Česká literatura v čítankách Zápočtový test: Test má 5 otázek, ty jsou však složeny z podotázek, tzn. celkově je zde 10 hodnocených bodů. Zápočet je udělen, pokud známkový průměr nepřesáhne 2, 9. Jedna otázka je z povinné četby (jde o publikaci Jiřího Moravy C. k. disident Karel Havlíček / nebo o knihu Někdejší Betty stejného autora), další čtyři jsou znalostní. Očekává se celkový přehled o české literatuře 19. století (významní autoři literatury pro dospělé, autoři literatury pro děti a mládež, obecné povědomí o literárním a kulturním vývoji období, povědomí o žánrech zejména dětské literatury, přehled o časové souslednosti – kdo byl předchůdce, kdo následovník, kteří tvůrci byli současníky apod.). Část problematiky je odpřednášena, část si studenti doplní samostudiem (doporučená literatura v ISu – zejména Zapletal, Sieglová, Šubrtová). Pro lepší orientaci při přípravě – tematické okruhy a důležitá jména: Národní obrození, jeho charakteristika; charakteristika uměleckých směrů 19. stol. (klasicismus, preromantismus a romantismus, biedermeier, sentimentalismus, realismus); život a tvorba významných osobností: J. Dobrovský a kodifikace češtiny, J. Jungmann a jeho působení, A. J. Puchmajer, V. M. Kramerius – vydávání knížek lidového čtení a adaptací pro mládež, divadelnictví – J. K. Tyl, V. K. Klicpera; J. Kollár, F. L. Čelakovský a ohlasová poezie, K. H. Mácha, K. H. Borovský; formování jednotlivých žánrů LPDM: lidová slovesnost a její adaptátoři a sběratelé (K. J. Erben, B. Němcová), mravoučné spisy (V. Nejedlý, F. J. Tomsa, J. Rulík, Šmit), próza s dívčí hrdinkou (Němcová, Marie Antonie, M. D. Rettigová), próza F. Douchy a F. Pravdy, vznik poezie pro děti – K. Vinařický a F. Doucha, zábavná četba (Krameriovy tisky a dobrodružná próza); druhá polovina století: společenský kontext, májovci (J. Neruda, V. Hálek, K. Světlá, S. Podlipská, J. Arbes), ruchovci (S. Čech, E. Krásnohorská) a lumírovci (J. Vrchlický, J. Zeyer, J. V. Sládek); F. Bartoš a jeho folklorní program, adaptace lidové pohádky (M. Mikšíček, B. M. Kulda, F. Bartoš, V. Tille-Říha, J. Š. Kubín); J. Karafiát; zrod moderní poezie pro děti – Sládek, J. Kožíšek, K. V. Rais; próza ze života dětí a próza s dívčí hrdinkou (Světlá, Krásnohorská, Podlipská, Jesenská), dobrodružná próza, próza s historickou tematikou (V. B. Třebízský, Z. Winter, A. Jirásek, K. V. Rais).