Jazyková analýza textu Na pokraji moravské dědiny vidíme bývalý lovecký zámeček pánů z Větrova. Je omítnutý pampeliškovou žlutí, má věžičky pokryté prejzy a korouhvičku s kohoutem. V zámečku je dětský domov. Žijí v něm děvčata a kluci od šesti do patnácti let, všeobecně zvaní Větrováci. 1. Znázorněte graficky 1. větu textu a graf popište. Na pokraji moravské dědiny stojí bývalý lovecký zámeček pánů z Větrova. 2. Ve větě V zámečku je dětský domov podtrhněte přísudek. 3. Podtrhněte v textu souvětí a určete jejich počet a druh. 4. Určete, jakým větným členem je v poslední větě všeobecně zvaní Větrováci. 5. Proveďte slovotvorný rozbor a stavbu slova zámeček. a) Slovotvorný rozbor: b) Stavba slova: Základové slovo: Předpona: Odvozovací základ: Kořen: Slovotvorný základ: Přípona: Slovotvorný formant: Koncovka: 6. Jsou v textu přídavná jména slovesná? Pokud ano, vypište je a napište, jak byla utvořena. 7. Vytvořte od slovesa vidět tyto tvary: Kmen přítomný: Kmen minulý: Příčestí minulé: Příčestí trpné: Přechodník přítomný (všechny tvary): 9. Určete u slovesa vidíme mluvnické kategorie a zařaďte jej do slovesné třídy a ke vzoru. 10. Určete slovní druhy z textu (nad každé slovo číslo): na, bývalý, je, žluť, má, a. 11. Určete rod a vzor u podstatného jména děvčata. 12. Napište synonymum ke slovesu žijí. 13. Opravte chyby. Mount Everest stál osamnělý a záhadný až do 29 května 1953, kdy horolezecká výprava slezla jeho vrchol. Chlapci si představovali, jakby to vypadalo, kdyby podnikli výlet na divoký západ. Spočátku jezdila nejvýše 90ti kilometrovou rychlostí. S rukama skříženýma za zády sledoval vískající děti. Dennodenně se s ní loučil slovy: „A zítra nashledanou.“