Učebnice: druhy, funkce, práce s učebnicí (SZ7BP_SDi1 Úvod do školní didaktiky) Mgr. Tomáš Janko, Ph.D. Úvodem • Ani v současné době elektronických médií klasické školní učebnice nezmizely , naopak jejich množství a rozmanitost nebývale roste. Stále jsou využívány na všech typech škol a stupních vzdělávání. • Učebnice představují jeden z nejstarších didaktických prostředků. Odrážejí úroveň lidského poznání a myšlení. Zachovávají poznatky, které by jinak v průběhu času mohly být ztraceny. • Někdy jsou proto považovány za „ochránkyně“ hodnot a principů vzdělávání (převládajících v určité době). • Nezastupitelnost učebnice je dána především její univerzálností, polyfunkčností a nezávislostí na vnějších zdrojích. Definice školní učebnice • Školní učebnice představuje specifický druh didaktického prostředku. • Odborníci se však odlišují v tom, na základě jakých znaků lze učebnici definovat: „ Školní učebnice je druh knižní publikace uzpůsobené k didaktické komunikaci svým obsahem, strukturou a vlastnostmi.“ (Průcha, 1996, s. 13). „…učebnice vychází z obsahové normy učebních osnov a vymezuje a konkretizuje obsah a rozsah učiva daného vyučovacího předmětu v daném postupném ročníku.“ (Wahla, 1983, s. 12). „Učebnice představuje prostředek vyučování a učení v knižní formě, ve které jsou určitá odborná témata a okruhy daného předmětu metodicky uspořádány a didakticky ztvárněny tak, že umožňuje učení…“ (Meyers Kleines Lexikon Pädagogik, 1988, s. 259). • Odlišnosti ve vymezování učebnic jsou dány existencí různých přístupů k tvorbě učebnice: • jako součást kurikula (kurikulární projekt) – vymezují a prezentují vybrané obsahy vzdělávání; • jako didaktický prostředek – usměrňují učení žáků a výukovou činnost učitele; zdroj obsahu vzdělávání pro žáky. Struktura školní učebnice • Role učebnice ve výchovně-vzdělávacím procesu klade vysoké nároky na její didaktikou vybavenost. • Struktura učebnice je tvořena dílčími komponentami, které vytváří ucelený systém. Určuje kvalitu učebnice a podmiňuje úspěšnost učících se subjektů. • Existují různě podrobné taxonomie strukturních komponentů učebnice. Obecný model struktury učebnice rozlišuje mezi verbální složkou a obrazovou složkou. Funkční struktura školní učebnice • Podrobnější pohled na strukturu školní učebnice nabízí tzv. funkčně strukturální model (Zujev, 1986). • Obsahuje 36 komponentů učebnice, které jsou zobecňovány do tří hlavních kategorií. Didaktické funkce školní učebnice • Na školní učebnice je kladena řada didaktických funkcí, které mají napomáhat řízení a organizaci výchovně-vzdělávacího procesu. • V reálné výuce se ale často ukazuje, že některé ze školních učebnic očekávané role nedokáže dobře plnit. Brání jim v tom nevyhovující zpracování. Didaktické funkce školní učebnice • Funkcí učebnice rozumíme předpokládaný účel, který má tento didaktický prostředek plnit v rámci edukačního procesu. • Z hlediska účastníků edukace lze rozlišit funkce: 1) pro žáky a 2) pro učitele. • Podrobnější taxonomie didaktických funkcí (např. Zujev, 1986) rozlišují mezi: • informační funkci • transformační funkci • systematizační funkci • zpevňovací a kontrolní funkci • sebevzdělávací funkci • integrační funkci • koordinační funkci • rozvojově výchovnou funkci Využívání školních učebnic • Učebnice představují jeden z nejdůležitějších a nejpoužívanějších didaktických prostředků ve školní výuce – u nás i v zahraničí. Otázkou však je, jakým způsobem jsou ve výuce skutečně využívány? • Způsoby práce s učebnicemi se u žáků a učitelů mohou významně odlišovat. • Rozdíly ve využívání učebnic jsou patrné i pokud jde o jednotlivé vyučovací předměty. • Zatímco v humanitních předmětech je využívání učebnic ve výuce klíčové, v přírodovědných předmětech může být jejich pozice oslabována jinými didaktickými prostředky (multimédia, přírodniny, modely ad.). Proces schvalování školních učebnic • Je zřejmé, že fungování učebnice ve školní výuce představuje poměrně složitý jev, podmíněný více faktory (struktura učebnice, didaktické funkce, názory učitelů, pohledy žáků). • Učitelé tak stojí před problémem, jak vybrat tu nejvhodnější učebnici, jaké faktory a která kritéria brát především v úvahu. • Většina