DIAGNOSTIKA HODNOCENÍ ZPĚTNÁ VAZBA •DIAGNOSTIKA – analýza, interpretace vzdělávání jedince // individuální vzdělávací plán • pozorování •anamnéza •rozhovor •dotazník •didaktické testy •analýza prací žáků •analýza pedagogické dokumentace •hra • •HODNOCENÍ – zaujímání stanoviska výkonům žáka ve vyučování • •ZPĚTNÁ VAZBA - výstup nějakého systému ovlivňuje zpětně jeho vstup HODNOCENÍ EVALUACE - Hodnoticí procesy, ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají -Zaujímání a vyjadřování kladného nebo záporného stanoviska k různým činnostem a výkonům žáků ve vyučování - Zpětná vazba I. Rozhodnutí o cíli hodnocení III. Formulování hodnoticího závěru II. Zjišťování skutečností o současném stavu fáze typy Elipsa: formativní formativní Elipsa: finální finální Elipsa: normativní normativní interní kriteriální externí neformální diagnostické Elipsa: průběžné průběžné závěrečné formální objektivní hodnocení průběhu hodnocení výsledku Elipsa: sumativní sumativní CÍLE VZDĚLÁVÁNÍ KLÍČOVÉ KOMPETENCE 2. Podněcovat žáky k tvořivému myšlení 3. Vést žáky k všestranné komunikaci 5. Připravovat k projevům svébytnosti 6. Vytvářet potřebu projevovat pozit. city 7. Učit rozvíjet a chránit fyzic.a dušev. zdraví 8. Vést k toleranci a ohleduplnosti 9. Rozvíjet schopnosti vzhl. k profesní orientaci F pracovní E občanské D sociální a personální C komunikativní B k řešení problémů A k učení 1. Umožnit žákům osvojit si strategie učení 4. Rozvíjet schopnost spolupracovat CÍLE KOGNITIVNÍ znalost, porozumění, aplikace, analýza, hodnocení tvoření CÍLE PSYCHOMOTORICKÉ imitace, manipulace, zpřesňování, koordinace, automatizace, motorická tvořivost, CÍLE AFEKTIVNÍ přijímání, reagování, oceňování hodnoty, integrování hodnoty, začleňování hodnot do charakteru osobnosti CÍLE SOCIÁLNÍ vyhledat si kontakt, přijímání návrhů na spolupráci, návrhy na spolupráci a její rozšiřování, vytvářet sociální role • zapamatovat aplikovat porozumět tvořit hodnotit analyzovat Bloomova taxonomie kognitivních cílů Elipsa: formativní formativní HODNOCENÍ EVALUACE Elipsa: průběžné průběžné Elipsa: finální finální Elipsa: sumativní sumativní Průběžné poskytování diagnostických informací žákům o pokrocích v učení, kde se na cestě k cíli nachází Jak postupovat dál: opravit chyby, doplnit mezery Slouží zlepšení výkonu žáka, změřené na zvládání cíle Shrnuje, čeho žák dosáhl Porovnává žáky mezi sebou Vede k soutěživosti Zaměřené na dosažení cíle 1/A 2/B 3/C 4/D 5/E Výborný chvalitebný dobrý dostatečný nedostatečný Výjimečný kvalitní obvyklý nevalný nepřijatelný možno dát za vzor možno ocenit lze přijmout vyžaduje změny nutno přepracovat Vždy většinou někdy málokdy, občas nikdy A = rozhodně ano a = spíše ano ? = nedá se určit n = spíše ne N = rozhodně ne Všichni skoro všichni asi polovina téměř nikdo nikdo HODNOTICÍ ŠKÁLA DOVEDNOSTI ČTENÁŘE HODNOCENÍ, ZNÁMKOVÁNÍ Žák: 1/A 2/B 3/C 4/D 5/E 1. Vybere pro sebe knihu, text, článek - v učebnici, knize, časopise, na inter., knih. - předvídá obsah, pokračov., dokládá z textu kniha odpovídá věku a zájmům, rozsahem příliš náročná, něco ho zaujme málo náročná, už ji četl vybere náhodnou knihu nedokáže vybrat 2. Knihu, text přečte, orientuje se podle: - členění textu /úvod, závěr, obsah, doslov/ - písma, titulků, grafů, schémat, odstavců /orientátory/ celou knihu na přeskáčku začátek, konec pár stránek neotevře 3. Hledá paralely se osobními zkušenostmi - porovnává svoje informace, názory s textem - porovnává s jinými texty, hledá shody, rozdíly 4. Sdělí hlavní myšlenku - odliší hlavní informace od nepodstatných - odliší fakta od názorů - vybere klíčová slova, logic. uspořádá myšlenky, zaznamená do osnovy, myšlenkové mapy - vytvoří nadpis, anotaci 5. Analyzuje příčiny a důsledky - vztahy mezi jevy, souvislostmi, postavami - usuzuje na motivy jednání - vcítí se do pocitů postavy, rozpozná city - dělá závěry 6. Vytváří otázky k textu: - odpověď najde v textu - odpověď zahrnuje vlastní zkušenost - odpověď vyžaduje další zdroje 7. Interpretuje -využívá získané informace k vlastnímu sdělení a) ústnímu /b) písemnému 8. Kriticky posoudí kritikou východisek, závěrů 9. Využívá představivosti/ Vcítí se do postavy -rozvine text objevným způsobem Třídní učitel: Jméno žáka A) Příprava a schopnost učit se B) Ústní projev C) Písemný projev D) Práce ve skupině E) Nezdar, změna názoru, hodnocení druhých F) Řešení problémů, chyba G) Dodržování pravidel, ochota pomoci H) Aktivita známka oblíbené seznam oblíbené známka neoblíbené seznam neoblíbené 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. Třída: Sebehodnocení žáků – záznamová tabulka 100 bodů vynikající ojedinělý A 99 – 80 bodů výborný výjimečný B 79 – 60 bodů chvalitebný kvalitní C 59 - 40 bodů dobrý obvyklý D 39 – 20 bodů dostatečný nevalný E 19 – 0 bodů nedostatečný nepřijatelný F Hodnocení výsledků všech testů: Hodnocení známkou Slovní hodnocení Srovnávání žáků Pasch, M. et al. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. Janík, T.,Maňák, J.,Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada. Slavík, Jan.(1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál. Literatura: Zpracovala: Vladimíra Neužilová