PORTFOLIO UČITELE PORTFOLIO  Nástroj aktivní spoluúčasti učitele na vlastním rozvoji a hodnocení; Nástroj pro profesní a osobní růst učitele;  Funkce portfolia – prezentační a reprezentační, hodnotící, podpora sebereflexe, podpora dalšího vzdělávání a představy seberozvoje a jejich sladění s potřebami školy;  Práce s portfoliem – pravidelnost práce s portfoliem; práce s portfoliem vyžaduje součinnost se strany učitele, tak vedení školy (popřípadě zavádějícího učitele – mentora); na kvalitní práci učitele je třeba upozornit ostatní nebo naopak pro nedostatek je třeba hledat cestu k nápravě;  Pro zpravování portfolia je třeba disponovat potřebnými IT dovednostmi; CÍL PORTFOLIA Cílem není zahrnout do portfolia všechna jednání s rodiči, stejně jako přípravy na všechny hodiny, které mají v rozvrhu. Cílem je: JEDNÁ SE O ZÁZNAM POSTUPU, KTERÝM PEDAGOG OBYČEJNĚ POSTUPUJE – TYPOVÝ PŘÍKLAD, A PAK O ZÁZNAM MIMOŘÁDNÝCH PŘÍPADŮ. Do portfolia vkládáme dokumenty a artefakty, které jsou reprezentativní a vypovídají o profesním vývoji pedagoga. Např.: Co by mi mohlo sloužit jako podklad zpětné vazby o přípravě na vyučování? Jaký podklad bych mohla použít pro zamýšlení se nad efektivitou jednání s rodiči? PRÁCE S PORTFOLIEM  PRVNÍ FÁZE – výběr vhodných dokumentů, dokládající odpovědi na otázky:  Co se mi v uplynulém období podařilo?  Co mne zajímá, co bych rád/a studoval/a?  S kým spolupracuji ve škole a na čem?  …  Využívám systematicky reflexí své pedagogické práce ke zlepšování svých profesních činností ve prospěch žáků?  Podílím se na rozvoji školy? Přispívám k vytváření pozitivního profesního klimatu v ní?  Jaká pedagogická aktivita je pro mne přínosem?  Vytvořila jsem nějaké učební listy, texty, které považuji za zajímavé a prospěšné pro realizaci ŠVP?  … Důležitá je odpověď na otázku: Proč jsem zařadil/a tento materiál do svého profesního portfolia? Portfolio bude strukturované.  DRUHÁ FÁZE – analýza, reflexe a zamyšlení se nad dokumenty; úvaha nad:  Jak se zařazený materiál vztahuje k procesům učení/vyučování?  Jaký vliv může mít na můj profesní rozvoj? Co se z něj mohu naučit nebo dovědět o sobě jako učiteli?  V čem reprezentuje mou práci jako učitele?  TŘETÍ FÁZE – hodnocení profesního portfolia při setkání s vedením školy:  Většinou jednou ročně;  Formou strukturovaného rozhovoru; nejefektivnější je, pokud rozhovor vede učitel se svým přímým nadřízeným; rozhovor poskytuje zpětnou vazbu nejen učiteli, ale také vedoucímu, napomáhá lepšímu porozumění mezi nimi a má motivující charakter;  Cílem třetí fáze je získat komplexní pohled na výkon profese konkrétního učitele nebo jeho část, třeba hodnocení žáků;  ČTVRTÁ FÁZE – formulování plánu osobního rozvoje pro příští období;  Je součástí profesního portfolia; vytváří jej učitel a školský management; STRUKTURA PROFESNÍHO PORTFOLIA  Strukturovaný profesní životopis;  Osobní vzdělávací platforma; „Velmi citlivým nástrojem naší práce je hodnocení žáků. … Co se týče souhrnného hodnocení na vysvědčení, vidím jako optimální hodnocení slovní, které jediné může postihnout všechny nuance žákovy individuální vzdělávací cesty. V průběžném hodnocení, ale vstupuje do hry důležitý aspekt – čas. Jakkoliv by bylo krásné podrobně se žáky rozebírat a popisovat úroveň zvládnutí jednotlivých úkolů, v praxi je to zcela nereálné.“ Životopis a osobní vzdělávací platforma vyjadřují profesní potenciál učitele. Součástí portfolia mohou být:  profesní etika učitele (výsledky dotazníkových šetření, jejichž respondenty jsou žáci, rodiče nebo kolegové; spontánní zpětná vazba od žáků, jejich rodičů, kolegů);  Profesní znalosti učitele: vedení žákovských portfolií; záznamy o osobních rozhovorech se žáky;  Plán profesního rozvoje (na základě hodnocení a sebehodnocení stanovené osobní profesní cíle a kroky k jejich dosažení);  Dokumenty dokládající naplňování rámce profesních kvalit učitele:  Plány výuky;  Prostředí pro učení;  Procesy učení;  Hodnocení práce žáků;  Reflexe výuky;  Rozvoj školy a spolupráce s kolegy;  Spolupráce s rodiči a širší veřejností;  Profesní rozvoj učitele; PŘÍKLADY PRO PORTFOLIO  Konkrétní popis problému  Přínos pro mne?  Případně návrh nového řešení, doporučení apod. TRUNDA, J. (2012). Profesní portfolio učitele: soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.