učitelů nemá k dispozici takové množství času, aby mohli podrobněji analyzovat jimi vybírané učebnice. Důležitým vodítkem pro výběr učebnic jsou proto doporučení pedagogického výzkumu zaměřeného na učebnice. • Jedním ze způsobů, jak regulovat tvorbu učebnic a kontrolovat jejich kvalitu představuje proces schvalování učebnic. Ani proces schvalování ale nemusí být vždy zárukou odborné, psychologické, pedagogické, didaktické kvality učebnic. Výzkum školních učebnic • Školní učebnice jsou pro vydavatele zdrojem nemalých zisků. Svědčí o tom množství učebnicových řad a celkový počet vydávaných učebnic. • Počet učebnicových nakladatelství se v současnosti blíží již sedmi desítkám a počet jimi nabízených učebnic přesahuje tisíc nejrůznějších titulů. O skutečných kvalitách vydávaných učebnic je toho však známo málo. • Výzkum učebnic proto usiluje o systematické analyzování a hodnocení (evaluaci) školních učebnic a jejich fungování.  Výzkumy orientované na proces vzniku učebnic.  Výzkumy orientované na užívání učebnic.  Výzkumy orientované na učebnice jako produkt. Co se na učebnicích zkoumá • Vlastnosti školních učebnic  Komunikační  Obsahové  Ergonomické • Fungování školních učebnic  Při vyučování a učení  Názory a postoje uživatelů k učebnicím • Výsledky a efekty učebnic  Změny v poznatcích subjektů edukace  Změny v postojových, hodnotových aj. vlastnostech subjektů • Zlepšování vlastností učebnic • Predikce o fungování učebnic Jak se učebnice zkoumají: hlavní metody • V rámci výzkumu učebnic se uplatňují rozmanité metody.  Metody obsahové analýzy – umožňují analyzování, porovnávání a vyhodnocování vlastností učebnic anebo jejich obsahu.  Metody dotazování – slouží k získávání a vyhodnocování výpovědí uživatelů učebnic anebo odborníků, týkajících se vlastností učebnic a jejich fungování v edukačních procesech.  Metody observační – využívání učebnic v reálné výuce, činnosti žáků anebo učitelů s učebnicemi v reálné výuce. Jsou důležité, ale méně časté.  Metody testovací – ověřování účinků určité učebnice na různé složky učení (kognitivní, afektivní, konativní), prostřednictvím testů.  Metody experimentální – umožňují ověřovat různé modifikace vlastností / provedení učebnic (obtížnost textu, četnost nonverbálních prvků). Jaký vliv mají nově zaváděné změny na učení.  Metody komparativní – napomáhají při porovnávání dvou či více učebnic z určitého hlediska (rozsah, členění učiva, zastoupení výukových témat, poměr textové a nonverbální komponenty ad.) Jak se učebnice zkoumají: ukázky z výzkumů Ukázka 1. Výsledky výzkumu zaměřeného na analyzování vlastností učebnic, s využitím metody obsahové analýzy (dokumentů). Graf 1 V učebnici A bylo celkově analyzováno 360 nonverbálních prvků… Ukázalo se, že v učebnici A jsou výrazně zastoupeny fotografie (75,3 %)… Zastoupení zbývajících typů nepřevyšuje hranici 5 %. …mapový nákres (4,7 %), tabulka (3,9 %), logo (3,9 %), graf (3,3 %). Zastoupení ostatních typů nonverbálních prvků v učebnici A nepřekročilo hranici 3 %. …kartodiagram (2,2 %), reprodukce výtvarného díla (1,1 %), schéma (1,1 %)… Zastoupení kombinovaných nonverbálních prvků bylo v porovnání s fotografiemi také poměrně nízké: obrázková řada (2,2 %), obrázková kombinace (0,3 %). Jak se učebnice zkoumají: ukázky z výzkumů …výsledky potvrdily, že využívání učebnic ve školní výuce se může významně odlišovat; např. v návaznosti na vzdělávací cíle anebo obsahy. Zatímco v předmětech humanitního zaměření (např. anglický jazyk; Graf 2) je role učebnice evidentní… v předmětech přírodovědného zaměření (např. zeměpis; Graf 3) může být pozice učebnice poněkud oslabena Graf 2 Graf 3 …realistické nonverbální prvky žákům umožňují vytvořit si věrnější představu konkrétních objektů anebo jevů, čímž žákům napomáhají při následném kognitivním operování s těmito objekty anebo jevy. …rozvoj abstraktního myšlení nicméně podporují v omezené míře (Einsiedler & Martschinke, 1997, s. 25). Ukázka 3. Výsledky výzkumu zaměřeného na využití (fungování) učebnic, s využitím observační metody (videostudie). Ukázka 2. Výsledky výzkumu zaměřeného na evaluaci vlastností učebnic, s využitím metody dotazování (strukturovaný rozhovor). Děkuji za pozornost