňskou politiku školy (čitelná a dobře zpracovaná žákovská knížky jako nástroj pro informování studentů) 6) Důsledné uplatňování – motivací pro spolupráci na pravidlech je pro studenty víra ve spravedlivé hodnocení Zásady efektivní politiky kázně (Gushee) Kázeňská politika jako nástroj  srozumitelnost  zřetelná pravidla  spoluúčast  pozitivní zaměření  důsledné dodržování  zřetelné pojmenovávání problémů  jasná a srozumitelná kázeňská politika – možnost monitorování problémů v chování a jejich předcházení prostřednictvím koordinovaných kázeňských procedur  informace pro žáky jaké chování je očekáváno a jaké je zakazováno Uplatňování pozitivní kázně  Pozitivní kázeň (Adler, Dreikus) = všichni lidé mají stejná práva na důstojnost a respekt  metody – nerepresivní a nekompromistní  přátelské (ukazují úctu k dítěti) a přísné (ukazují respekt k tomu, co je potřeba udělat) Uplatňování pozitivní kázně  Respektují dítě?  Jsou efektivní dlouhodobě?  Pomohou dítěti rozvíjet hodnotné životní schopnosti jako základ pro dobrý charakter? (Brock) Chování vyvolávané strachem z nesouhlasu postrádá pojetí odpovědnosti a ohledu ke druhým (Fontana) Velká Británie (Cole, Visser, Upton) - interview s řediteli škol pro žáky s emocionálními problémy a problémy v chování závěr:  sankce a tresty se uplatňují jak na těchto školách, tak na školách běžných  mezi řediteli panovala široká shoda: pravidelné uplatňování různých forem trestů „neprodukuje trvalejší změny v chování"  na základních školách to naopak podkopává pozitivní školní klima  většina respondentů: využívání trestů ve škole je nezbytné - mají však nejlepší dopad, pokud jsou postaveny na pozitivním vztahu mezi dospělým a žákem.  dobrá praxe: v práci s žáky s problémy v chování, byla uplatňována při interakci učitel - žák filosofie dikce „čtyři pozitiva v poměru k jednomu negativu". Tři zásady efektivní každodenní disciplíny ve třídě bez narušení výuky (Keating) 1) naslouchat žákům - dát jim příležitost vyjádřit se, říci k problému svou verzi • pokud k tomu není čas v hodině, pak se musí najít po ní nebo i po vyučování. Výuka tak může pokračovat a žák přitom ví, že dostane prostor pro vysvětlení, a zklidní se. • i když si je učitel jistý, že ví, o co jde, každý žák by měl vědět, že dostane možnost a bude vyslyšen. 2) spravedlnost - důslednost a spravedlnost učiteli přináší úctu a respekt žáků. • spravedlnost při prosazování kázně dává žákům jistotu, že s nimi bude zacházeno jako s ostatními • nutno dát jednoznačně najevo, co od žáků očekáváme, a také to pak musíme zřetelně prosazovat. pravidla kázně spravedlivá pro všechny = jediná diskuse, která může ve třídě nastat, je diskuse o těchto pravidlech 3) vědět, kdy má učitel řešit kázeňské přestupky s vedením školy - slabost učitele v očích žáků/zatěžování vedení školy Preventivní programy Za efektivní považuje takový preventivní program, pokud sníží kriminalitu spojenou s násilím o 10 - 20%. Shrnutí  kázeňská politika školy by měla zahrnovat školu jako celek  spolupráce všech účastníků edukačního procesu (žáci, rodiče, pedagogové) – na všechny by se měla vztahovat  pravidla – jasná, srozumitelná, pozitivně zaměřená, spravedlivě a důsledně uplatňovaná  pozitivní charakter, aby mohla ovlivňovat žádoucí způsoby chování Literatura Vojtová,V. Postoje učitelů a žáků ke kázeňské problematice na základní škole. (Disertační práce) Brno: MU. 2001