RODINA V PSYCHOSOCIÁLNÍM KONTEXTU Bez rodiny se člověk chvěje zimou v nekonečném vesmíru. André Maurois To, co na dítě mocně působí, je nežitý život jeho rodičů. Alfred Adler Dítě nevychovává to, co dospělý říká, ale to, jaký je. Carl Gustav Jung 7. března 2018 Organizace a časové rozvržení Rodina v psychosociálním kontextu (1/1/0)  Přednáška (nepovinná)  STŘEDA 12.05 – 12.50 (učebna 32)  Prezentační semináře (povinné)  1 páteční blok 9 – 15 s polední pauz(ičk)ou (učebna 27)  Termíny – výběr ze dvou možností: 20. dubna, 27. dubna (nezapomeňte se přihlásit do ISu!)  Konzultační hodiny vyučující Alice Prokopové: středa 13.00 – 14.00 Vybraná témata (…struktura)  Úvod, organizace předmětu/ů, instrukce, dotazy  Sociobiologické kořeny rodiny, rodičovského a partnerského chování (etologie, snímek Desmonda Morrise, komentář, diskuse)  Rodina jako systém, funkce rodiny  Vývojový cyklus rodiny, proměna funkcí  Partnerství, volba partnera, kohabitace  Rodina a dítě, socializace (rodina jako „sociální děloha“)  Rodina a zátěžová/é situace, rodina v krizi  Dlouhodobá krize v rodině (unikátní snímek Heleny Třeštíkové: Manželské etudy, Film a sociologie, ukázky - vybrané pasáže, komentář, diskuse)  Rozvod a opakovaná manželství (porozvodová situace, rekonstruované manželství, postavení dítěte… atd.)  Rodina se závislým jedincem (resp. jedincem s psychickou poruchou)  VÝZKUMNÉ METODY („úvod do úvodu“  …nejzákladnější metody kvalitativního a kvantitativního výzkumu) …na shledanou  za týden