Vymezení pojmů funkce rodiny  Vymezení pojmu - těch je nesčetně mnoho , takže pouze příklady vymezení (každý vždy odpovídá určitému způsobu uvažování - myšlení) Sociálně psychologicky: malá sociální skupina, specifická …  Kramer …skupina lidí se společnou historií, současnou realitou a budoucím očekáváním vzájemně propojených vztahů, členové často (ne vždy!) vázáni hereditou, legál. manžel. svazky atd., dále společné uspořádání života v určitém úseku jejich životní cesty…  Rieger Zdeněk a Hana Vyhnálková (Ostrov rodiny) – poetická metafora  „obyčejná df.“ …malá skupina lidí, která vzniká manželstvím a umožňuje vzájemné soužití mezi oběma manželskými partnery, soužití rodičů a jejich dětí, vztahy mezi příbuznými a také vztahy mezi rodinou a společností…  Funkce rodiny http://cs.wikipedia.org/wiki/Rodina užitečný odkaz  Typy, druhy rodin další pojmy (bez hodnotícího aspektu)  V průběhu životní cesty  orientační  prokreační  Podle struktury (rozšíření)  základní (též nukleární, jaderná, elementární, manželská, párová) - matka, otec a děti  rozšířená - zahrnuje i prarodiče, strýce, tety a další příbuzné  Podle struktury (úplnost)  úplná – oba rodiče a alespoň jedno dítě  neúplná – chybí některý z rodičů Rodina jako systém tzv. systémový přístup – velmi užitečné soc.– psych. pojetí rodiny, pracovní df.: „systém je soubor částí a vztahů mezi nimi“  Podstatné vlastnosti (rodinného) systému:  Míra otevřenosti či uzavřenosti,  Struktura, organizace,  Složitost, síť vzájemně se ovlivňujících vztahů,  Rigidita x chaos,  Proměnlivost v čase  Adaptabilita (s tím související odolnost vůči zátěži, stabilita …)  Informační výměna – komunikace, transmise informací  Charakteristiky rodinné komunikace (Riskin, J., Faunce, E., in Matoušek)  Jasnost ( x vágnost)  Téma (navazuje na předchozí nebo násilné vstupy do tématu??)  Svěřování (nejen jestli je možné, ale i jestli se vyžaduje či ne, popř. jestli je odmítáno, …“pseudosvěřování“)  Míra souhlasu (v dimenzi jednoznačný – nejednoznačný, „pseudosouhlas“)  Vzájemné vztahy (emoce – pozitivní, neutrální, negativní) Kompetence rodiny Velmi inspirativní: Beaversův systémový model Dvě základní dimenze:  Adaptabilita  Koheze Rozhodující charakteristiky:  Struktura (rozložení moci, rodičovské či jiné koalice, rodinná blízkost…)  Mytologie (rodinné mýty, systémy přesvědčení, rodinná paradigmata)  Cílově zaměřené chování (strategie řešení problémů)  Podporování autonomie (jasnost komunikace, osobní odpovědnost, míra invazivity, „propustnost hranic“ mezi členy rodiny)  Emoce (míra expresivity, empatie, stupeň konfliktovosti, „pocitová základna“) (Ne)Kompetentní rodiny ze zkušeností rodinných psychoterapeutů Virginia Satirová (komunikační a systemická terapie…) Čtyři aspekty rodinného života:  Pocity a názory, které má člověk o sobě – sebehodnocení  Způsoby, používané pro dorozumění - komunikace  Pravidla, kterými se lidé ve svém cítění a jednání řídí – rodinný systém  Způsob, jak se lidé chovají k ostatním lidem popř. institucím – společenská vazba U narušených (dysfunkčních) rodin – určité specifické vzorce Příklady – PPP, sch – double bind, závislosti … atp. (Ne)Kompetentní rodiny ze zkušeností rodinných psychoterapeutů  Souvislost s drogovým (obecněji závislostním) problémem (terapeuti, pracující se závislými popř. s rodinami závislých) Čtyři významné znaky – v souvislosti se závislostním problémem:  Dítě chtěné nebo nechtěné (odmítání x přijímání)  Přístup k bolesti, utrpení, problémům, zátěži, krizi… „výzva nebo hrozba?“, frustrace ne/patří k životu, zbavování se nelibosti za každou cenu nebo – naučit snášet určitou míru frustrace …atd. S tím souvisí mj. např. i přístup k nemocem, k lékům atp. („farmakofilie“)  Aktivní (x pasivní) přístup k životu, („naučená bezmocnost“ nebo pocit, že je v mých/našich silách…)  Pojetí rodičovské akceptace („bez podmínek“, ale s podporováním nezávislosti) Vývojový cyklus rodiny Fáze vývoje rodiny  Vytváření rodiny (obvykle 1-2 roky) zakládání společné domácnosti, dělení rolí, ukončení této fáze: narození dítěte,  Rozšiřování - fáze extenze od narození posledního dítěte  Fáze ukončení extenze (od:) první dítě opouští domov (stává se soběstačným)  Fáze zúžení odchod posledního dítěte (děti již soběstačné)  Fáze ukončeného zúžení jeden z partnerů umírá  Uzavření cyklu smrt druhého partnera ….nebo jinak: o Přípravná o Rodina s malými dětmi o Rodina s dětmi školního věku o Rodina s dospívajícími dětmi o Fáze „prázdného hnízda“ o Fáze s 1 partnerem v důchodu Vývojový cyklus rodiny /Film a sociologie/  Ilustrace: Manželé Ivana a Václav jsou „všedními hrdiny“ úžasně zajímavého časosběrného dokumentu, který začala režisérka Helena Třeštíková natáčet v roce 1979. Jejich společný život zaznamenávala s empatií po dobu dvaceti let a vytvořila unikátní kompaktní celek výpovědí pod názvem Manželské etudy po dvaceti letech. V rozpětí poměrně dlouhé doby vznikla jedinečná a přesná koláž posunů v osobních postojích a na manželský vztah se nabalila léta soužití se všemi jeho aspekty.  Výchova dětí,  adaptace na novou sociální a ekonomickou situaci české společnosti,  překonávání krizí různého druhu,  atd. – to vše obsáhl vývoj jedné rodiny … …na shledanou  za týden